• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Om PAPI - hvordan virker det?

Re: Om PAPI (splittet fra FBI og arbeidstid)

Da har flygere fortalt meg (jeg er ikke flyger) at det er problematisk at ILS og PAPI ikke samsvarer. I Tromsø, f.eks har ILS en glidebane på 4,0 grader, men når man går over til å følge PAPI har denne bare 2,5 graders vinkel, (med alle forbehold om at jeg husker disse tallene riktig).

PAPI er 4,0 grader i Tromsø.
 
Re: Om PAPI (splittet fra FBI og arbeidstid)

PAPI er 4,0 grader i Tromsø.

Ja, se jeg var inne i mitt eget innlegg med en edit.

Det jeg refererer til er et foredrag av SAS-kapt. Erik Reed-Mohn fra Flyoperativt Forum i 2008.
 
Last edited:
Tromsø hadde 3 graders PAPI begge retninger (Rwy 17 og 35) inntil nylig. De er nå 4 graders PAPI i begge retninger. -akkurat som glideslopen (ILS).
 
Tromsø hadde 3 graders PAPI begge retninger (Rwy 17 og 35) inntil nylig. De er nå 4 graders PAPI i begge retninger. -akkurat som glideslopen (ILS).

Var vel 01 og 19 forrige gang jeg sjekket... Tror ikke variasjonen forandrer seg så fort! :)

Ellers er det meste godt forklart. Bare å tenke seg flygerens posisjon i en 747 der PAPI-glidebanen går gjennom personens øyne i det hjula tar bakken. Hvis du så beholder personen i fast posisjon, men bytter flyet rundt vedkommende med en C172, så ser man at C172'en enda er i luften. Dermed vil den lande lenger inn :)
 
Hvis glideslope antennen og PAPI lysene plasseres på hver sin side av rullebanen og samme distanse fra tresholden(starten av rullebanen), vil approach vinkelen være det samme for begge systemer. Om det er noe som forhindrer at PAPI lysene og glideslope antennen kan plasseres like langt fra thresholden, feks. parallele rullebaner, takseveier etc. Vil dette føre til at det blir forskjellige vinkler på PAPI og ILS. Da vil ikke du ikke kunne fly sentrert på ILS og PAPI på samme tid.

Når det er snakk om dette med forskjeller mellom B747 og C172 osv... Så er PAPI´en konfigurert slik at man skal krysse tresholden på gitt høyde sentrert på PAPI, dette kalles Threshold Crossing Height (TCH). En PAPI skal gi høy nok TCH for det største flyet som skal bruke banen. For mindre flyplasser er ofte TCH mellom 20-og 45 fot. Dette blir da forskjellig med tanke på lengden og høyden på flyene som bruker rullebanene. Eller distanse fra øye til hjul...
 
Jepp jeg blandet RWY-retninger med Evenes - men PAPI i Tromsø ble nylig 4 graders, og advarselen/notisen på innflygingskartene om 4 graders glideslope og 3 graders PAPI ble tatt bort.
 
1. Autoland kan du gjøre på CAT I, kravet er at LLZ ikke er offset, og at glidebanen er innenfor gitte kriterier.

2. PAPI er IKKE tenkt å ta deg helt ned til banen. Det er, som GS, ett hjelpemiddel på approach, ikke noe du følger slavisk til flyet treffer bakken.

Du kan gjerne ta en dag i Nord norge med glatte baner. Du skal være bra god for å klare å lure meg til å følge papien helt ned. Du kan også ta en hvilken som helst dag inn til Bardufoss. Jeg vil ikke følge hverken GS eller PAPI :)
 
2. PAPI er IKKE tenkt å ta deg helt ned til banen. Det er, som GS, ett hjelpemiddel på approach, ikke noe du følger slavisk til flyet treffer bakken.
Halleluja! Er det noe som er irriterende, så er det folk som klager på for mange røde når jeg uansett er så nærme at jeg kunne nådd rullebanen selv om vingene hadde falt av.
 
Last edited:
Back
Top