Ola Strand nytt styremedlem i Avinor

Oddbjørg Starrfelt, Time. Antar hun er politisk innvalgt. Avdanket AP politiker. Sosionom om jeg ikke husker feil.

Og det er vel ingenting som skulle tilsi at Avinor ikke vektlegger kompetanse - og at kompetanse ikke kommer før alt annet.

Javel? Jeg tipper at ansatterepresentantene rulleres og etter det jeg kan se er kompetansen til de som naa sitter i styret ganske saa one trick pony.

Men, det er som du sier en grunn til det. Historien Avinor har med sine ansatte forteller vel best hvorfor man stryker de ansatte med haarene.

Javel? Jeg tipper at ansatterepresentantene rulleres og etter det jeg kan se er kompetansen til de som naa sitter i styret ganske saa one trick pony.

Men, det er som du sier en grunn til det. Historien Avinor har med sine ansatte forteller vel best hvorfor man stryker de ansatte med haarene.

Har overhodet ingen kjennskap til dette styret - jeg bare synes det er veldig typisk hvordan enkelte her alltid tror at offentlige myndigheter automatisk handler på den minst mulig formålstjenlige måten.

Har Avinor fire ansatte i styret, så er det i en ideell verden sikkert litt mye, men i Avinors verden er det kanskje lurt og nødvendig. Likevel, til tross for fire ansatterepresentanter, leverer Avinor meget gode økonomiske resultater.

Nå er ikke 4 ansatterepresentanter helt uvanlig. For eksempel ha Orkla 4 ansatterepresentanter i et styre på 9, mens Norwegian har 3 ansatterepresentanter av 7 styremedlemmer.

Nå er ikke 4 ansatterepresentanter helt uvanlig. For eksempel ha Orkla 4 ansatterepresentanter i et styre på 9, mens Norwegian har 3 ansatterepresentanter av 7 styremedlemmer.

Synes du sa at det var lovpaalagt? Det forklarer vel hvorfor (siden dette er uhoert i selskaper rundt om i verden)

Synes du sa at det var lovpaalagt? Det forklarer vel hvorfor (siden dette er uhoert i selskaper rundt om i verden)

Ja, men i større selskaper er det vanligste et styre på 9 representanter med 3 ansatterepresentanter og bedriftsforsamling i tillegg.

Vet ikke helt hva en flygeleder bringer til bordet her........

Og attpåtil har Avinor en flyver som adm.dir.

Man kan jo også spørre seg hvilken kompetanse en flyger har til å lede en stor bedrift, men også det ser jo ut til å fungere greit.

Og attpåtil har Avinor en flyver som adm.dir.

Man kan jo også spørre seg hvilken kompetanse en flyger har til å lede en stor bedrift, men også det ser jo ut til å fungere greit.

Er det da man skal si "lol, med det utgangspunktet bedriften har er ikke det rart"...? ;)

Selv om Avinor er så godt som monopolist over mesteparten av landet så er det ikke noen lovmessighet at monopolet leverer store overskudd. I mange tilfeller tar man ut monopolverdien som slakk, og lever et behagelig liv heller enn å levere gode økonomiske resultater for eierne. Tommy er sikkert kjent med begrepet "gold plating".

Det er det ikke opp til Avinor å avgjøre, men de ansatte selv å avgjøre - det er strenge regler på valg av ansatte representant i styret. En ansattrepresentant sitter også i styret på linje med andre personer ifht. styreansvar og avgjørelser og representerer ikke fagforeningene el.l.

Avinor har heller ikke veldig stort valg når det gjelder antallet, de ansatte kan kreve inntil 1/3 av styreplassene (3 av 9). Og som Gustav er inne på så ønsker nok Avinor ikke å ha bedriftsforsamling (som etter det jeg har hørt hvertfall er tungt og kompliserende), så da velger de å ta inn en ekstra fremfor to observatører.

I dag kan et flertall av de ansatte i selskaper med flere enn 30 ansatte kreve å velge ett styremedlem og en observatør til selskapets styre. I selskaper med flere enn 50 ansatte kan de kreve å velge inntil en tredel av styrets medlemmer, men minst to. I selskaper med flere enn 200 ansatte der det er inngått avtale om ikke å ha bedriftsforsamling, skal de ansatte velge ett ekstra medlem eller to observatører i tillegg til representasjonen de har rett til når selskapet har flere enn 50 ansatte.
http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/dok/nouer/2010/NOU-2010-01/11/3/3.html?id=598450

Back