Om å reise med Color Line

Re: Om å reise med Color Line

Kan vel virke som bookingene ikke akkurat renner inn hos Color Line, for nå kjører de kampanje med 50% rabatt på 2-døgns cruise i hele sommer. Kan bestilles t.o.m. 15.06.
https://www.colorline.no/oslo-kiel/cruise-til-kiel

Ja, jeg sjekket ut det der. Men tilbudet på 50% er kun for den rimeligste lugartypen. Så om du vil booke en større lugar så er tilleggene for det ca normal pris.

Ja, jeg sjekket ut det der. Men tilbudet på 50% er kun for den rimeligste lugartypen. Så om du vil booke en større lugar så er tilleggene for det ca normal pris.

De vanlige lugarene her er fortsatt mange hakk over de som lå under bildekket på Stena Saga.

De vanlige lugarene her er fortsatt mange hakk over de som lå under bildekket på Stena Saga.

Med nok innabords var det full fres på både vors og nach der nede også. Til slutt glemte man at man satt uten vindu omtrent ved vannlinja....eller under

Joda. Men føler jeg har hatt min dose med innvendig Stena Saga lugarer. :)

Var ikke allverdens lugarene på dekk 2 på Prinsesse Ragnhild heller...

Ingen lugarer under bildekk på nye Kielferga. Med billigste lugar så kan man fä (liten)dobbeltseng, kjøleskap og TV. Dette er ikke noe Sudcavarelle vil like;), men hvis man er på busjett, så er dette greit.

Med billige priser og at Stena ikke seiler lenger, så vil det nok være mer riff-raff. Det er grei Black Jack ombord med 400NOK som maks. Roulette kjører ræva 30:1

Var på første seiling igjen fra 9-11, så kan da dele noen erfaringer og tanker :)

Når vi kom tuslende til kaia var den pyntet med masse ballonger og flagg, og mange ansatte var fint pyntet og styrte køen som var så lang at den strakk seg på utsiden av terminalbygget. Også en ansatt med beinskade hoppet rundt på krykker og styrte køen, så allerede her var det tydelig at de gjerne ville tilbake på jobb igjen! Insjekkingsautomatene var litt av og på, noe som er forståelig etter at de ikke har blitt brukt på en del måneder, så det meste av innsjekkingen ble foretatt i skranke.
Ombord ble vi møtt med norske flagg og glade ansatte, og under utseilingen ble det spilt musikk mens både ansatte på land og vann flagget til hverandre. Var selv for oss passasjerer rørende og et tydelig tegn på at ting sakte men sikkert begynner å vende tilbake til normalen.
Var fint vær, så på dekk var det fult av folk som solte seg, drakk og strikket. Dette gjorde det heldigvis lettere å få plass i observation lounge. Spurte ikke om belegget, men vi var nok ihvertfall over 1200.
I butikkene var derimot utvalget labert, mye grunnet at de vil bli kvitt mye gammelt først (klær etc) og at mye lastes ombord i Kiel. Var derfor lite matvarer og snus, men alkohol var det nok av. Men dette er forståelig, er jo mye som skal settes igang før alt er på plass.
Båten i seg selv var rein og pen, ikke noe støv rundt om. Men var litt manglende og blinkende lys her og der, men dette rettes nok raskt på.
De ansatte virket svært glade for å være ombord igjen, noe som absolutt er forståelig. Mange av den har jo jobbet i Color line i mange år, og tydelig at de liker jobben sin. Derimot var det flere gjester som klaget på de ansatte tilsynelatende grunnet litt «rusten» form når det kom til servicen. Men personlig synes jeg de var flinke og blide alle sammen :)
Siden det var midtuke var det jo naturligvis mest pensjonister ombord. Så det var til tider rullator-kappløp over promenaden. Var også flere kjente ansikter fra programmet danskebåten ombord.
Ved ilandstigning i Oslo igjen ble det til tider mye folk på promenaden og kødalleser. Det var puljevis ilandstigning etter dekk, så vet ikke om det var at folk ikke brydde seg eller om det var mange folk.
Ellers må jeg si de tar smittevern på alvor, munnbindplikt når man går rundt, og sprit over alt. Man måtte også ha testet negativt innen 72 timer før avgang, hatt korona eller fått en vaksinedose for å komme ombord. Og i tillegg ble temperaturen sjekket.

Alt i alt må jeg si det var deilig å være ombord, god mat, deilige drinker og flott at ting begynner å komme tilbake til normalen. Å komme igang nå må da være optimalt for at de skal få varmet opp litt før sommersesongen, så håper jeg de får en knallsesong i sommer!!

Anbefaler alle å ta en tur, man får litt utenlandsfølelse, selv uten ilandstigning i Kiel, vi så blant annet på tysk tv på lugaren :p

På grunn av covid situasjonen seiler båten bare med halv kapasitet. Dvs at maksimum er rundt 1200 pax. Så da ser det da ut til at første turen var temmelig full iallefall.

Når det gjelder lugar, så skal man jo ikke være på den annet enn for å sove, så hvorfor bruke mange hundre eller tusenlapper på å oppgradere en lugar man knapt skal innom. Man reiser vel ikke på tur for å sitte på lugaren??

Jeg skjønner jeg er helt i utakt.
For meg er det helt uaktuelt å mingle i en innelukket båt med masse folk nå - munnbind høres også plagsomt ut.
Og - jeg er fullvaksinert

Takk for rapport! :)
De ansatte virket svært glade for å være ombord igjen, noe som absolutt er forståelig. Mange av den har jo jobbet i Color line i mange år, og tydelig at de liker jobben sin. Derimot var det flere gjester som klaget på de ansatte tilsynelatende grunnet litt «rusten» form når det kom til servicen. Men personlig synes jeg de var flinke og blide alle sammen :)
At ansatte er "rustne" kan også komme av at de normalt jobber på andre skip/linjer. Har forstått det som at mannskapet på alle skip/linjer er ansatt i samme firma, Color Line Crew AS, og de blir kalt tilbake på jobb etter ansiennitet.
På de to turene jeg var på med Kielferga etter at pandemien gjorde sitt inntog i fjor var jeg borti ansatte som kom fra andre skip/linjer og enda ikke hadde kommet seg 100% inn i alle rutiner etc. på Kielferga. Dermed ble servicen innimellom litt haltende, men humøret og serviceinnstillingen var det ingenting å si på i mine øyne. De prøvde så godt de kunne og var åpenbart glade for å få jobbe. :)

Når det gjelder lugar, så skal man jo ikke være på den annet enn for å sove, så hvorfor bruke mange hundre eller tusenlapper på å oppgradere en lugar man knapt skal innom. Man reiser vel ikke på tur for å sitte på lugaren??

Sier mannen som bare reiser på businessklasse..? Tror mange synes det er litt stas å unne seg en oppgradering når man først er på tur. I tillegg har mange aversjon mot innvendige lugarer. Dessuten skal det sies at det er hakket bedre når man har litt armslag på lugaren, det kan bli trangt i de minste lugarene. Og mange nyter medbragt med venner og kjente på lugarene også.

Fra og med 6 juli kan man igjen gå i land i Kiel. Merk at da anses man å ha vært på en utenlandsreise av norske myndigheter og alt av regelverk mtp testing og coronapass osv gjelder selv om man ikke går av båten. Satser på at de har gode rutiner for avstigning på Hjortneskaia for dette kan fort bli kaos i den trange terminalen. Motsatt til Tyskland gjelder knapt noen krav så lenge Norge er ansett for å være et lavrisikoland av tyske myndigheter. Da er vel alt som før til Kiel.
https://www.colorline.no/oslo-kiel/ofte-stilte-sporsmal

Last edited:

Skal med kiel-båten i slutten av juli...nå kan man gå i land i Tyskland...noen butikker/plasser å besøke som anbefales .....?

Skal med kiel-båten i slutten av juli...nå kan man gå i land i Tyskland...noen butikker/plasser å besøke som anbefales .....?

Kieler Brauerei synes jeg er et hyggelig sted for øl og litt mat. Ellers har man jo kjøpesenteret Sophienhof (stengt søndager som her i Norge) .
https://kieler-brauerei.de/

Tror munnbind fortsatt er påbudt innendørs de fleste steder i Tyskland, ellers har ikke Tyskland noen særskilt grensekontroll for nordmenn så lenge Norge er ansett for å være lavrisikoland. Trenger ikke negativ test eller testing på den tyske grensa. Tilbake til Norge derimot...

Skal Color Viking tilbake i trafikk? Så det i dag ble flyttet fra Framnes til brygga i Sandefjord nå i formiddag

Back