Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

Widerøe har en sterk stilling i Norge. Veldig uheldig for Giæver hvis han oppdaget det nå. Egentlig trodde jeg det var den posisjonen han ville overta med de første 19 dhc-8 og 10 jetfly.

Skrivet til Nordlys kan sendes om igjen til en ny artikkel når kassa er tom. Ingenting trengs å tas bort eller legges til, fem punkter om Widerøe er perfekt.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Skrivet tyder på at det ikke har vært utarbeidet noen forretningsplan i FV og at FV ikke har oversikt over egen virksomhet og markedet.
Sjelden har man sett en så dårlig planlagt oppstart av en bedrift som FV.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Skrivet tyder på at det ikke har vært utarbeidet noen forretningsplan i FV og at FV ikke har oversikt over egen virksomhet og markedet.
Sjelden har man sett en så dårlig planlagt oppstart av en bedrift som FV.

Jeg kan ikke se noe av det du hevder her.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Jeg kan ikke se noe av det du hevder her.


Dette er ikke en markedsanalyse...

cf82694411e265f2abb79d2b40ec1258.jpg
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ola er i Florø i dag for å møte politikere og diskutere ruter til og fra FRO.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I følge Avisa Nordland planlegges Bodø-Evenes, Bodø-Skagen og Tromsø-Skagen åpnet fra 6. Juni.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

BETALINGSMUR: https://www.nordlys.no/flyviking/wi...nserer-nye-ruter/s/5-34-635082#am-commentArea


"– De nye rutene vil være i gang fra 6. juni, sier Giæver.

Det er selskapets fly nummer to som skal betjene de nye rutene.

– Da vil hver av de to flyene våre fly åtte legg, altså 16 ruter per fly per dag, sier Giæver.

[...]

– Vi venter nå fly nummer tre om to-tre uker, og så kommer fly nummer fire og fem i sommer. I løpet av august/september regner vi med å ha fem fly i lufta. Vi satser videre med større fly og et større rutetilbud, sier Giæver.

[.....]

Selskapet meldte tidligere denne uken at cirka 2.000 passasjerer har reist med Fly Viking siden oppstarten i slutten av mars. [RED ANM: 7/8 pax pr flyvning i et fly med 39 seter]

Det er Ola Giæver fornøyd med.

– Jeg er veldig fornøyd så langt. Vi skal fly oss inn i markedet og kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig fornøyd så langt, sier Givær."
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

– Jeg er veldig fornøyd så langt. Vi skal fly oss inn i markedet og kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig fornøyd så langt, sier Givær."[/i]

Hva annet skal han si? Om han er veldig fornøyd hvorfor bringer han konkurransetilsynet på banen hvor han klager på at FV blir hindret i å komme inn på markedet.
Etter min mening er 7/8 pax katastrofalt dårlig og må påføre selskapet store tap pr.dag.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvor mye reklame står det i aviser mm i nedslagsfeltet for rutene de har og de nye de planlegger med fly 3 og 4?

Ofte litt inkubasjonstid i markedet, og de færreste kundene følger jo våre livlige diskusjoner her inne:cool:
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Melding fra moderator

Det er ryddet i tråden og delt ut røde og gule kort i påfallende stort omfang for noe som burde være en sivilisert diskusjon. Alle oppfordres til å holde diskusjonen sivilisert framover.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hvor mye reklame står det i aviser mm i nedslagsfeltet for rutene de har og de nye de planlegger med fly 3 og 4?
Flymaskinene kommer jo på rad og rekke nå ifølge Giæver, og med dem flere nye ruter, se ovenfor. Det er ingen reklame i avisene i naturlig nedslagsfelt så vidt jeg har fått med meg, men avisa Nordlys har mange pressemeldinger fra Giæver, innpakket som journalistikk. Som etterhvert kommer i Avisa Nordland (Bodø) og Fremover (Narvik).

Ifølge FVs egen nettside vil 8 passasjerer Tromsø og Bodø gi en netto på i underkant av 1600 kr. Beløpet skal dekkke drivsoff, lønn cockpit/kabin og aministrasjon, underveisavgift, leasing, forsikring, vedlikehold for turen. Men som forventet...
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Amedia-avisene deler stoffet mellom seg. Fly Viking er godt lesestoff, så mange av artiklene kan leses fra Vadsø i nord til Mosjøen i sør. Mye gratisreklame der :)
Har også sett bannerannonser for FlyViking fra tid til annen.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I dag begynte FlyViking å fly mellom Tromsø og Alta. På første rundturen var det 4 pax til Alta og 9 pax tilbake til Tromsø.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ikke uventet med de avgangstidene. Jeg reiste WF952 Tromsø-Alta i dag, ett ledig sete på en -300. Men Fly Viking vurderer nok antallet passajerer som over forventet.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

I dag begynte FlyViking å fly mellom Tromsø og Alta. På første rundturen var det 4 pax til Alta og 9 pax tilbake til Tromsø.

Snitt på 6.5 pax ganger 499 kroner er 3243.50 kroner eller 388 dollar i inntekt for en rundtur mellom Tromsø of Alta. En time hver vei?
Inntekt på flyet blir da 194 dollar i timen, kanskje går det med noe tap?
Aner ikke hva timeprisen er for en Dash-8 i Norge? $1300-1400 dollar i timen kanskje?
Hvis dette er nogenlunde i området så tapte dem 10 000 kroner per flytime.
Flyr dem 100 timer i måneden med hvert fly med slikt belegg blir det tap på 1 million kroner i måneden?
Jeg tar sikkert feil og venter på at Herr Flygplan kommer på banen om noen minutter og korrigerer tallene mine og isteden blåser solskinn på regnestykket og hvor bra dette egentlig går og hvor fint det blir straks startfasen er over og folk flokker til for å reise billig og trygt.
I mellomtiden får vi bare krysse fingrene og håpe det er nok overskudd til både de-ice, vedlikehold og tarifflønn til annenflygerne.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Flygplan har all grunn til å komme på banen; regnestykket ditt stemmer ikke. Av en 499-kroners billett sitter selskapet igjen med 198 kroner etter avgifter inkl mva/VAT som i Norge er 10% for persontransport.

Neivel, tviler ikke på at regnestykket var unøyaktig, men sier du at dem sitter igjen med enda mere tap enn jeg kom frem til?
 
Back
Top