Om hydraulikksystemet på fly

Bergern

ScanFlyer Dusty
Om hydraulikksystemet på fly

Det er ofte en hydraulikk heat exchanger inne i vingetanken, men stort sett saa er dette kun for aa kjoele hydraulikk vesken, og selv om det teoretisk er noe varme overfoert til fuelen er det ikke nok til aa gjoere noe vesentlig forskjell.
Dag

Åhhh, dette var spennende!
Må man kjøle hydraulikkvæsken? Trange rør, høy friksjon? Og ikke minst, hvorfor av og til og ikke alltid?

Håkon
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Hei igjen Haakon!

Åhhh, dette var spennende!
Må man kjøle hydraulikkvæsken? Trange rør, høy friksjon? Og ikke minst, hvorfor av og til og ikke alltid?

Håkon

Naar jeg skrev "ofte" saa har noen (mindre) fly som for eksempel B737 2 hydraulikk systemer og et standby, og noen fly som A319/320/321 og stoerre fly som B767, B777, A330 osv. har 3 hydraulikk systemer. Fram til naa opererer disse systemene med et 3000 psi trykk, men senere fly som A380, B787 og A350 har 5000 psi trykk for aa spare vekt. Naar denne hydraulikk vesken komprimeres til slike store trykk oppstaar det mye varme, og derfor sitter det "varme vekslere" heter det vel paa godt norsk, inne i fuel tankene. Jo mere du bruker systemet som for eksempel bevegelse av understell, flight contols, osv. jo mere varme vil du bygge opp i systemet, og dette maa kjoeles ned. Dette trykket komme fra en kombinasjon av pumper som EDP (Engine Driven Pump) som sitter paa girboksen paa motorene, EMDP eller ACMP (Electric Motor-Driven Pump) som er montert paa forskjellige steder i flyet, ofte i hjul-broennen, og noen fly har ogsaa en RAT (Ram Air Turbine) , eller "rotte" som det heter paa fagspraaket, som en noed-pumpe. Det er ofte at du kan hoere EMDP/ACMP gaa om du sitter over hjulbroennen i kabinen, og paa Airbus kan du ogsaa ofte hoere PTU (Power Transfer Unit), ogsaa kalles "the barking dog" da den hoeres ut som en hund som bjeffer nede i lasterommet. PTU overfoerer trykk, ikke veske mellom det gule og det groenne systemet.

Naa har jeg vel fullstendig sporet av denne traaden da dette var snakk om kald fuel, men haaper det forklarer litt av hvordan hydraulikk systemene virker ogsaa.

Dag
 
Last edited:
Re: Snø/is/rim på vingen?

Jeg avsporer også, men tusen takk for dine gode og lett forstålige innlegg Dag!
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Tusen takk for svar, Dag! Jeg elsker avsporinger :)
Det er jo anvendt fysikk og faktisk forståelig for en halvstudert røver.
Men, (Jadda!) så var det denne bjeffende hunden. Du sier at den flytter trykk og ikke væske. Hva innebærer det? Og er gult og grønnt system noe som har med redundans å gjøre eller dreier det seg om mer og mindre trykksatte deler av ett system? Eller noe helt annet?

Håkon
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Redundans. 320-serien har tre hydraulikksystem, grønt, gult og blått. Med PTUen kan du bygge opp trykk i det grønne systemet med trykk fra det gule. PTU kommer automatisk på om differansetrykket mellom de to er større enn 500 psi. Som Dag sier, ingen utveksling av væske, kun trykk.
I normal drift har begge systemene selvsagt sine egne pumper.
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Redundans. 320-serien har tre hydraulikksystem, grønt, gult og blått. Med PTUen kan du bygge opp trykk i det grønne systemet med trykk fra det gule. PTU kommer automatisk på om differansetrykket mellom de to er større enn 500 psi. Som Dag sier, ingen utveksling av væske, kun trykk.
I normal drift har begge systemene selvsagt sine egne pumper.

Når er det vanlig at dette inntreffer? Når bare en motor er igang?

W
 
Re: Snø/is/rim på vingen?

Når er det vanlig at dette inntreffer? Når bare en motor er igang?

W

Ja, så ikke så vanlig :)
Typisk om du mister en motor eller den ene motordrevne pumpen sier takk for seg.
Det man hører ved oppstart er en automatisk test av PTU når man starter motor nr.2.
 
Re: Om hydraulikksystemet på fly

Heisan!

Da tror jeg CFM har oppklart dette med "hvorfor" det er PDU og dette er et utrolig flott system. Den virker som en reverserbar hydraulikk pumpe, og avhengig av hvilket system, groent eller gult som har et lavere trykk, saa kan PTU'en bruke hydraulikk trykket fra ett system til aa drive en hydraulikk pumpe for det andre systemet. Det er selfoelgelig bygget inn en sikkerhetslogikk i dette systemet, slik at mister du veske i ett av disse systemene vil PTU'en ikke gaa og gaa, og overvarme systemet.

Naar du sitter over hjulbroennen ved vingen saa kan du hoere hvinet fra den elektriske pumpen naar den gaar, som er det gule og det blaa systemet paa A320, men hoerer du en hund som bjeffer er det PTU'en som balanserer trykket mellom det groenne og det gule systemet. Soeker du paa youtube kan du finne mange innlegg paa dette : https://www.youtube.com/watch?v=9ffJgk1-tCA

B737 har ogsaa en PTU, men den brukes ikke helt paa den samme maaten.

Haakon,

Du spurte ogsaa om de forskjellige systemene, gult, blaatt og groent som CFM ogsaa forklarte. Paa A320 er det groenne systemet drevet av en hydraulikk pumpe montert paa den venstre motoren. Det blaa systemet har kun en elektrisk pumpe som sitter i hjulbroennen, og det gule systemet er drevet av en hydraulikk pumpe paa den hoeyre motoren, men har ogsaa en elektrisk pumpe. Disse hydraulikk systemene er laget slik at du alltid har et uavhengig system som vil gi deg kontroll over flyet. Med andre ord baade greont, gult og blaatt system vil gi deg hydraulikk trykk til flight controls.

Dag
 
Re: Om hydraulikksystemet på fly

Heisan!

Det er selfoelgelig bygget inn en sikkerhetslogikk i dette systemet, slik at mister du veske i ett av disse systemene vil PTU'en ikke gaa og gaa, og overvarme systemet.

Dag

Vil arrestere deg litt på denne Dag. Vi har en salig miks av serienummer og det var endel 320er som ikke hadde denne logikken. Tror alle har blitt modifisert nå. Var en populær sak og legge inn sammen med engine failure. Hvis du ikke oppdaget feilen raskt nok kunne du overopphete det andre systemet og satt igjen med kun ett hydraulikksystem.
 
Re: Om hydraulikksystemet på fly

Heisan CFM!

Vil arrestere deg litt på denne Dag. Vi har en salig miks av serienummer og det var endel 320er som ikke hadde denne logikken...

ha ha, ja jeg kjenner godt til dette her, og dette var en stor sak da jeg ble introdusert til Airbus flyene for noen aar siden... og problemet med main landing gear door actuator. Tror ikke aa huske at det ble et airworthiness direktiv, men jeg vet at FAA sendte ut en SAIB (special airworthiness information bulletin) og anbefalte operatoerene aa oppgradere dette systemet saa snart som mulig.

Dag
 
Re: Om hydraulikksystemet på fly

På en A321 flight i går varte 'barking dog' fra oppstart til 5min etter takeoff. Davi landet varte det vra vi forlot rullebanen til til de stoppet motorene. Kan det være at den gule og grønne pumpen gir forskjellig trykk på systemene, eller er det noen andre hydraulikkforbrukere som kan gjøre at trykkutvekslingen varer lengre enn 'normalt'?

Sent fra min SM-G781B via Tapatalk
 
Back
Top