• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Olika motorpyloner på tidiga 747

HansJ

ScanFlyer Silver
Olika motorpyloner på tidiga 747

I mina efterforskningar kring 747-100/-200 har jag upptäckt att motorpylonerna skiljer sig i utseende mellan olika flygplan som har JT9D.

Exempel 1:

747pylon1.png

747-238B SE-RBP. Bakkanten på motorpylonerna är rak och kort.

Exempel 2:

747pylon2.png

747-212B SE-RBH. Bakkanten på motorpylonerna är längre och har en knäck.

SE-RBP har JT9D-7F och SE-RBH JT9D-7J, vilket praktiskt taget är samma motor. Det finns en JT9 som ser likadan ut, men har högre dragkraft. Denna heter JT9D-7R4G2 och har en något större diameter på fläktdelen, vilket skulle ha kunnat motivera varför man konstruerat om pylonen eftersom luftflödet ökar kring den. Detta verkar dock inte ha något samband, eftersom pylonen i fråga även finns på flygplan med tidiga JT9or. Det är ingenting som skiljer mellan 747-100 och 747-200, pylonerna förekommer på alla olika varianter och med olika motorer. Finns det någon här som har några idéer om vad som avgör typen av pylon?




(Trivia: SE-RBP var för övrigt den 147:e tillverkade 747:an, tillika Qantas första 747 VH-EBA en gång i tiden och den första med tio fönster på övre däck. Det var på Qantas begäran som Boeing gick över från tre till åtta (senare tio) fönster på överdäcket och alla som byggdes fr o m #147 hade 8/10 fönster där uppe. F d SE-RBP/VH-EBA tillhör sedan några år Kallat Elsaker Air och heter XT-DMS. Ingen vet riktigt var den är.)
 
Back
Top