OLT Express kraftig ekspansjon i Polen

Stoarn

ScanFlyer Silver
OLT Express har just annonsert sine planer av ekspansjon i Polen. Selskapet vil kraftigt ekspandere inrikes rutenett, se karten: ( http://www.pasazer.com/in-9534-olt,express,polska,gora.php ) samt utvikle sin nye hub i Gdansk.

Flaten skal besta av 12 A319/320 og 11 ATR 42/72.

Bland nye ruter fra Gdansk finns sikkert Amsterdam og Bruxelles, andre er ikke annonsert ennu, men det finns store sjanser for noget i Norden.

For passasjerenes komfort skal boarding og deboarding i Gdansk-huben skje over nyinstallerte gangbroene (hittils bare Warszawa hadde dem), en korte transitveien skal designeres inom terminalen pa Lech Walesa Airport.

50% av inrikesbiletter skal koste 99 PLN (ca. 24 EUR) per enkelreise, under forste aret.

OLT Express eies av polske fonden Amber Gold og har hittills hadd tre ulike produkter: OLT Express Germany (tidigere OLT, FOT rutene i Friesland og nogre ACMI), OLT Express Poland (tidigere Yes Airways, charter operator med A320) og OLT Express Regional (tidigere Jet Air, en svak Jetstream operator som floy bl a korte distanser fra Warszawa og Gdańsk samt for finske selskapet Wingo XPRS, med slette resultater...).
 
Last edited:
OLT Express begynte 1. april flyvningene sine og jeg må si at de begynner ekstremt offensivt med et nærmest heldekkende polsk innenriksrutenett. Skal selv teste dem om en måneds tid. Prisene starter dessuten på 99 PLN, som er under 200 kroner for en billett. Man skal ikke glemme at Eurolot også har startet en rekke egne innenriksruter i Polen, i tillegg til de eksisterende LOT-rutene.

Noen som vet hvilke fly OLT Express faktisk har i flåten? Ifølge hjemmesidene deres disponerer de flåten på denne måten:

Airbus A320
Warsaw-Gdansk / Gdansk-Warsaw
Warsaw-Poznan / Poznan-Warsaw
Warsaw-Wroclaw / Wroclaw-Warsaw

Airbus A319
Gdansk-Krakow / Krakow-Gdansk
Warsaw-Gdansk / Gdansk-Warsaw
Warsaw-Szczecin / Szczecin-Warsaw
Warsaw-Wroclaw / Wroclaw-Warsaw

ATR 72
Wroclaw-Gdansk / Gdansk-Wroclaw
Wroclaw-Lodz / Lodz-Wroclaw
Gdansk-Katowice / Katowice-Gdansk
Gdansk-Poznan / Poznan-Gdansk
Krakow-Poznan / Poznan-Krakow
Krakow-Wroclaw / Wroclaw-Krakow
Katowice-Gdansk / Gdansk-Katowice
Katowice-Poznan / Poznan-Katowice
Katowice-Rzeszow / Rzeszow-Katowice
Poznan-Wroclaw / Wroclaw-Poznan
Poznan-Szczecin / Szczecin-Poznan

ATR 42
Gdansk-Szczecin / Szczecin-Gdansk
Gdansk-Lodz / Lodz-Gdansk
 
Last edited:
Szczecin-Gdansk er bare 154 miles. Er der virkeligt et marked der?

Hvor mye blir dette i km? Husker Bulgaria Air en periode fløy BOJ-VAR, som er under 100km i luftavstand, men ruten ble lagt ned igjen. Slike korte ruter er det nok vanskelig å fly lønnsomt om det ikke er veldig vanskelig å komme seg mellom byene på andre måter.
 
Szczecin-Gdansk er bare 154 miles. Er der virkeligt et marked der?

Distansen mellom flyplassene er 250 kilometer i luftlinje, men skal man kjøre er det om lag 360 kilometer. En enda kortere rute er Poznan-Wroclaw som bare er 147 kilometer med om lag 180 kilometer distanse om man skal kjøre.
 
Noen som vet hvilke fly OLT Express faktisk har i flåten?

5 stk A320: SP-IAA/IAB/IAC/IAD/IAE (IAF tilkommer straks)
2 stk ATR 42-300: SP-KTR/KTF

6 stk ATR 72 og 5 stk A319 skal tilkomme fr o m mai, men de planlegger a vekse ennu storre fra hosten, da ny hub i Gdańsk er apnet.

Innen AT7 kommer, OLT har wet-leaset AT7 fra Swift Air.

Dessuten OLT Express driver en virksomhet i Tyskland, der flyr 3 stk SAAB 2000 og 2 stk F100.

Rykter sier at OLT vil overta ogsa virksomhet av Cirrus Airways (som er pa konkurs).

Se her tidtabell, antal avganger imponerer, jmf med hva LOT og EuroLOT tilbyr: http://www.oltexpress.com/pl/rozklad_lotow
 
Og det er ikke bare rykter om Cirrus Airways takeover:


Bremen, 30 March 2012 - Germany OLT Express paves the way for new growth. The Bremen-based regional airline will take over along with their owners, the Polish investment company Amber Gold, part of the insolvent Cirrus Airlines in Saarbrücken. The purchase agreement is mainly aimed at the marketing, sales and technology.

OLT Express strengthens the construction of a second site in Saarbrücken their own structures and lays the foundation for a sustainable and profitable development of their own business. OLT Express CEO Prof. Dr. Joachim Klein: "With the acquisition, we can save the valuable expertise of the employees of Cirrus in Saarbrücken and offer many of them a good future prospects. I am firmly convinced that we will forge with Bremen and Saarbrücken, a powerful and motivated team. "In the new structure OLT Express plans to continued growth in niche markets.

Deres ni Dornier 328 kan hjelpe mye med utvikling.
 
Hvem er det som finansierer gildet? Selv om rutetabell, flyflåte og priser imponerer, er jeg redd de ikke har godt nok passasjergrunnlag. Hvorfor ikke utvikle seg mer skrittvis? De vil jo aldri tjene penger på alle ruter fra dag en. På Rynek i Wroclaw har de hengt opp en enorm banner og de reklamerer mye her i Polen.
 
Hvem er det som finansierer gildet?

Gdansk-basert Amber Gold-fonden, som investerer i guldet, sølvet, platinum osv, og bl a tilbyr placeringer med hogsta räntefot pa polska placeringsmarkedet (t.ex. med garantert vinst 12% per aar).

Men jo, Amber Golds histori har ogsa morkere tider - polske Finanstilsynet tog Amber Gold i svartlisten i 2010, fordi de tilbyr nesten samme produkter som en bank, men uten tillatelse for bank-virksomhet. Deres garantifonden er ikke godkjent av Statens garantifonden.

Da ska vi se vad sker med OLT Express - jag flyger med dem i april/maj, hoppas det blir en trevllig resa. Redan 4 vanner blev anstalld som kabinpersonal...
 
OLT Express planlegger a avslore i morgen nye ruter fra Polen til utlandet, bl a Rzeszow-Oslo 2 ganger i uka.
 
I dag, under pressekonfer i Lodz, annonsert OLT nye ruter fra Lodz fra hosten:

ORY, FCO, HHN, BCN, EDI.... og WAW som ligger 130 km
 
Er alle disse nye rutene levedyktige? Virker som OLT nå prøver seg å det meste av mulige polske ruter
 
Superguldregn = WAW-GDN, uberoende pa antal avganger og seter (jernbanelinjen er under renovering siden ti ar, og ingenting viser at restid skulle betydligt forkortas i kommende ar)
Guldregn = WAW-WRO

WAW-SZZ/POZ/RZE samt GDN-KRK/WRO kan funke som p2p, men ikke med stor antal avganger.

Alle andre ruter - jeg tror ikke, KRK-WRO, RZE-KRK og WRO-POZ er allerede kutt, nogre av ruter viser at nogen i OLT er enten galen, eller aviation freak, eller har for mye penger, eller det finns... something tricky behind this :)
 
WRO-POZ er allerede kutt,

Skal fly denne 4. mai - og det ser ut til at den legges ned 5. mai. Denne ruten holdt vel ikke i mer enn en måneds tid? Virker som om selskapet gaper altfor høyt - for selv om de sikkert har potensiale på mange av rutene, tar det tid å etablere seg. Det vil koste ekstremt mye å ha så mange nyetablerte ruter samtidig, uten at de har en grunnmur av stabile og gode ruter.

Den superkorte ruten POZ-WRO ble for øvrig fløyet en kort periode i høst av selskapet "Jetisfaction".

http://www.anna.aero/2011/09/15/jet...poland-switzerland-and-the-uk-using-saab-340/
 
Last edited:
Prøving og feiling, men er vel ikke så rart de "satser" på utradisjonelle ruter.
Alle som har forsøkt seg med bil forbi Janki vet at derfra og inn til WAW så tar det tid, av og til mye tid.

Sakset fra NewPolandExpress

The number of passengers using airports in Poland grew by 10 percent during the first quarter of the year claim reports this week.

During this time approximately 4.4 million people used various airports around the country states website Strefa Biznesu, an increase of nearly 400,000 compared to the same period last year.

The large rise in passengers is even more significant considering that numbers around the rest of Europe only increased by as much as 3.2 percent, according to statistics by the Association of International Airports (ACI).

The biggest leap in figures was witnessed at Rzeszow airport which served around 109,000 people during the fist three months of 2012 - 28.5 percent more than 12 months previous.

Experts state that one of the reasons behind the rise is the fact that more and more people are choosing to use domestic flights instead of trains.

During this period, domestic traffic grew by 15.8 percent, while international flights grew by 4 percent.
 
Alle som har forsøkt seg med bil forbi Janki vet at derfra og inn til WAW så tar det tid, av og til mye tid.

Ser at du kjenner bra stadens svage punkter :)

Jo, infart fra sor-vest (E-67/E-77, bl a fra Lodz) gjor mye vondt :)

OLT Express forklarer at WAW-LCJ skal tjene ikke bare for pendlertrafikk (hundre tusental lever i fattig Lodz og jobber i rike hovedstaden), men ogsa for gjennomgaende trafikk via WAW, og forst og framst som ferry flights for 2 A320 som skal baseres i Lodz og skal flyve delvis fra Warszawa (slik LX opererer ZRH-BSL).

Da ska vi se hva skal skje :)
 
Fr o m 29 oktober, 17 nye ruter fra Warszawa:

Gatwick, Cologne, Bruxelles, Stuttgart, hamburg, Amsterdam, Memmingen, Paris Orly, Bergamo, Hahn, Rom FCO, Lyon, Goeteborg, Venezia, Saarbrucken, Verona og Munster.

Crazy guys :)


London, Bruxelles, Paris og Rom - man kan velge bland 5 selskaper :) (FR, Wizz, OLT, LOT + 1 classic)
 
I dag annonserte nye ruter fra Gdansk, fr o m 29 okt:

Amsterdam, Bruxelles, Frankfurt-Hahn, Hamburg, Cologne, Marseille, memmingen, Gatwick, Orly, Fiumicino, Venezia, Verona og Keflavik :)
 
Back
Top