Re: Om PAPI (splittet fra FBI og arbeidstid)
Nå må du ikke forvirre meg med å blande inn ILS (selv om det er samme emne), jeg fokuserer kun på PAPI, intet mer.
Da ser det ut til at jeg forstår det.
EDIT: meant for Wig-wag
Ja, mulig det forvirrer.
VASI, PAPI, PLASI er forskjellige systemer for visuell glide-slope guidance, altså for å guide flygeren når han "kikker ut av vinduet" når han lander.
Men det er få steder man kan praktisere auto-land, da må man vel ha ILS CAT II/III? Så som oftest er det sånn at man begynner på en instrumentinnflyging (ILS) for så å komme under skyene og fortsette innflyging/landing/flare visuelt.
Da har flygere fortalt meg (jeg er ikke flyger) at det er problematisk at ILS og PAPI ikke samsvarer. I Tromsø, f.eks har ILS en glidebane på 4,0 grader, men når man går over til å følge PAPI har denne bare 2,5 graders vinkel, (med alle forbehold om at jeg husker disse tallene riktig).
(Edit: Kanskje det ikke var Tromsø han snakket om, eller at det nå er endret. Jeg var nettopp inne i AIP og så at både GP og PAPI er 4,0 grader).
Flygeren som fortalte om dette er/var en kaptein i SAS og han beskrev dette som ubehaglig, det er til og med mulig han brukte ordet farlig. Det siste er kanskje å ta i litt, men det gjorde ihvertfall landingen mer krevende enn nødvendig, ifølge ham.