MartinL
ScanFlyer Dusty
Om nå SAs åpner langrute fra Oslo
Sitter og tenker litt på flåteutnyttelsen SAS vil få ved å plassere en 757 på OSL.
Er ikke dette egentlig umulig kostnadsmessig med tanke på om den bare skal operere en rute fks Oslo - New York?
Med en flytid på ca 7 timer og 30 min og en turn.A på 1 time (om disse tallene er riktige)
Blir dette en utnyttelse på 17 timer i døgnet.. Altså 7 timer som flyet ikke blir utnyttet til det fulle! (om mine ville beregninger er riktige)
Om SAS letter kl 15:30 fra Oslo lander det i New York kl 23.00 (norsk tid)
(sen ettermiddag USA tid)
Letter fra New York 24:00 og lander i Oslo kl 07:30
Forsvinner ikke argumentet med det som SAS referere til som ”ett nytt trafikk bilde” bort da?
Continental har vel bedre utnyttelse av flyene sine enn dette. De dediker vel ikke et fly på New York – OSL hele sommer sesongen? Derfor må vel kostnaden for driften av fly automatisk bli mye høyere enn Continental og SAS derfor stille mye svakere?
Om SAS velger å benytte dette flyet på de ”døde timene” ville vel driftskostnadene og leasing kostnadene bli kraftig redusert.?
Så ville det derfor ikke være kostnadsmessig mer effektivt om man plasserte to fly på Osl, for gjennomgående ruter for å få bedre flåte utnyttelse. Derfor flere destinasjoner kanskje?
Med en 767ER (om denne har rekkevidde til å nå Oslo Bangkok) ville vel to fly Bangkok-Oslo-New York få en knall tidsmessig utnyttelse, samt daglig tilbud til de reisende. Man kunne vel også lettere kunne prøve seg på andre destinasjoner på lave trafikk dager eller måneder.
Dette ble vell kanskje litt mye tankegang, men rent teoretisk er det noen som følger tankegangen min her?
Sitter og tenker litt på flåteutnyttelsen SAS vil få ved å plassere en 757 på OSL.
Er ikke dette egentlig umulig kostnadsmessig med tanke på om den bare skal operere en rute fks Oslo - New York?
Med en flytid på ca 7 timer og 30 min og en turn.A på 1 time (om disse tallene er riktige)
Blir dette en utnyttelse på 17 timer i døgnet.. Altså 7 timer som flyet ikke blir utnyttet til det fulle! (om mine ville beregninger er riktige)
Om SAS letter kl 15:30 fra Oslo lander det i New York kl 23.00 (norsk tid)
(sen ettermiddag USA tid)
Letter fra New York 24:00 og lander i Oslo kl 07:30
Forsvinner ikke argumentet med det som SAS referere til som ”ett nytt trafikk bilde” bort da?
Continental har vel bedre utnyttelse av flyene sine enn dette. De dediker vel ikke et fly på New York – OSL hele sommer sesongen? Derfor må vel kostnaden for driften av fly automatisk bli mye høyere enn Continental og SAS derfor stille mye svakere?
Om SAS velger å benytte dette flyet på de ”døde timene” ville vel driftskostnadene og leasing kostnadene bli kraftig redusert.?
Så ville det derfor ikke være kostnadsmessig mer effektivt om man plasserte to fly på Osl, for gjennomgående ruter for å få bedre flåte utnyttelse. Derfor flere destinasjoner kanskje?
Med en 767ER (om denne har rekkevidde til å nå Oslo Bangkok) ville vel to fly Bangkok-Oslo-New York få en knall tidsmessig utnyttelse, samt daglig tilbud til de reisende. Man kunne vel også lettere kunne prøve seg på andre destinasjoner på lave trafikk dager eller måneder.
Dette ble vell kanskje litt mye tankegang, men rent teoretisk er det noen som følger tankegangen min her?