Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking diskusjonstråd

Re: FlyViking - diskusjonstråd

For å si det enkelt: Hvis du ikke kan betale fueltruck'en når de forlanger kontant oppgjør, er du ikke likvid. Hvis du ikke har dekning for lønna på lønningsdag, er du teknisk konkurs (tror jeg).
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er vel ingen tvil om at slike prosjekter koster penger, nei. Men konk før jul tviler jeg veldig på, det er et stort marked som åpner seg når folk som tidligere har kjørt bil i en uke eller unnlatt å reise på grunn av prisnivået på flybilletter får muligheten. Men det fordrer jo en stabil regularitet, hvis ikke må de nok belage seg på at mange velger andre og noen bare å reise en vei med dem. Jeg ville ikke tatt sjansen nå hvis jeg måtte rekke noe som f.eks en begravelse i nær familie. Men hjemreisen? Ja - utvilsomt.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde.

Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.



Men hvordan har han puttet de inn? Som kreditter eller som kapital? Men han kan jo være ekstra tålmodig, noe som gir lengre levetid.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.

Er dette leasede fly som er levert tilbake fra sånne som USAir commuter og andre som fløy dem i sin tid?
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Mener jeg har lest at det var Avmax som forlangte øket aksjekapital som garanti for leasing avtalen.
Om det er slik som hos oss ved, operasjonell leasing, så har Avmax solgt flyene til et leasingselskap som så leaser det ut til FV.
Skulle det bli slik at FV ikke kan betale leasingselskapet vil Leasingselskapet overlate problemet til Avmax. Det er m.a.o Avmax som sitter med risikoen.
Av den grunn er det viktig for Avmax at de har avklart at leaser har tilstrekkelig finansielle muskler og av den grunn tror jeg at en stor del av aksjekapitalen bundet opp i garantier til Avmax.
Dog kun gjetning.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Er dette leasede fly som er levert tilbake fra sånne som USAir commuter og andre som fløy dem i sin tid?
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med.

Det første flyet, LN-FVA var eid av den kanadiske staten eller noe i den dur. Relativt få landinger. Men er vel også et av de mest aldrende, jeg kan ikke huske å ha fløyet med Widerøe i fly hvor hattehyllen faller ned når den åpnes, kun vanlige luker som åpnes oppover, så tydelig​ gammelt interiør.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hva er markedet for brukte Dash-8? .

Hakket bedre enn for CRJ-200 ... :cool:

Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende.

Men det blir spekulasjon ...
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

.
Hva er markedet for brukte Dash-8? .
Hakket bedre enn for CRJ-200 ...

Aha, så det er ikke mange selskap Nord for moralsirkelen som trenger gamle Dash-8ere? Grønland, Finland, Alaska, etc?
Kun WF og VF som trenger de?
Da er det vel rimelige vilkår ja, men har de sittet lenge så blir det som det gikk, stadig noe som kan gå galt teknisk.
Jobbet også for et selskap som hadde et fly og et i reserve som ikke var godkjent enda. Og vi hadde samme problemet, når det trengtes en del eller noe måtte repareres så ble flyet satt på bakken i dagesvis og rasende kunder kom for å få igjen pengene. Vi varte ikke lenge selv om det var litt kapital bak oss.
Dette var en Twin-Otter på flottører. Den ligger på havets bunn nå. Alle ombord ble drept. R.I.P.

(Trådkryp, jeg kan se for meg moderatorene begynner å puste tungt mens pekefingeren dirrer over Delete Knappen.:lol:)
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit.

Det er utviklet nye flytyper for kortbanenettet , blant annet en versjon av ATR.
Imidlertid er denne businessen politikerstyrt, dvs. at anskaffelsen av nye kortbanefly forutsetter en langsiktighet fra politikerne sin side. Vi snakker om minst 15-20 år fremover.
Problemet er at ingen vet om kortbanenettet vil se ut som i dag eller av politikere bli endret slik at de blir tilpasset nye flytyper uten kortbane egenskaper.
Eks. færre flyplasser, men med lengre rullebane.
Av den grunn tror jeg at de har satt Dash 8 delen på hold og ser mot helt andre markeder, ref. anskaffelsen av Embraer E 190.
I realiteten er FV mange år for sent ute med sine Dash 8.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende.

Men det blir spekulasjon ...

Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?

Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.

Jeg er usikker på om det er hele forklaringen. Mener å huske at det fra Avmax sin side ble gitt uttrykk for at ombygging av ett fly, på grunn av prosjekteringskostnadene etc.,var et rent underskudds foretak. Fordelt på flere ville det kanskje bli lønnsomt.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Fra Jarlsberg Avis - bak betalingsmur:

– I løpet av sommeren eller høsten er vi etablert på Torp, sier styreleder Ola O.K. Giæver i FlyViking. Han lar seg ikke skremme av at det nyetablerte selskapet onsdag, bare to dager etter jomfruturen, måtte kansellere alle flyginger i Nord-Norge.

Styreleder og pilot Ola O.K. Giæver vil ikke la startproblemene stoppe planene flyselskapet har om å ekspandere.

Tidligere i år gikk FlyViking ut med at de vil starte flyginger til og fra Torp i løpet av kort tid. Dette holder Giæver fast ved. Dato er ennå ikke satt, men ifølge styrelederen er målet å få på plass ruter til og fra Torp Sandefjord lufthavn i sommer eller til høsten.

– Vil vi kjempe imot Widerøes monopol på innenlandsflyginger. Da VikingFly åpnet billettsalget på strekningen Tromsø-Hammerfest, satte Widerøe samme dag ned sine priser på den samme ruten. Vi vil konkurrere på pris også på Torp.

Ifølge FlyViking-styrelederen er planen å ha Torp-ruter til vestlandsbyene samt til Stockholm og København.
 
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?
 
Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?



Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter
 
Last edited:
Re: Ola Giæver starter flyselskap - FlyViking statustråd

Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter

Embraeren ligger vel litt frem i tid enda.
 
Back
Top