Om fasttrack på OSL, kapasitet på OSL og andre plasser (splittet)

Re: God torsdag fra Forus!

En kollega av meg sa at det tok 30 min å komme gjennom fasttrack international, så det var med nød og neppe han rakk flyet. Høres jo helt vilt ut!!?`Hva skjedde der oppe i dag?
Da var mitt estimat på at jeg ville spare 20 minutter på å bruke de vanlige slusene riktig. De som stod i køen i fast track så skikkelig frustrerte ut for køen beveget seg nesten ikke.

Det er 4 problemer med fast track på OSL:
-det er for få sluser i forhold til antall som reiser i peak.
-de har en splitt mellom innland og internasjonal som bare lager ekstra kø og forvirring. Sist brukte jeg fast track så jeg det var dårlig markert og gikk i feil kø. Jeg slapp likevel gjennom, men mange andre ble bedt om å bytte kø. Ikke morsomt når man har stått lenge i en kø som er splittet med skillebånd flere meter tilbake.
-Når man skal legge i kurvene så er det ikke rullebånd på tvers slik at flere kan legg i samtidig slik som ved de andre slusene. Her er det én om gangen som får lagt i kurven og de må vente på en betjent som deler ut én og én kurn kurv. Det gjør at alle må stå og vente på en person om gangen og det går mye tregere.
-På den andre siden av scanneren er det lagt opp slik at man må ha en betjent som tar unna kurvene og sender dem tilbake, det er stengsel mot at folk skal gjøre det selv. Så snart betjenten ikke står der så stopper hele køen med kurver opp gjennom scanneren og helt til den ene personen som står på den andre siden for å legge sine ting i kurven.

I det hele tatt et dårlig gjennomtenkt og testet system og flyselskapene får sikkert endel klager på at det ikke fungerer. Slik det er idag er det nesten ikke noen vits i å gå til fast track med mindre man ser det er nesten tomt der.

Jeg lurer faktisk på om det er konstruert så ineffektivt med vilje slik at de er nødt til å ha mere betjening i slusene ved fast track. De må jo ha én person som bare deler ut kurver og én som sender dem tilbake. Gjør disse to noen annet så stopper systemet opp.
 
Last edited:
Re: God torsdag fra Forus!

Kom til OSL fredag ettermiddag for et par uker siden.
Køen for security stod helt ut til svingdøren, og var altså laaaaaaaaaang som et uår i sahara. Var kø i FastTrack innland også, men tok ikke mer enn max 10 min å komme gjennom der.

Fast Track utland var enda mindre kø i.

På bakgrunn av dette at jeg var overrasket. (jeg var der ca kl 16)
 
Re: God torsdag fra Forus!

Hva er egentlig vitsen med å skille innland og utland på fast-track?
 
Re: God torsdag fra Forus!

Hva er egentlig vitsen med å skille innland og utland på fast-track?

Nettopp!
Det gjøres jo ikke forskjell på resten av de reisende.
For egen del er det bra om det forblir sånn, da jeg stort sett skal utenlands når jeg må gjennom der...
 
Re: Om fasttrack på OSL, kapasitet på OSL og andre plasser (splittet)

På Tirsdag ca kl 17:30 var det lite kø i vanlig sikkerhetskontroll. Så da gikk vi gikk dit. Men noen VIL tydeligvis stå i kø i fast track'n. Det var "lang" kø der.

Litt som det kan være på LHR...

Men morsom observasjon at noen vil stå i en lengre kø fordi de har "krav" på fast track
 
Re: Om fasttrack på OSL, kapasitet på OSL og andre plasser (splittet)

Jeg og en kollega tok hver vår kø i går rundt kl 17 for å teste. Møttes etterpå og "synket klokkene".

Vanlig sikkerhetskontroll tok 9 minutter, fasttrack innlands 22 minutt.
Tror dog køa på fasttrack forsvant fort etter den forventet toppen på det tidspunktet, så jeg gikk gjennom på værste tidspunktet. Var egentlig ganske få som sto bak meg i køa (og jeg hadde dusjet .. !)
 
Re: Om fasttrack på OSL, kapasitet på OSL og andre plasser (splittet)

Fasttrack innenlands lørdag for en uke siden, om morgenen, ingen kø (1 tysker foran meg!), 7 ansatte. God stemning. Rakk flyet med 20 sekunders margin.

Thumbs up!
 
Re: Om fasttrack på OSL, kapasitet på OSL og andre plasser (splittet)

Fasttrack innenlands lørdag for en uke siden, om morgenen, ingen kø (1 tysker foran meg!), 7 ansatte. God stemning. Rakk flyet med 20 sekunders margin.
Joda, fast track lar deg spare 1-2-3-4 minutter når det er lite trafikk. Problemet er at man kan tape 20 minutter når det er mye trafikk.
 
Re: Om fasttrack på OSL, kapasitet på OSL og andre plasser (splittet)

Hvordan er det med BA og fasttrack på OSL? Noen planer om at de skal tilby det for sine kunder i Club Europe?
 
Re: Om fasttrack på OSL, kapasitet på OSL og andre plasser (splittet)

Hvordan er det med BA og fasttrack på OSL? Noen planer om at de skal tilby det for sine kunder i Club Europe?
De sa de en gang hadde planer, og så stoppet det der. (Mulig jeg har vært heldig, men de gangene jeg har flakset med BA har det gått like raskt i slow-tracken)
 
Back
Top