Er vel ingen tvil om at slike prosjekter koster penger, nei. Men konk før jul tviler jeg veldig på, det er et stort marked som åpner seg når folk som tidligere har kjørt bil i en uke eller unnlatt å reise på grunn av prisnivået på flybilletter får muligheten. Men det fordrer jo en stabil regularitet, hvis ikke må de nok belage seg på at mange velger andre og noen bare å reise en vei med dem. Jeg ville ikke tatt sjansen nå hvis jeg måtte rekke noe som f.eks en begravelse i nær familie. Men hjemreisen? Ja - utvilsomt.Uansett hvordan aksjekapitalen er skutt inn. Det har ikke vært gratis å drive FV frem til idag. Tipper at flyeieren har sikkert seg endel av pengene. Og nå som de er i drift så renner pengene enda fortere ut. Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde. Konk før jul?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tviler også på at han har fått lånt så mye, er nok mest leverandørkreditter av gjelde.
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
Tja .. de har jo en 'snill onkel' i Canada ... John Binder (Avmax), som eier Dash'ene, skal ha spyttet inn en betydelig sum. Det står vel også nevnt tidligere i tråden.
Er dette leasede fly som er levert tilbake fra sånne som USAir commuter og andre som fløy dem i sin tid?
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit. Finnes vel ikke noe brukbar erstatning for dem og hadde WF slukt dem så hadde kanskje ikke konkurenten hatt noe å fly med.
Hva er markedet for brukte Dash-8? .
.
Hva er markedet for brukte Dash-8? .
Hakket bedre enn for CRJ-200 ...
Hva er markedet for brukte Dash-8? Rart at ikke WF har kjøpt eller leaset rubbel og bit.
Ola skrøt jo av hvor gode kompiser han og John Binder ble, så han håper vel på et ekstra sikkerhetsnett hvis det går dårlig. Det vil jo også være i Avmax' interesse å holde maskinene flyvende.
Men det blir spekulasjon ...
Om jeg hørte riktig i en av seriene om FV så var det Binder som forlangte at OG skulle signere på en avtale om minst fem fly. Virket ikke som om de var såå gode kompiser?
Binder er forretningsmann. Han vet at volum er nødvendig for å få opp cashflow. Jo flere fly, jo mer volum, jo mere cash .. jo lenger kan man holde pyramidespillet gående. Mange selskaper som driver på den måten. Enten klarer de seg opp på drivvverdig nivå eller så går de konk så de suser.
– I løpet av sommeren eller høsten er vi etablert på Torp, sier styreleder Ola O.K. Giæver i FlyViking. Han lar seg ikke skremme av at det nyetablerte selskapet onsdag, bare to dager etter jomfruturen, måtte kansellere alle flyginger i Nord-Norge.
Styreleder og pilot Ola O.K. Giæver vil ikke la startproblemene stoppe planene flyselskapet har om å ekspandere.
Tidligere i år gikk FlyViking ut med at de vil starte flyginger til og fra Torp i løpet av kort tid. Dette holder Giæver fast ved. Dato er ennå ikke satt, men ifølge styrelederen er målet å få på plass ruter til og fra Torp Sandefjord lufthavn i sommer eller til høsten.
– Vil vi kjempe imot Widerøes monopol på innenlandsflyginger. Da VikingFly åpnet billettsalget på strekningen Tromsø-Hammerfest, satte Widerøe samme dag ned sine priser på den samme ruten. Vi vil konkurrere på pris også på Torp.
Ifølge FlyViking-styrelederen er planen å ha Torp-ruter til vestlandsbyene samt til Stockholm og København.
Er det så sabla smart å gå vinge-vinge? Dei vil ha lågare frekvens, ikkje gjennomgåande billettar mm. Ikkje er Torp-prisane dei som er aller høgast frå før heller?
Og komme med en CASM "versting". Skal man gå for å konkurrere på typiske ruter fra f.eks TRF så vil jeg si det er ganske vågalt komme med en Dash-8-100. Q400 er ikke verdensmester der, men sammenlignet med -100 serien er den jo billig per sete. Og snart kommer WF med E190-E2 på endel ruter
Embraeren ligger vel litt frem i tid enda.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.