Kina - spørsmål og erfaringer

Hypern

ScanFlyer Rusty
Kina - spørsmål og erfaringer

Jeg fant dette på E24.

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/vgx07X/nordmenn-faar-visumfrihet-til-kina-fra-neste-uke

Det ser ut som dette gjelder bare i et år.

så da må hele verden besøke Kina på et år :wow:
Kjenner jeg Kina rett gjør de nok dette permanent in the end. Landet hadde jo i flere år de strengeste innreisereglene under covid. De ønsker nok en boost av utenlandske turister og businessfolk

Sent from my SM-S921B using Tapatalk

Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Kjenner jeg Kina rett gjør de nok dette permanent in the end. Landet hadde jo i flere år de strengeste innreisereglene under covid. De ønsker nok en boost av utenlandske turister og businessfolk

Sent from my SM-S921B using Tapatalk
Enig med deg. Datoen er bare satt fordi det er prøveordning.

Jeg tror også dette blir permanent hvis det viser seg å gi de
resultatene de ønsker.

Hvis de ønsket seg utenlandske turister ville de gjort det lettere for turister å betale ting der. Eller ihvertfall gjort det teknisk mulig å få registrert seg på betalingstjenester uten Kinesisk telefon.

Hvis de ønsket seg utenlandske turister ville de gjort det lettere for turister å betale ting der. Eller ihvertfall gjort det teknisk mulig å få registrert seg på betalingstjenester uten Kinesisk telefon.

Jeg brukte Alipay med norsk mastercard hele høstferien jeg, brukte ikke kontanter en eneste gang.

Jeg brukte Alipay med norsk mastercard hele høstferien jeg, brukte ikke kontanter en eneste gang.
Det er "nytt" at AliPay fungerer relativt enkelt.
Tidligere var det mye mer knot der man måtte verifisere seg med pass, adresse og kinesisk telefonnummer.

AliPay tar 3% ekstra i utgifter, og så er vel mange av knappene fortsatt med kinesiske tegn(?).

Bruker AliPay hele tiden, men må alltid ha kontakter fordi mange plasser på landsbygda ikke godtar utlandske kort tilknyttet AliPay.

Last edited:

Skal jeg gi Alipay et nytt forsøk da kanskje

Det er jo litt morsomt hvordan Kina bare har hoppet over kortterminaler og bruker bare apper på mobilen. Kontanter er vel såvidt jeg har skjønt ikke så mye i bruk der lenger pga Wepay/Alipay?

Re: Kina - spørsmål og erfaringer

Hummm... noen som har brukt high speed toget fra Hong Kong til Guangzhou? Det er jo ikke så kurrant å booke "uber" der for å komme seg videre til hotellet. Så lurer egentlig på hva som venter meg når jeg står der i filttøflene på perrongen i Guangzhou og myser rundt.

Hummm... noen som har brukt high speed toget fra Hong Kong til Guangzhou? Det er jo ikke så kurrant å booke "uber" der for å komme seg videre til hotellet. Så lurer egentlig på hva som venter meg når jeg står der i filttøflene på perrongen i Guangzhou og myser rundt.
Helt rett at DiDi ikke er kurrant hele veien fra HK til GZ.
Hvor i Guangzhou skal du?

Har tatt toget mellom Kowloon og Guangzhou East Station i mine yngre dager.
East Station ligger nord og nær stadion i bydelen Tianhe, finanssenteret i Guangzhou. Veldig kurrant beliggenhet.

Alt i Tianhe er gangavstand for min del. Hvis det regner, så er det t-bane.
Skal sies at jeg bruker veksle mellom The Westin og Marriott som ligger ved siden av stadion i Tianhe.

Tips: Last ned A-map. Det kommer nå i engelsk.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.autonavi.minimap

Last edited:

Helt rett at DiDi ikke er kurrant hele veien fra HK til GZ.
Hvor i Guangzhou skal du?

Har tatt toget mellom Kowloon og Guangzhou East Station i mine yngre dager.
East Station ligger nord og nær stadion i bydelen Tianhe, finanssenteret i Guangzhou. Veldig kurrant beliggenhet.

Alt i Tianhe er gangavstand for min del. Hvis det regner, så er det t-bane.
Skal sies at jeg bruker veksle mellom The Westin og Marriott som ligger ved siden av stadion i Tianhe.

Tips: Last ned A-map. Det kommer nå i engelsk.
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.autonavi.minimap

Takker for tips. Skal bo med teamet som holder til på China Hotel. Så derfor jeg lurte litt på stasjoner og greier.

Nå har jeg imidlertid fått AliPay til å virke her, ser det ut som. Og da er jo plutselig DiDi en opsjon fra stasjonen.

Vurderer allikevel nå å fly til Guangzhou og ta toget tilbake.

Kom på at du kanskje har immigrasjon på togstasjonen i Guangzhou.

At du har fått AliPay til å fungere er gull.
Transport er også veldig OK å aktivere. Den har fungert på alle metrosystemer i hele landet.

Attachments

• Screenshot_20250609_164205_Alipay.jpg
    Screenshot_20250609_164205_Alipay.jpg
    80.6 KB · Views: 261

Kom på at du kanskje har immigrasjon på togstasjonen i Guangzhou.

At du har fått AliPay til å fungere er gull.

Transport er også veldig OK å aktivere. Den har fungert på alle metrosystemer i hele landet.
Ser litt annerledes ut her, men ikke mye
6a51cf7afdc0c2359b2eaa5c98df59f2.jpg

Sent fra min SM-F741B via Tapatalk

Toget Hong Kong Guangzhou er veldig smooth, det tar jo ikke så lang tid lenger etter highspeedlinken ble åpna hele veien til Hong Kong.Alt av grensekontroll foregår jo nå i Hong Kong.

Back