Oljeindustrien vil ha direkterute til nord

catocontrol

Air Traffic Controller
http://www.boarding.no/art.asp?id=54766

Med direkte rute mellom Stavanger og Evenes og direkterute til Tromsø så vil olje og gassindustrien i begge disse regionene spare over 400 millioner kroner årlig. Næringslivet ønsker raskere forbindelser og flere avganger mellom den voksende oljeregionen i Nord-Norge og oljehovedstaden Stavanger er konklusjonen fra en undersøkelse blant 800 bedrifter.
 
Re: oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Regner med oljeindustrien selv vet hvor de ønsker ruter. I Harstad har Statoil sitt hovedkontor for landsdelen. Aibel har også kontor her.

– Vi ser på Harstad som oljehovedstaden i nord, sa konserndirektøren til de 300 ansatte på hovedkontoret i Medkila onsdag morgen.

Harstad-kontoret skal drifte Aasta Hansten-feltet og Norne-feltet på Helgeland, samt og Snøhvit-feltet utenfor Hammerfest. På sikt vil også Skrugard/Havis-feltet i Barentshavet rapportere til det nye driftsområdet.

Toppledelsen i Statoil hadde tatt turen nordover for å offentliggjøre at deres kontor blir nav i selskapets satsing i nord.
 
Re: oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Det er en del folk som jobber på kontor i Harstad
http://www.nrk.no/nordnytt/statoil_--harstad-var-oljehovedstad-1.8043702

Og der som Statoil har kontor, vil mange underleverandører måtte ha kontor. Mange av ansatte på disse blir pendlere.

Skummet gjennom rapporten nå. Konsulentfirmaet tar utgangspunkt i følgende:
- det er i snitt to timers ekstra reisetid mellom SVG og EVE i dag, pga flybytte i OSL eller TRD
- påløpte kostnader for bedriftene per time ekstra reisetid er kr 1500,-/time
- det vil i 2014 være 38 000 bedriftsreisende t/r

Som vil gi en innsparing på opptil 225 millioner kroner.

Hva forsvarer 38 000 t/r-reiser av kapasitet?
Og vil en direkterute gi fire timers innsparing?

Og hvor mange flere reisende vil det være på ruten med stop-over i BGO?
"Kostnaden" for 20-30 min stop-over i BGO vil være fra 19 til 28.5 millioner.
 
Skal også nevnes at i rapporten er det flere av de i region rundt EVE som ønsker seg direkterute til BGO enn til SVG...
 
Re: oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Hva forsvarer 38 000 t/r-reiser av kapasitet? .

Kutter man ut helger, ferier ol er man på ca 180 seter hver vei pr dag. 2 avganger med en mindre jet hadde passet bra. Man kan anta at behovet er større mandag, torsdag og fredag enn tirsdag og onsdag.

Og vil en direkterute gi fire timers innsparing?

Det kommer litt an på hvordan man regner.
I dag er det reisetid på 3:05 til 3:25 3 ganger pr dag i begge retninger. En direkterute vil ta ca 1:55, dvs 1:20 spart hver vei.
Mulig de også har tatt med de "dårligste" rutevalgene når de har regnet på spart reisetid.

Og hvor mange flere reisende vil det være på ruten med stop-over i BGO?
"Kostnaden" for 20-30 min stop-over i BGO vil være fra 19 til 28.5 millioner.

Reisetiden øker i så fall med 45 minutter, selv med kun 20 minutter stopover i Bergen.

Ulempen med en direkterute er at trafikken på OSL-SVG svekkes, og frekvensen blir dermed lavere.
 
Re: oljeindustrien vil ha direkterute til nord

Kutter man ut helger, ferier ol er man på ca 180 seter hver vei pr dag. 2 avganger med en mindre jet hadde passet bra. Man kan anta at behovet er større mandag, torsdag og fredag enn tirsdag og onsdag.

Enter Braathens... ;)
 
SVG via BGO og så direkte EVE på samme fly er helt OK. Det er bedre enn via OSL hvor flybytte inngår og kortere tid til sammenligning.

Det sier undertegnede som har flløyet ut fra SVG og nordover til TRD og videre til EVE periodisk siste 30år.
Så lenge du sitter ombord i en maskin som "deiser" innom Flesland noen få minutter før turen fortsetter nordover/sydover er det greit.
Bedre enn via OSL.
 
Skal også nevnes at i rapporten er det flere av de i region rundt EVE som ønsker seg direkterute til BGO enn til SVG...

Årsaken til at det fokuseres så mye på Stavanger er at Greater Stavanger er hovedoppdragsgiver. Derfor har fokus vært på trafikk ut og inn av Sola. Bergen virker ikke å være presentert på samme måte for feks Tromsø.

Ellers er det lite nytt i undersøkelsen ut over det som har vært hevdet i årsevis fra regionale aktører. Det som er nytt er et forsøk på å kalkulere en besparelse på rutene.

Hvem kan forresten ha interesse her? Har WF materiell til å løse dette med Q400?
 
Hvem kan forresten ha interesse her? Har WF materiell til å løse dette med Q400?

Q400 vil jo gi en lengre flytid, og sannsynligvis havne midt mellom en nonstop og "omveien".

Når det gjelder en nonstop-rute så vil frekvensen, tidspunktene og pris si vel så mye om man kan spare penger.
 
En rute som går Helgeland-Evenes-Hammerfest må i så fall være sterkt subsidiert. Med Helgeland i dette tilfellet mener jeg BNN og SSJ som er "olje-destinasjonene" på Helgeland.

Daglig er det vesentlig flere som flyr fra BNN og SSJ til BGO og SVG. En rute BGO-BNN-SSJ ville nok gått bra økonomisk sett hvis man hadde fått morgen-avganger fra BGO, samt retur sørover senere på ettermiddagen. Prisene på en slik rute ville nok ikke akkurat være særlig rimelig, men når slike ruter hovedsaklig henvender seg til næringslivet, spiller det vel liten rolle (ref. dagens priser på BGO-BNN) :)
 
En rute som går Helgeland-Evenes-Hammerfest må i så fall være sterkt subsidiert. Med Helgeland i dette tilfellet mener jeg BNN og SSJ som er "olje-destinasjonene" på Helgeland.

Daglig er det vesentlig flere som flyr fra BNN og SSJ til BGO og SVG. En rute BGO-BNN-SSJ ville nok gått bra økonomisk sett hvis man hadde fått morgen-avganger fra BGO, samt retur sørover senere på ettermiddagen. Prisene på en slik rute ville nok ikke akkurat være særlig rimelig, men når slike ruter hovedsaklig henvender seg til næringslivet, spiller det vel liten rolle (ref. dagens priser på BGO-BNN) :)

Ser heller ikke grunnlag for kommersielle ruter regionalt ut over det som er i dag. Rapporten sier jo lite om at det er grunnlag for dette, men baserer seg i stor grad på ønsker. Jeg deltok i denne undersøkelsen, og kan si at mye av spørsmålsstillingen fort kan lede til at alle ønsker å reise alle steder uten at det trenger å være konkret behov for det. Videre er det et tilbakevendende ønske om bedre trafikk til Hammerfest. Med de operative begrensninger som er der pr nå er det bare Widerøe som har utstyr til å operere, og da er man like langt.

Ellers er det jo litt interessant å se at Malmø Avitation har vært kontaktet. Kan dette ha sammenheng med siste ukers utspill fra dem om satsing i Norge?
 
Last edited:
Om SVG-TOS-HFT starter kan de jo ikke fly med Ejets eller Malmø Aviation, og heller ikke Braathens Regional, med Saab 2000..

Enkelt og greit fordi HFT har for kort rullebane for større fly en Dash 8-100/200, så da må det i såfall gå en rute SVG-TOS med f.eks Saab 2000 så må de skifte fly til Dash 8-100/200 for å fly videre TOS-HFT, så der er det mer eller mindre umulig å unngå flybytte på den ruta, OM ikke DAT tar en av sine elendige Dash 8 fly, å flyr SVG-EVE-TOS-HFT

Om de skal satse på HFT MÅ de ha fly som kan lande på HFT som sagt pr nå er det UMULIG med noe annet en Dash 8-100/200 på HFT..:)
 
Om SVG-TOS-HFT starter kan de jo ikke fly med Ejets eller Malmø Aviation, og heller ikke Braathens Regional, med Saab 2000..

Det det snakkes om er ikke rute til Hammerfest, men gode forbindelser til Hammerfest-rutene ..
 
Back
Top