Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

olems

ScanFlyer Blue
Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Sk og LH systemer bruker å snakke sammen. Å jeg tviler på i dit tilfelle at en F pax sliter med å skaffe seg et nytt Bordingkort i fra. så så veldig mye trøbbel kan du ikke ha hatt med det :)

----

Mod: splittet fra http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=97718
 
Last edited by a moderator:
Re: Airbus 388 F OSL-FRA-NRT/retur

Sk og LH systemer bruker å snakke sammen. Å jeg tviler på i dit tilfelle at en F pax sliter med å skaffe seg et nytt Bordingkort i fra. så så veldig mye trøbbel kan du ikke ha hatt med det :)

Så hvorfor må man da alltid hente ut boardingkort på transferflyplassen når man flyr SK og deretter videre med *A? For meg er dette irriterende uansett hvilken klasse man flyr og om det er trøbbel eller ikke å hente ut nytt boardingkort. Med kort connection og/eller forsinkelser synes jeg det er et unødvendig stressmoment.

Lovende start på rapporten - gleder meg til å se resten!
 
Re: Airbus 388 F OSL-FRA-NRT/retur

tviler på du ALLTID må det. men kan være enig i at det kunne vært bedre
 
Re: Airbus 388 F OSL-FRA-NRT/retur

Så hvorfor må man da alltid hente ut boardingkort på transferflyplassen når man flyr SK og deretter videre med *A? For meg er dette irriterende uansett hvilken klasse man flyr og om det er trøbbel eller ikke å hente ut nytt boardingkort. Med kort connection og/eller forsinkelser synes jeg det er et unødvendig stressmoment.

Lovende start på rapporten - gleder meg til å se resten!

Basert på vår pendling til Seattle / Portland med Lufthansa så har vi fått sjekket igjennom i 97% av tilfellene, senest julaften med LH sjekket inn hos SK og videre med UA - fikk Boardingkort helt frem til Seattle via FRA, ORD og PDX. Så dette virker - men såvidt jeg forstår må dette skje når en sjekker inn første strekning, lykkes man ikke der er det mulig å "trigge" dette etterpå
 
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

97% er nok omrrent det reelle. Det er faktisk temmelig avansert teknologi å få gamle mainnframes til å snakke sammen på denne måten. Linkene går over SITAlinjer og settes opp av to damer som sitter i ennen etasje i et bygg her i Atlanta. Der det går feil, er det som regel separate bookinger eller spesielle noter eller bookingklasser som trigger feilmelding. Seter kan endres etter checkin (hvis man vet hvordan .. ) men hvis transaksjonen feiler er det ingen recovery. Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.
 
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Da har nok jeg vært uheldig. De jeg kan komme på i farta er OSL-MUC-PVG med SK/LH, TRF-CPH-MUC med WF/LH, OSL-LHR-LAX-CHC med SK/NZ og (riktignok utenfor *A) OSL-ZRH-DXB-SYD-CHC med SK/EK hvor jeg alle gangene har måtte hente ut boardingpass på transferflyplass. Det merkelige er at på returen har jeg fåttt boadringpass helt hjem med unntak av EK/SK.
 
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Så er det håp når Altea kommer?

Det er fortsatt mainframe i bånn, dog en yngre modell. Imidlertid tror jeg det finnes en snarvei mellom Altea brukere .. SITA linjene er temmelig dyre.
 
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

97% er nok omrrent det reelle. Det er faktisk temmelig avansert teknologi å få gamle mainnframes til å snakke sammen på denne måten. Linkene går over SITAlinjer og settes opp av to damer som sitter i ennen etasje i et bygg her i Atlanta. Der det går feil, er det som regel separate bookinger eller spesielle noter eller bookingklasser som trigger feilmelding. Seter kan endres etter checkin (hvis man vet hvordan .. ) men hvis transaksjonen feiler er det ingen recovery. Inntil man kommer av disse gamle mainframene er det nok heller ingen håp om bedrig.


Jeg er enig i allt unntatt at det kreves avansert teknologi for å få gamle mainframes til å snakke med hverandre - har i 10 år synkronisert pasientjournaler for kreftpasienter mellom diverse mainframes (don´t even get me started on Veterans Medical Center:drunk:) og jeg har sett en og annen PNR i mitt liv også - og det krever godt håndarbeid - men ikke veldig avansert.
 
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Det er fortsatt mainframe i bånn, dog en yngre modell. Imidlertid tror jeg det finnes en snarvei mellom Altea brukere .. SITA linjene er temmelig dyre.

Hmm jeg trodde alt lå inne i et slags reservasjondatabase (Amadeus, Sabre for å ta to av dem) og at det ikke var vanskelig å hente slike ting opp. Eller er det den fysiske infrastrukturen som er helt avgjørende for om dette fungerer eller ikke? Da er det jo virkelig dårlig egentlig. Forstår jo såpass at uten fysisk infrastruktur ingen reservasjonsdatabaser, men det burde jo ikke være avgjørende for at man lett kan hente opp en reservasjon.
 
Last edited:
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Jeg er enig i allt unntatt at det kreves avansert teknologi for å få gamle mainframes til å snakke med hverandre - .

Nei, det var vel egentlig feil uttrykk .. det er ikke spesielt avansert men det er klønete og innebærer mye håndkoding og er som sådan en tungvint prosess å få det til å virke.
 
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Hmm jeg trodde alt lå inne i et slags reservasjondatabase (Amadeus, Sabre for å ta to av dem) og at det ikke var vanskelig å hente slike ting opp. Eller er det den fysiske infrastrukturen som er helt avgjørende for om dette fungerer eller ikke?

Du må huske at vi her snakker om teknologi fra femti- og sekstitallet. Og skal man ha disse til å snakke sammen, kreves det mye koding. Disse vil selvsagt ikke vare evig, men selskapene er uvillige til å skifte dem ut, både fordi det er rimelig (i den store sammenhengen) å bruke dem samt at det egentlig ikke finnes noen skikkelige alternativer som kan gjøre alt det et 'gammeldags' reservasjonssystem kan. Så løsningene er å legge sexy interfaces på topp for brukerne med scrips under som oversetter og kommuniserer med mainframe'n.

Å lage fullgode systemer basert på ny teknologi har vist seg svært vanskelig. SITA holder på med sitt 'Horizon', men rapportene derfra tyder på mye hodeverk ..
 
Du må huske at vi her snakker om teknologi fra femti- og sekstitallet. Og skal man ha disse til å snakke sammen, kreves det mye koding. Disse vil selvsagt ikke vare evig, men selskapene er uvillige til å skifte dem ut, både fordi det er rimelig (i den store sammenhengen) å bruke dem samt at det egentlig ikke finnes noen skikkelige alternativer som kan gjøre alt det et 'gammeldags' reservasjonssystem kan. Så løsningene er å legge sexy interfaces på topp for brukerne med scrips under som oversetter og kommuniserer med mainframe'n.

Å lage fullgode systemer basert på ny teknologi har vist seg svært vanskelig. SITA holder på med sitt 'Horizon', men rapportene derfra tyder på mye hodeverk ..

Dude ! Når det gjelder Amandus (SK / LH) så er det i utgangspunktet IBM stormaskiner fra 1989 - og de er faktisk rimelig greie å "snakke" med - jeg vil i tillegg være svært overrasket om disse ikke er rimelig oppgraderte
 
Last edited:
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Det finnes flere der ute enn Amandus og noen av de drives fortsatt med pedalkraft ...

En annen ting er at det begynner å bli svært vanskelig å finne noen som kan programmere disse - og de som kan er i snitt omtrent like gamle som en flyvertinne i United ...
 
Re: Om LH innsjekk hos SAS på OSL (splittet)

Det finnes flere der ute enn Amandus og noen av de drives fortsatt med pedalkraft ...

En annen ting er at det begynner å bli svært vanskelig å finne noen som kan programmere disse - og de som kan er i snitt omtrent like gamle som en flyvertinne i United ...

Det er helt korrekt - eneste er transatlantisk så er nok UA vertinnene en del eldre (det er mødrene til programmerne ;) )
 
Back
Top