Om å samle bilder i samme tråder...!

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
Om å samle bilder i samme tråder...!

Joda, jeg kan vel innrømme at jeg kanskje stikker hodet inn i et vepsebol - men - dette er jo bare et tips til dere som laster opp bilder, det er ingen formaning eller påpekning, det er heller ingen som gjør noe feil, derfor må ingen føle seg truffet på noe som helst vis...

For at forum skal bli litt ryddig, så skulle en kanskje ønske at en var flinkere til å samle opp sine opplastede fotografier i "samle-tråder", det blir fort mye rot når en lager en ny tråd nesten daglig, ofte kun med 2 bilder... Og da mener jeg IKKE konsekvent i ALLE tilfeller, men der en kommer med nye bilder opptil flere ganger pr. uke. Sikkert ikke alle som er enig i det, og jeg har jo ingen fasit...! Men i mine øyne blir det lettere å følge en "samle-tråd", enn å stadig være på utkikk for å finne det som måtte interressere meg. Tråden vil jo komme høyt opp uansett, slik at vi kan se at tråden er oppdattert.
Selvsagt mener jeg ikke at alle bilder fra hver og en skal samles opp, men så lenge bildene ikke krever en egen tråd, så kan en like godt benytte en "samle-tråd". Det er jo stadig kjekt å se nye "titler", som trigger mine øyne - så please, ikke misforstå.... En må jo selvsagt lage nye tråder når det er noe en ønsker å fortelle, for all del...

Et annet lite tips, som også kanskje kan misforstås, men dog... Tenk nøye gjennom bildene dere laster opp, tenk på hva dere ønsker å fortelle med bildene - ikke kun last opp ukritisk bildene, bare for å laste opp bilder - og se sine bilder i forum, for da drukner de bare i mengden... Joda, selvsagt er også jeg interresser i å holde meg oppdattert i hva som kommer til Sola, men man trenger ikke laste opp hvert eneste fly som lander og letter fra en flyplass, hvis da ikke disse flyvemaskiner er litt annet den det som daglig frekventerer en flyplass...

Igjen - ta dette ikke ille opp, det er kun noen små tips for å gjøre forum litt mer oversiktelig for alle... Men for all del, det kan være at jeg begynner å bli for gammel:-)

H

Last edited by a moderator:
Re: Om å samle bilder i samme tråder...!

Jeg vil påstå jeg er litt delt i dette. Md nye tråder så vet man det er nye bilder. Med nye svar på en tråd så er det fort der er kommentarer.

Leser som regel alt av kommentarer, men det er lettere å prioritere når det opprettes nye tråder ;)

For at forum skal bli litt ryddig, så skulle en kanskje ønske at en var flinkere til å samle opp sine opplastede fotografier i "samle-tråder", det blir fort mye rot når en lager en ny tråd nesten daglig, ofte kun med 2 bilder... Og da mener jeg IKKE konsekvent i ALLE tilfeller, men der en kommer med nye bilder opptil flere ganger pr. uke. Sikkert ikke alle som er enig i det, og jeg har jo ingen fasit...! Men i mine øyne blir det lettere å følge en "samle-tråd", enn å stadig være på utkikk for å finne det som måtte interressere meg. Tråden vil jo komme høyt opp uansett, slik at vi kan se at tråden er oppdattert.
Selvsagt mener jeg ikke at alle bilder fra hver og en skal samles opp, men så lenge bildene ikke krever en egen tråd, så kan en like godt benytte en "samle-tråd". Det er jo stadig kjekt å se nye "titler", som trigger mine øyne - så please, ikke misforstå.... En må jo selvsagt lage nye tråder når det er noe en ønsker å fortelle, for all del...

Ikke uenig med deg Harald. Men dersom man "skal" ha en samletråd, så synes jeg (det er min peronlige mening) at en skal kunne ha muligheten til å oppdatere tittelen på sin egen bildetråd. Slik at man kan sette inn "oppdatert XX.XX20XX.

Hvorvidt dette er gjennomførbart teknisk på forumet får andre svare på.

Et annet lite tips, som også kanskje kan misforstås, men dog... Tenk nøye gjennom bildene dere laster opp, tenk på hva dere ønsker å fortelle med bildene - ikke kun last opp ukritisk bildene, bare for å laste opp bilder - og se sine bilder i forum, for da drukner de bare i mengden... Joda, selvsagt er også jeg interresser i å holde meg oppdattert i hva som kommer til Sola, men man trenger ikke laste opp hvert eneste fly som lander og letter fra en flyplass, hvis da ikke disse flyvemaskiner er litt annet den det som daglig frekventerer en flyplass...

Og ja, det går fort inflasjon i mange bilder av de samme maskinene som frekventerer f.eks. Sola hyppig. Er enig i det du sier Harald, men jeg er redd for at dette kan drepe entusiasmen og gleden til den yngre garde? Håper jeg tar feil. :)

Last edited:

andreas_a: Jeg ser poenget ditt, og er absolutt med på det...

Pål: Ja det hadde vært kjekt å også fått redigert overskriften, med f.eks. "oppd. 13.08", så ser en at noe nytt har skjedd. Vet ikke hvorfor dette ikke går, kanskje det er av eget ønske - men på de andre forum jeg frekventerer, så kan man altså dette...

Pål: Jeg tror ikke ungdommen tar det ille opp om de kanskje bør tenke seg om over hva som lastes opp, kanskje tvert i mot... Det er en meget fin gjeng ungdommer som er på Sola, ja virkelig fine mennesker. Og de er lærevillige, blir ikke sure på om man retter litt på dem. Jeg mener ikke at man skal utelukke noe man gjerne vil vise frem, kun tenke seg litt om hva en i grunn ønsker å fortelle med bildene... Man trenger ikke vise like bilder av LN-BUD hver gang den er på Sola, men heller lære seg å se ting med litt andre "øyne" - dvs. finne nye vinkler, nye innstillinger, nye steder osv osv osv. Og enkelte av disse ungdommer har virkelig lært seg fort dette, og har oppnådd meget stor fremgang på kort tid:-)

H

Du har noen gode poeng, men jeg synes folk må få lov til å poste det de selv vil. Så får heller hver enkelt lese trådtittel og forfatter for å finne ut om det er noe man vil bruke tid på.

Godt poeng. Enig. Ser da det funker på andre forum jeg er på.

Ikke så dumt dette. Hver spotter har sin tråd med bare sine bilder og oppdateringer... hmmm

Pål: Jeg tror ikke ungdommen tar det ille opp om de kanskje bør tenke seg om over hva som lastes opp, kanskje tvert i mot... Det er en meget fin gjeng ungdommer som er på Sola, ja virkelig fine mennesker. Og de er lærevillige, blir ikke sure på om man retter litt på dem. Jeg mener ikke at man skal utelukke noe man gjerne vil vise frem, kun tenke seg litt om hva en i grunn ønsker å fortelle med bildene... Man trenger ikke vise like bilder av LN-BUD hver gang den er på Sola, men heller lære seg å se ting med litt andre "øyne" - dvs. finne nye vinkler, nye innstillinger, nye steder osv osv osv. Og enkelte av disse ungdommer har virkelig lært seg fort dette, og har oppnådd meget stor fremgang på kort tid:-)

H

Hmmm... Jeg tror du har et poeng der. Trekker "påstanden" min tilbake! :)

Etthvert forslag for å gjøre bildeforumet mer oversiktlig og interessant er velkomment, tenker jeg. I dag er de fleste bildene dørgende kjedelig å "bla" seg gjennom, både pga. komposisjon (fly knipset fra siden med ørlite grann blå/grå himmel rundt) og fordi motivet ofte er det samme dag etter dag. På den annen side kan ren dokumentasjon også være viktig. En liten runde i styret på hvordan man kunne omorganisere litt, hadde ikke vært så dumt. Haralds forslag med samletråder virker fornuftig.

Syns dette var en god idè jeg, må si at jeg fort går meg vill i bildejungelen her. Var det "Dagens bilder fra OSL" jeg så på, eller var det "Dagens bilder fra OSL"? Med samletråder, gjerne med posterens navn, blir det mye lettere å holde styr på trådene.

Jeg syns også det hadde vært fint om folk kunne holde bilder de finner på nettet i èn tråd hvis de absolutt må poste dem. Fjorten tråder med "Se hva jeg fant på airliners.net" syns jeg ikke akkurat bidrar positivt til forumet.

Syns dette var en god idè jeg, må si at jeg fort går meg vill i bildejungelen her. Var det "Dagens bilder fra OSL" jeg så på, eller var det "Dagens bilder fra OSL"? Med samletråder, gjerne med posterens navn, blir det mye lettere å holde styr på trådene.

Jeg syns også det hadde vært fint om folk kunne holde bilder de finner på nettet i èn tråd hvis de absolutt må poste dem. Fjorten tråder med "Se hva jeg fant på airliners.net" syns jeg ikke akkurat bidrar positivt til forumet.

Den her var veldig utfyllende for hva flere tenker tror jeg :up:

Mye gode tanker her. Bildeforumet er blitt veldig travelt og jeg hopper selv over mange tråder. Dato i overskriften er ihvertfall en veldig god hjelp til å 'holde kontroll'. At hver forograf holder seg til 'sin' tråd .. tja .. har litt blandede følelser, men det kunne kanskje være noe å forsøke? Men det krever jo både at brukerne selv gjennomfører dette samt at moderatorene 'nådeløst' slår sammen tråder når det syndes ..

Godt forslag, men hvis hver og en skal ha hver sin tråd, hvor mange blir ikke det?
Et annet alternativ hadde jo vært en tråd for hver flyplass i alfabetisk rekkefølge og at det der hadde hvert en samletråd. Man trenger som sagt ikke "ørten" forskjellig tråder, hver gang for å fortelle at Flesland har hatt besøk av en 340.

Datomerking på linkene bør også være et "must" av hensyn til "sjåarane"!

Dette/disse forslagene kan jo være et hint til de rette involvert til og kanskje tenke litt nytt.

Last edited:

Går det an å automatisk 'tagge' alle overskriftene med dato?

Men det krever jo både at brukerne selv gjennomfører dette samt at moderatorene 'nådeløst' slår sammen tråder når det syndes ..

Takk for søknaden om å gjeninntre som moderator, vi skal behandle den raskt :D

Godt forslag, men hvis hver og en skal ha hver sin tråd, hvor mange blir ikke det?
Et annet alternativ hadde jo vært en tråd for hver flyplass i alfabetisk rekkefølge og at det der hadde hvert en samletråd. Man trenger som sagt ikke "ørten" forskjellig tråder, hver gang for å fortelle at Flesland har hatt besøk av en 340.

Jeg tror det finnes mange måter å organsiere bildene på, noen vil ha samlet pr. fotograf, noen pr. flyplass, noen pr. flytype m.v. Dvs. det vi egentlig vil ha er 1) "Putt alle bildene oppi her" 2) Gi meg en grei måte å få den ut av hatten på som passer meg

Taging av tråder m.v. kan være en idé så kan man få opp det man vil. Men uansett hvordan man snur og vender på det så er dette et forum, med den rigide strukturen man er låst inne i.

Det er jo også forskjellige hensikter med trådene så vidt jeg kan se. Noen vil vise frem siden bilder fra helgen, noen vil ha sin egen tråd med et tema, noen vil knytte historier til bildene, noen poster to bilder andre poster 25. Noen tråder blir lange pga. kommentarene m.v.

Slik det er nå er det nok mange brukere, meg selv inkludert, som ser på "nye tråder" og kikker innom bildene. Når de samme tråden dukker opp igjen så kikker jeg ikke innom de tre nye siden med ymse kommentarer og annet.

NB! Dette er mine synspunkter som sjåar, ikke nødvendig vis moderatorkorpsets oppfatning.

Går det an å automatisk 'tagge' alle overskriftene med dato?

Pt. ikke.

Nå trenger vi vel ikke å struktrere alt ihjel heller;) Det kan i alle fall være greit å ta en ting av gangen.

Når det gjelder oversikt og struktur, er det vel først og fremst tråder av typen "Dagens fra OSL" og Dagens fra ENZV" det kunne være greit å få orden på. Slike dagens-tråder kunne godt organiseres som samletråder pr flyplass. Ellers kan vel fortsatt mye være fritt. I alle fall foreløpig.

Det andre problemet er folk som i beste mening blir litt for hemningsløse eller bevisstløse. Disse må nok fortsatt modereres.

Samletråder er i og for seg greit det så lenge det kun er "dagligdagse" bilder fra flyplassen med de samme maskinene om og om igjen.
Dessuten vil man måtte scrolle seg forbi en hel haug med bilder for å se de siste bildene. Det er jo fortsatt ikke alle som sitter med en grei datamaskin med rask internettlinje.

Uansett så er struktureringen grei som den er i mine øyne så lenge folk klarer å filtrere litt av sine egne bilder og kanskje kun viser frem de beste og mest sjeldne bildene. Det er jo begrenset over hvor ryddig det kan bli på et forum med mange forskjellige mennesker.
Er man usikker på om man har sett "Dagens fra XXX" så er det bare å ta en titt på datoen som står rett under tittelen. :)

Jeg syns samletråder høres ut som en dum idé. Av og til kommer det mange poster fra enkelt hendelser, det er en del av gamet. Så dere får lide dere gjennom 3-4-5, poster med A340 fra Flesland og av og til daglige updates fra Sola, men det er ikke plikt å se alt heller. Så klart kan noen og alle bli flinkere til å sortere ut sine beste bilder, og ikke dumpe hele hurven, men hvis vi skal begynne å strupe inn tilgangen til å dele bilder så kan man vel nesten like godt bare fjerne hele delen av forumet for min del.

Jeg syns samletråder høres ut som en dum idé. Av og til kommer det mange poster fra enkelt hendelser, det er en del av gamet. Så dere får lide dere gjennom 3-4-5, poster med A340 fra Flesland og av og til daglige updates fra Sola, men det er ikke plikt å se alt heller. Så klart kan noen og alle bli flinkere til å sortere ut sine beste bilder, og ikke dumpe hele hurven, men hvis vi skal begynne å strupe inn tilgangen til å dele bilder så kan man vel nesten like godt bare fjerne hele delen av forumet for min del.

Du kan umulig ha lest min innledninge til dette forslag i det hele tatt, og hvis du så har - og ikke forstår det i det hele tatt, så klarer jeg ikke finne en forklaring for deg, så blir det barnslig dumt å kalle det for en dum ide... Les det gjennom en gang til, ord for ord - så kanskje du forstår bitte litt...!!!

H

Nå var det ikke nødvendigvis direkte rettet mot din første post Harald, men kanskje mer generelt. Uansett, jeg må få syns at det blir en dum idé å snakke om et samletråd opplegg, uten at du begynner å kalle meg og det for barnslig.

Du er ute etter oversiktlighet, det beste i min mening som kan hjelpe der er gode overskrifter og tagger. Vet ikke om det siste er mulig på forum softwaren som vi kjører nå.

Back