• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

OM A321 og MD90

sk931

ScanFlyer Rusty
Har set en notits om at SAS SKC(SAS Copenhagen) skal fortsætte med at operere
8 A321 men at samtlige MD90 skal ud. Dette starter allerede i Jan 2005 og det er
meningen at lease eller sælge flyene.
Det er således meningen at at A321 produktion skal udgaa fra CPH.
---
OG så kan det også tilføjes at SAS Leaser 2 MD80 til Spanair . Dette sker i Februar.
Spanair har også et behov for 3 extra fly fra omkring marts måned
Hilsen
Ole

Replying to Topic 'OM A321 og MD90'

Betyr dette at A321 blir stasjonert på OSL og/eller ARN, eller skal disse også ut, j.f tidligere rykter?

Nej A321 skal kun flyve fra CPH..af crew stationeret i CPH
Hilsen
Ole

Okej, meg som misforsto. Tolket "udgaa" som "utgå", som i forsvinne/fase ut.

Inga MD-90 kvar???? Vilken förfärligt fruktansvärd mardröm!! Hoppas det inte är sant!

Wops, her må jeg visst booke meg avskjedstur med både F50 og MD90 tidlig 2005 :(

Den mail jeg har set omhandlende dette emne siger at "der er for dårlig regularitet og for høje vedligeholds omkostninger(maintenance)" på disse fly, desværre..
Personlig så jeg gerne flere MD90 hos SAS, men istedet for MD80.
De gange jeg har været PAX ombord på en MD90 har været en ganske god oplevelse.
Det blive sørgelig at dem forsvinde...Forhåbentlig bliver de solgt til en god pris.

Hilsen
Ole

Syndt med MD90 - er nu ellers en dejlig maskine...

Betyder det at man beholder A321, at chancen for A319 forøges? Kan det i sidste ende være at de fire A319 der har været så mange rygter om kommer tidligere end man tror...?

Husker når SAS tok MD90 i bruk. Det var den gang det het Euroclass for de som satt foran gardinen. VG var snar med å døpe den romslige dassen foran i kabinen for SAS Eurodass.

Synd at MD90 forsvinner. Har hatt gleden av fly med den en gang fra ARN til FBU. Det var en meget behagelig opplevelse. Hadde gjerne sett at den ble værende i flåten.

Bare hatt en tur i md90, på klapp. Kanskje jeg rekker en tur til før den forsvinner. Trist på en måte, men på den annen side er det jammen på tide! Litt fornuftig flåteplanlegging er på sin plass. Hadde bare 321 forsvunnet også, så hadde man faktisk hatt en tilnærmet rasjonell flåte i SAS-(Braathen)

Originally posted by Dag Viking

Bare hatt en tur i md90, på klapp. Kanskje jeg rekker en tur til før den forsvinner. Trist på en måte, men på den annen side er det jammen på tide! Litt fornuftig flåteplanlegging er på sin plass. Hadde bare 321 forsvunnet også, så hadde man faktisk hatt en tilnærmet rasjonell flåte i SAS-(Braathen)

SAS Braathen har da en tilnærmet Enhetsflåte, men med feil type fly for en DC/MD Elsker.....

Misforstå meg riktig. Mente at SAS og SAS-BU hadde fått en ganske ok flåte om 321 også forsvinner. 737, md80 og 333/343.

Det var opprinnelig snakk om å sette 4 A321 og 6 MD-80 på bakken.Nå har man altså valgt å beholde alle 8 321 og heller sette bort 10 stk. MD'er.
A321-piloter som var satt opp på kurs til 737/MD har fått beskjed om at blir på 321.
SAS har inngått en wet-lease avtale med Spanair som skal gjelde i ett år.Det blir antakelig behov for 2-4 SAS-MD'er til å begynne med.
Når det gjelder MD-90,så jobbes det parallelt med anskaffelse av ytterligere fly.Det er ikke lett å finne fly som passer sammen med de vi allerede har,og lykkes man ikke med det,så er utleie/salg mest sannsynlig.Jet-X operasjonen fra Forlí i Italia har gått fullstendig i dass.De opererer kun én MD fra Orly for en fransk turoperatør men har planer om å starte opp en operasjon i syd-Italia med 4 MD-90 innleid fra SAS.De mangler ikke pågangsmot,de gutta der!
A319.Første eks. blir visstnok levert i februar 2005,men skal ikke inn i SAS-produksjon før tidligst om et år da de tre neste blir levert.

Aktuell informasjon som er gjeldende akkurat nå kl. 11:23 CET.Om en time kan alt være snudd opp ned. :D

Originally posted by FBU 4EVER

A319.Første eks. blir visstnok levert i februar 2005,men skal ikke inn i SAS-produksjon før tidligst om et år da de tre neste blir levert.
Hvor skal den så "blomstre" indtil da?

Originally posted by jens

Originally posted by FBU 4EVER

Hvor skal den så "blomstre" indtil da?

Tja,si det. Your guess is as good as mine.Blir vel forsøkt leid ut i mellomtiden.De må av kontraktsgrunner ta imot maskinen når den er ferdig.De fire er erstatninger for A321-bestillinger som ikke blir effektuert.

Replying to Topic 'O

Digger disse flåtplanleggings diskusjonene om SAS flåte.

Ser en liten sjanse i at SAS går over til rein Airbus flåte. SAS har alltid vært kunde hos McDonnell Douglas og Douglas før det, når det ikke lenger var en mulighet, kan en vel si at man fikk en rotete overgangsperiode som vi er inne i nå, men syns jeg ser flere gamle McDonnell Douglas kunder som går over til Airbus flåter.

Her er det som har skjedd med flåten til SAS slik jeg husker det fra de siste årene:
Boeing 767-300ER faset ut
Douglas Dc 9-21/41 faset ut
Saab 2000 faset ut
Fokker 28 faset ut
Fokker 50 gradvis faset ut
Md-80 flåten redusert gjennom utleie og salg, spesielt til Allegiant Air (USA)
Innfasing av A321, litt feilslått strategi, men godt likt av passasjerer
Innfasing av A330/A340 godt likt av kunder har mye større kapasitet både på passasjer og Cargo siden enn 767
Boeing 737NG flåten er redusert noe gjennom salg og utleie

Mulig innfasing av A319
Mulig kjøp av flere A330/340 evt innfasing av A340-600

Det er sterke tendenser her, gjennom at SAS hele tiden har redusert MD-flåten som nå er skviset mellom 737 og A321 flåten. Når SAS i tillegg ser ut til å ville redusere 737 flåten ser jeg muligheter for to løsninger.

1. MD-80/90 og 737 flåten forsvinner og en ren Airbus flåte med A319/320/321 er innført i tillegg til DHC 8Q-400 og A330/340.

2. MD-80/90 og 737 flåten forsvinner og en flåte av Embraer 170/175/190/195 samt noen A319/320/321 blir innført. Hvis SAS bruker en del tid på å bestemme seg kan Bombardiers C-series være en annen løsning.

I og med at SAS Braathens har en så stor del av 737 flåten i dagens SAS ser jeg en stor mulighet for at SAS lar SAS Sverige og Danmark få Airbus flåte føst, før man velger å bytte ut noen av SAS Braathens fly.

Hvis vi ser på SAS gruppen som helhet med Spanair, Air Baltic, SAS, SAS Braathens, Widerøe ++ så er det en ganske broket flåte. SAS Braathens har jo i tillegg en del gamle 737Classic fly som kanskje vil være moden for utskiftning om ett par år.

Har fulgt godt med i markedet og ser at Lion Air i Indonesia og Iran Air Tours er på jakt etter MD-90 fly. Mener også at et nytt Sveitsisk lavprisselskap er ute etter MD-90 fly. Dette er en sjanse SAS bør benytte seg av mens den eksisterer. I tillegg er Delta ute etter kunder til sine MD-90 fly, som kan mette markedet før SAS får kvittet seg med sine fly.

MD-80 flåten regner jeg med er lettere å bli kvitt, men hvis ett av de store Amerikanske flyselskapene US Airways eller United bukker under, så vil en hel drøss med relativt nye fly bli ledige på bruktmarkedet som vil skape hodebry for hele fly industrien verden over.

Glöm inte utfasningen av DC9:an 2002. Detta var tragiskt för mig eftersom maskinen spelade en stor roll i min uppväxt. Men time goes on, and so do we.

Duely noted, la til mulige A330/340 kjøp evt A340-600 :spin:

Back