• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OM A321 og MD90

Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

Nu är jag nöjd. :p Vad beträffar SAS planering av flygplansflottan tror jag inte det finns någon som vet hur den avdelningen tänker.

Hade jag fått som jag ville hade SAS flotta set ut som följer


Mainline

A319
A320
A321
A330
A340

Commuter

EMB 145
EMB 170
EMB 195
alternativt

CRJ200
CRJ700
CRJ900


We live in a dreamworld
 
Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

Varifrån kommer egentligen ryktet om SAS A319 ? Det finns väl överhuvudtaget inget behov av den typen i SAS-flottan. Och vad jag förstår så har väl inte Airbus några maskiner (c/n allocations) avsedda för SAS under överskådlig framtid.
 
Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

Originally posted by RolfL


Varifrån kommer egentligen ryktet om SAS A319 ? Det finns väl överhuvudtaget inget behov av den typen i SAS-flottan. Och vad jag förstår så har väl inte Airbus några maskiner (c/n allocations) avsedda för SAS under överskådlig framtid.

Det er ikke rykte,men facts.SAS utestående ordre på A321 måtte enten effektueres eller kanselleres.Det er dyrt å kansellere,så derfor er ordren gjort om til A319,mye på samme grunnlag som MD90 i sin tid kom inn i SAS flåten.
Förste maskin leveres i februar 2005,de resterende i 2006.Ifölge chiefpilots og instruktörer jeg har snakket med,så skal ikke flyene inn i SAS drift det förste året.De blir levert med "EasyJet-interiör" antakelig for å gjöre utleie enklere.
 
Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

Var de kvarvarande A321 verkligen "hard orders" eller "options" ? Undrar bara vilken maskin det är som kommer i februari, verkar inte finnas med bland Airbus "coming deliveries".
 
Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

, men ingen info her ; http://www.airbus.com/doc/media/ordersndeliveries/orders_n_deliveries.xls

Eller er det denne ?
Undisclosed* 30.aug A319* 1
 
Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

Originally posted by FBU 4EVER



Det er ikke rykte,men facts.SAS utestående ordre på A321 måtte enten effektueres eller kanselleres.Det er dyrt å kansellere,så derfor er ordren gjort om til A319,mye på samme grunnlag som MD90 i sin tid kom inn i SAS flåten.
Förste maskin leveres i februar 2005,de resterende i 2006.Ifölge chiefpilots og instruktörer jeg har snakket med,så skal ikke flyene inn i SAS drift det förste året.De blir levert med "EasyJet-interiör" antakelig for å gjöre utleie enklere.
Jag har hört den förklaringen också men vem kan bekräfta ? Facts från vem ? Finns det med i Annual Report ? Och erfarenhetsmässigt så brukar inte chiefpilots och instruktörer vara alltför insatta i flottplaneringen. Är bara nyfiken på vilken maskin det rör sig om, det är ju bara två månader till februari.
 
Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

Airlinerlist.com har heller ikke fått med seg noen A319 til SAS, hverken 1 eller 4. Ingen står oppført som "Undisclosed" heller, såvidt jeg kan se, ei heller noen leasingselskaper.
 
Jeg har vært i kontakt med Manne Tydén,Fleet Chief Pilot på A321.Han kan fortelle at planene er omgjort,man er kommet til enighet med Airbus om leveranser av to fly i 2006 og to fly i 2007.Type er ikke bestemt,man har muligheter for både A319,320 og 321.Men mest sannsynlig blir det A319,hevder Tydén.

A319 ble første gang nevnt i flåteplanene som pilotforeningene fikk seg forelagt under forhandlinger i sommer.De kom fra øverste hold,men altså forandret på en gang på senhøsten.
 
OT, men hva med 737-800

22 SE-DYC Cecilia 32276 DOM 2005
23 SE-DYD Dag 30471 DOM 2005

Er ikke de også utsatt til 2006(eller07)?

/G
 
Back
Top