Om flightlevels - kun runde tall eller ikke?

LNv22

ScanFlyer Gold
Testflight nr2 i dag, og så ut som de tok den opp til flight level 418 denne gangen

Så vidt jeg veg er det ikke noe som heter flight level 418 da FL alltid ender på 0 eller 5.

Det ser ut som wikipedia er enig med meg:

Flight levels are described by a number, which is this nominal altitude ("pressure altitude") in feet, divided by 100, while being a multiple of 500 ft, therefore always ending on 0 or 5.
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Så vidt jeg veg er det ikke noe som heter flight level 418 da FL alltid ender på 0 eller 5.

Det ser ut som wikipedia er enig med meg:

FL 418 er 41800 fot. Om det er noe som formelt heter det eller ikke endrer jo ikke på at de faktisk var i 41800 fot...
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

FL 418 er 41800 fot. Om det er noe som formelt heter det eller ikke endrer jo ikke på at de faktisk var i 41800 fot...

Hehe - nå skriver du litt rundt deg selv her Mr.

Nei, naturligvis endrer ikke det på at de var på 41 800 fot, men at de var på 41 800 fot medfører ikke at man automatisk kan referere til den høyden som et flight level, dersom man følger definisjonen av flight level.

Du får spørre noen piloter hvor ofte de får beskjed om å for eksempel "climb to flight level three niner four". Jeg tror jeg vet hva du får til svar.

Ellers kan du fortsette lesingen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Hehe - nå skriver du litt rundt deg selv her Mr.

Nei, naturligvis endrer ikke det på at de var på 41 800 fot, men at de var på 41 800 fot medfører ikke at man automatisk kan referere til den høyden som et flight level, dersom man følger definisjonen av flight level.

Du får spørre noen piloter hvor ofte de får beskjed om å for eksempel "climb to flight level three niner four". Jeg tror jeg vet hva du får til svar.

Ellers kan du fortsette lesingen her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flight_level

Vel, her var det mye vitenskap som flagret på kryss og tvers :) En flightlevel er kort og greit en høyde definert ut i fra standard atmosfærisk trykk (QNH 1013.25 hPa - 29.92 in.), mens altitude er en høyde oppgitt i lokal QNH. Over "Transition altitude" benytter vi alltid flightlevels for å si hvilken høyde vi befinner oss i eller blir klarert til. For å gi noen eksempler, så kan vi dermed slå fast at det ikke er noe i veien for å benytte FL418, ei heller FL413 eller FL234, da flightlevel som sagt refererer til en høyde utrykt i standard atmosfære :)

En typisk situasjon der vi benytter "urunde" flightlevels til daglig, er når vi sjekker inn hos bl.a. Maastricht, der man må si hvilken flightlevel man passerer:

"Maastricht good day, Ryanair 123 passing FL276, climbing FL330 inbound SOMVA"

Det du trolig mener er at man aldri (sjelden) vil få en standard klarering til å fly FL418, noe som i og for seg stemmer om man følger boka slavisk. Det er imidlertid ikke noe i veien for å request'e non-standard FL376 eller hva som helst annet :) Hvor ofte vi gjør det, og hvor ofte vi får tillatelse til det er en helt annen sak, men det endrer ikke det faktum at også "Flightlevel four one eight" er et flightlevel :)

... Akkurat hvor mye denne diskusjonen om flightlevels har å gjøre med "A350 - forsinkelser, status m.v." er jo en helt annen sak :)
 
Last edited:
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Nå er vel den viktigste grunnen for å bruke runde tall separering?
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Dette var en testflight. Mulig de hadde klarering for en block altitude og lå på FL 418 som det høyeste? :)
 
Re: A350 - forsinkelser, status m.v.

Nå er vel den viktigste grunnen for å bruke runde tall separering?

Det er den eneste grunnen, og det er derfor man har regler på hvilken høyde man skal fly på avhengig av retning man flyr - ODD/EVEN

Det betyr ikke at man MÅ ligge på disse standardhøydene hvis trafikken tillater det og ATC gir deg klarering :)

Utgangspunktet for de siste 10 innleggene var jo ikke hvilken flygehøyde A350'n var klarert til å fly i, men heller hvilken faktiske lightlevel de fløy på :)

I repeat: Det er ingenting som gjør at man ikke kan requeste en non-standard flightlevel, men det er trafikk/atc avhengig :) på samme måte kan en flygeleder også gi klarering til å fly non-standard ODD/EVEN level hvis trafikken tillater og de påfølgende sektorene er happy med situasjonen

Det verste som kan skje er at requesten blir denied hvis det ikke lar seg gjøre :) Grunner til å requeste non-standards kan være værrelatert, fuel-burn optimalization eller atc kan requeste deg om å foreta non-standards hvis det passer dem godt :)
 
Back
Top