Om å flytte, for ett år, til Kina

no-backpacker

ScanFlyer Blue
Om å flytte, for ett år, til Kina

Om 2 år skal mannen ha det berømte sabbatsåret sitt og det ser ut for at det blir Kina og Beijing for oss. Jeg har bare vært i Beijing en gang og ble ikke sånn voldomt begeistret, men blir nok med på flyttelasset. :)

Siden min begeistring ikke er helt på topp vil jeg gjerne ha muligheten til å komme meg vekk innimellom. Ser for meg at jeg skal gjøre Asia det året... :-D Det eneste problemet jeg da vil få er visum... Vår kontakt sier at om jeg får "work-visa" kan jeg reise inn og ut så mye jeg vil. Noen som vet om dette stemmer?

Og nei, planen er ikke at jeg skal jobbe der, men har også hørt (og erfart) at jeg, som ledsager, ofte får samme visum som mannen. Det fikk jeg da vi var i PEK forrige gang. Noen som har noe mer input her?

I det hele tatt... Er det noen som har noe som helst input om å flytte til Beijing? Råd, tips?

Vi har bodd i Liverpool, ett år, men det var jo ikke voldomt anderledes enn Norge. Deesuten pendlet jeg hver uke, så jeg bodde der aldri sånn skikkelig. I Beijing kommer jeg til å være ganske så "stuck" og uten barn (sønnen er da voksen og kommer til å passe på huset hjemme) og må si jeg er litt redd for å bli ensom.

Hehe, jeg vet det er lenge til, men slike ting må planlegges i god tid og da er det greit å ha så mange/mye fakta som mulig før vi bestemmer oss 100%. :)

Xxx.

Re: Om å flytte, for ett år, til Kina

Om resultatet visummessig skulle bli slik at du er stuck i Kina, så er det jo fortsatt mye spennende å se i det landet. Kina er så utrolig mye mer enn Beijing. Shanghai har f.eks. en helt annen framtoning en BJ. Ellers fins massevis av steder med storslått natur, mindre byer osv. Mye bedre enn å være stuck i Brunei eller Qatar i hvertfall ;)

Har ingen erfaring med aa bo i Beijing, men var der i januar.

Dette ville dog bekymret meg relativt mye. Norges Ambassade har omplassert mesteparten av ambassadepersonellet sitt. Nuff said

http://www.washingtonpost.com/blogs...photo-of-beijing-air-pollution-ive-ever-seen/

Litt usikker på hvorfor det at ambassaden har omplassert personell skulle bekymre meg?

Og ja, forurensingen bekymrer meg, men jeg tror jeg tar sjansen likevel. Noen av dagene da vi var i Beijing i påsken var det "lett tåke", men jeg var overrasket over hvor lite jeg reagerte fysisk på forurensingen. Joda, jeg vet at det ikke er bra selv om jeg ikke merker noe der og da, men likevel synes jeg det var overraskende at jeg ikke begynte å klø i øyne, nese og hals. Da jeg var liten ble jeg mye mer plaget av pollen enn det jeg ble av forurensingen i Kina.

Xxx.

Om resultatet visummessig skulle bli slik at du er stuck i Kina, så er det jo fortsatt mye spennende å se i det landet. Kina er så utrolig mye mer enn Beijing. Shanghai har f.eks. en helt annen framtoning en BJ. Ellers fins massevis av steder med storslått natur, mindre byer osv. Mye bedre enn å være stuck i Brunei eller Qatar i hvertfall ;)

Hehe, joda, vi har planer om å reise rundt i Kina også, men jeg kunne godt tenke meg noen utflukter til andre land og. :) Dessuten regner jeg med at jeg skal hjem noen ganger. :) Mannen påstår at jeg kommer til å bli vant til trengselen, skitten, alle som skal lure meg osv.. osv.. men jeg er litt usikker... :)

Vi skal muligens til Hangzhou og Beijing igjen til høsten. Mulig jeg endrer mening etter det! :-)

Xxx.

Du får helt sikker multi entry visum.

De siste årene har det vært helt umulig å få multi entry visum. Mannen har prøvd flere ganger, men har ikke fått det. Nå sies det at det er blitt lettere, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Mannen skal søke nå, så da får vi se....

Xxx.

De siste årene har det vært helt umulig å få multi entry visum. Mannen har prøvd flere ganger, men har ikke fått det. Nå sies det at det er blitt lettere, men jeg tror det ikke før jeg får se det. Mannen skal søke nå, så da får vi se....

Xxx.

Dere skal vel ikke bo et år i kina med turist- eller businessvisum utstedt fra amb i Oslo?

Når man jobber i Kina, må man ha arbeidsvisum fra Kina, og da kan du også få et (multi-entry) ledsager visum.

Dere skal vel ikke bo et år i kina med turist- eller businessvisum utstedt fra amb i Oslo?

Når man jobber i Kina, må man ha arbeidsvisum fra Kina, og da kan du også få et (multi-entry) ledsager visum.

Ehm... ingen aning om hvordan vi får visumet, men slik som jeg forstod det på mannen så må vi søke om visum i Oslo først og så søke når vi kommer dit. Mannne skulle forresten ikke søke om visum for reisen om to år, men søkte nå fordi han skal til Kina en haug med ganger før jul. Han søkte ikke om multientry denne gangen fordi han hadde det litt travelt, så vi vet ikke om han hadde fått det nå. Har dog hørt at det skal være lettere å få nå.

Hehe, jeg ser for meg at siste året før vi reiser kommer til å bli mye planlegging. Heldigvis skal vi ikke leie ut huset denne gangen og det gjør ting litt enklere, i tillegg til at jeg kan reise litt til og fra uten at jeg må bo hos foreldrene mine. :)

Kurs i kinesisk står å timeplanen... Noen som har noe erfaring her? Hvar vanskelig er det? For meg ser det veldig vanskelig ut, men jeg tenkte jeg ihvertfall skal prøve...

Xxx.

Kurs i kinesisk står å timeplanen... Noen som har noe erfaring her? Hvar vanskelig er det? For meg ser det veldig vanskelig ut, men jeg tenkte jeg ihvertfall skal prøve...

Kinesisk er blant de enkleste asiatiske språkene, i hvertfall på nybegynnernivå. Grammatikken er omtrent ikkeeksisterende (ingen kasus, ingen verbbøying etc.) i motsetning til f.eks. japansk og koreansk. Ikke se bort fra at du kommer hjem igjen og forsøk på seriøs engelsk kommer ut som chinglish type "me Tarzan, you Jane :p Tonene krever riktignok en del øvelse å mestre. Heldigvis er det bare 4 toner i mandarin - ikke så gale som en del andre tonale språk.
Den største jobben er så klart tegn, dersom du har planer om å lære å lese/skrive. Det krever masse pugging. Til å begynne med er det ofte ikke superkompliserte tegn da.

Kinesisk er blant de enkleste asiatiske språkene, i hvertfall på nybegynnernivå. Grammatikken er omtrent ikkeeksisterende (ingen kasus, ingen verbbøying etc.) i motsetning til f.eks. japansk og koreansk. Ikke se bort fra at du kommer hjem igjen og forsøk på seriøs engelsk kommer ut som chinglish type "me Tarzan, you Jane :p Tonene krever riktignok en del øvelse å mestre. Heldigvis er det bare 4 toner i mandarin - ikke så gale som en del andre tonale språk.
Den største jobben er så klart tegn, dersom du har planer om å lære å lese/skrive. Det krever masse pugging. Til å begynne med er det ofte ikke superkompliserte tegn da.

Chinglish er vi kjent med. Mannen har flere kinesiske studenter og i begynnelsen skjønte jeg ikke et kvekk av hva de sa. :) Har dog hørt at tonefallet kan være litt kritisk iom at ett ord kan bety 5 ting, bare man endrer litt på tonefallet? Tegnene ser veldig kompliserte ut... Tror jeg skal begynne med å prøve meg på og snakke, enkelte ord og uttrykk som gjør at jeg kan klare meg litt, men tror kanskje det er lurt å ta et kurs slik at jeg får det pedagogisk lagt opp? Har heldigvis de kinesiske studentene til mannen min her i Bergen slik at jeg kanskje kan få praktisert ørlitegranne. Huff, meg og språk.... kan jo bli spennende dette! :-D

Xxx.

Jeg har bodd i Beijing i to år og trives godt etter forholdene. Som enkelte er inne på her så er forurensing et problem. Men det meste annet kan man forholde seg til bare man vet hvor man skal henvende seg.

Ville anbefalt å sjekke ut www.thebeijinger.com og www.timeoutbeijing.com for tips til ting å gjøre på, steder å dra, kontakt med andre expats og tilbud på ting og tang/leiligheter/språkkurs/etc.

Ang. kinesisk er det en god ide å ta noe i Norge før du drar, men heller satse på å sette inn støtet når du kommer hit. Kinesisk er et språk som er lett å snappe opp i basisen, men komplisert videre, fordi det bygger så mye på kontekst og sammenheng til erstatning for ordinær grammatikk. Sjekk ut de to lenkene over for å finne et passende kurs - det finnes flust.

Ellers er det bare å si velkommen - eller 欢迎!

Jeg har bodd i Beijing i to år og trives godt etter forholdene. Som enkelte er inne på her så er forurensing et problem. Men det meste annet kan man forholde seg til bare man vet hvor man skal henvende seg.

Ville anbefalt å sjekke ut www.thebeijinger.com og www.timeoutbeijing.com for tips til ting å gjøre på, steder å dra, kontakt med andre expats og tilbud på ting og tang/leiligheter/språkkurs/etc.

Ang. kinesisk er det en god ide å ta noe i Norge før du drar, men heller satse på å sette inn støtet når du kommer hit. Kinesisk er et språk som er lett å snappe opp i basisen, men komplisert videre, fordi det bygger så mye på kontekst og sammenheng til erstatning for ordinær grammatikk. Sjekk ut de to lenkene over for å finne et passende kurs - det finnes flust.

Ellers er det bare å si velkommen - eller 欢迎!

Aha, tusen takk! Jeg regner med du studerer i Beijing? Det ser ut for at vi kommer til å bo på campus og hvis ikke får vi hjelp med leilighet og det meste annet praktisk. Som sagt, så er det jo en god stund til, men de i Beijing har allerede begynt å snakke og planlegge, og av erfaring går tiden veldig fort....:)

Lager du forresten mye mat selv, eller går du stort sett ut og spiser? Mannen bor i Chongqing 5 uker, to ganger i året, og da lager han ikke mat i det hele tatt siden det er så billig og enkelt å ta noe på vei hjem fra jobb. Jeg er veldig glad i å lage mat, så jeg tror nok jeg kommer til å kokkelere og eksperimentere litt... :) Vi fant et supermarked like ved campus der de fleste varene var forklart på engelsk. Det var vanskelig da vi var i Japan, hadde jeg absolutt ingen aning om hva de forskjellige varene var for noe! :) Da var jeg litt glad for at vi bodde på hotell og ikke i leilighet, som vi egentlig hadde planlagt (jeg var der i 5 uker, mannen i 8). Skjønt, vi hadde nok funnet ut av tingene....:)

Xxx.

Fullfører master nå og blir ett år til for å studere kinesisk språk. Greit å ha med full pakke i bagasjen når man skal hjem.

Ang. mat så er jo problemet her matsikkerhet. Spiser mye ute, men usikkerhet grunnet matolje, feil kjøtt, sprøytemidler, etc. gjør at jeg og flere lager mer mat hjemme enn før. God tilgang og tillitsforhold til enkeltforhandlere gjør at du lettere unngår dårlig mat. Det finnes også flust med internasjonale matbutikker som importerer varene, som dermed er noe sikrere.

Fullfører master nå og blir ett år til for å studere kinesisk språk. Greit å ha med full pakke i bagasjen når man skal hjem.

Ang. mat så er jo problemet her matsikkerhet. Spiser mye ute, men usikkerhet grunnet matolje, feil kjøtt, sprøytemidler, etc. gjør at jeg og flere lager mer mat hjemme enn før. God tilgang og tillitsforhold til enkeltforhandlere gjør at du lettere unngår dårlig mat. Det finnes også flust med internasjonale matbutikker som importerer varene, som dermed er noe sikrere.

Enig med deg når det gjelder "full pakke". Jeg vil tro det ikke vil være spesielt vanskelig å få seg jobb enten i Norge eller internasjonalt om du behersker kinesisk.

Jaha, og dette med maten tror du var lurt å fortelle til en cleanfreak som meg? :) Mannen påstår han er herdet etter alle oppholdene sine, jeg er nok mer skeptisk, men regner med jeg kommer til å bli litt mer avslappet etter hvert.

Xxx.

Back