Så var det omsider tid for min første Oktoberfest i München. Billetter var bestilt og routingen var OSL-ZRH-MUC med SAS og Lufthansa, også MUC-OSL hjem med Lufthansa. I ZRH skulle jeg også møte min reisekamerat, som kom fra London, for så å ta samme flyet ZRH-MUC
Hadde lånt en bil den uken og måtte først en tur innom Aker Brygge og få slengt fra meg den før jeg hoppet på Flytoget på Nationaltheateret. Fullt tog og det var det jammen på OSL også. Hele terminal var full og det var køer og folk overalt og måtte nærmest brøyte meg vei frem til SAS sine innsjekksskranker hvor jeg plukket opp boarding card for både OSL-ZRH og ZRH-MUC. Kun håndbagasje, så slapp å sende noe.
Security på OSL pleier å gå greit, men idag var det en gigakø som strakk seg til nedenfor billettkontorene mellom G og H. Men jeg kan flere triks i Ludo og fikk bløffet meg gjennom fast-track slik at jeg slapp den lange køen (Og nei, jeg sa ikke jeg måtte rekke et fly, jeg har da mer rafinerte metoder enn det)
Så en litentur innom tax-free for å kjøpe med snus til min Londonbaserte venn, og også her var køene lange. Planen var et rekesmørbrød på Seafood Bar, men der var det stappfullt, det samme gjaldt Aquavit Baren, så gav opp å finne et sted å sitte å drikke så gikk istedet i kiosken og kjøpte meg en cola istedet.....for også i utenlandsdelen var det stappfullt og det krydde av folk overalt. OSL trengs desperat å utvides airside!
Begikk meg så mot gate 34, hvor SK841 til ZRH skulle gå fra. Også her var det stappet med folk, men ingen SAS-maskin. Derimot stod det en forsinket Norwegianmaskin og blokkerte gaten, så da flyet vårt, LN-TUA (levert Braathens i 1998) ankom 10 minutter forsinket fra BCN måtte det gjøre en 180-graders vending og vi fikk en ny gate....denne gangen 48, så det ble det å komme seg helt til andre enden av teminalen.
Crewet, SGH og Medema gjorde sitt beste med å få snudd flyet, men det oppstod store problemer med en dame i rullestol og det tok nærmere 15 minutter før de klarte å få henne av flyet. Hadde heldigvis blitt preboardet ned i gaten, så tok ikke lange tiden før vi kom oss ombord så snart de hadde fått hun i rullestol av flyet.
Har tatt denne ruten noen ganger de siste 2 årene, men var første gang jeg opplevde å få en -700 på ruten. Ombord fant jeg så min plass i sete 5A, og som ombord i de fleste SAS-fly så er det litt bedre benplass der fremme, slik at knyttnevetesten ble bestått.
1 full rad biz (4stk), 9 i economy extra fordelt på 2 rader, og 121 i economy fordelt på 123 seter, ga et belegg på 96,4%, så i prinsippet et fullt fly.
Crewet måtte pushe på litt ekstra for å få folk ombord, og det var ikke med store marginen vi rakk sloten vår og fikk pushet ca 30 minutter etter planlagt avgangstid og satt kursen sørover.
Oppe på marsjhøyde tok serveringen i gang og valgte denne gangen å prøve ut paste-kyllingsalaten i nye Cloud Shop, og denne var klart forbedret fra den forrige, som omtrent bare var pasta og tomatsaus. Og det var jo også fredag, så var jo bare å begynne å drikke da, så tok meg også en øl og GT til
Hyggelig crew ombod også her, men ellers lite å melde om fra flyturen etter serveringen, og som stort sett ble tilbrakt med et par Bose QC3 og iPod på øret, og selv om vi kunne fly rett inn til ZRH landet vi 30 minutter etter skjema, så klarte ikke å hente inn noe.
Bar så i rettning A81, hvor LH3751 til MUC skulle gå ifra, men tok en stund å komme seg gjennom security. Men kom for det 2 minutter før kamaraten min som hadde landet med Swiss fra LHR, og stod da klar med en øl ved gaten da han kom. Boarding hadde allerede begynt, men siden vi prioriterte øl, så velgte vi å vente til de andre hadde gått ombord og køen hadde gitt seg før vi trasket ombord i D-AEBC. En maskin levert til Lufthansa Cityline i November 2009. Travel Pro'en min fikk ikke plass ombord, så den ble tatt fra meg ved gate og siden jeg hadde MUC som endeling ankomststed så ble den tagget og jeg fikk beskjed om å hente den ved båndet ved ankomt MUC
Som de fleste andre nye junglejets var og denne ren og pen innvending, og knytteneve testen ble også bestått på sete 4F
2 rader business, resten eco, og hva som så ut til å være en full maskin.
Ingen matservering på det korte hoppet mellom ZRH og MUC, men crewet rakk en runde med drikketralla og vi tok oss begge både en øl og et glass sekt
Som forventet ble det så bussing i MUC, og dessverre var det ikke meg hun med et First-skilt og Mercedes S-class stod å ventet på. Ved bagasjeutlevering måtte vi vel vente i 10 minutter før kofferten kom og vi så i siste liten kom oss ombord i somletoget til Haubtbahnhof, som hotellet vårt lå like ved.
Dagen etter var det så klart for åpningen av Oktoberfest. Enormt med folk ved festområdet, men kom oss inn i et av teltene (Löwenbrau) hvor noen bekjente av kamereten min også befant seg, og ventet til klokken ble 12 og Oktoberfest formelt ble åpnet og øllet kunne begynne å strømme. Vi var såpass sent ute at det var umulig å reservere bord, så de første timene stod vi å drakk, før vi etterhvert fant et sted å sitte. Neste gang skal jeg være tidligere ute, men da vi bestemte oss for å dra i August, var det umulig å få tak i noe bord. Kult å være på åpningen, og skulle gjerne vært der lenger, men var kun da det passet for oss begge, så neste gang skal vi både være tidligere ute og være der lenger, for dette er noe jeg absolutt kunne tenke meg å gjøre igjen
"Teltet" til Paulaner
Her kommer toget til teltet vi var på
Det gjøres klart for åpningen....legg merke til han som holder seg for ørene delvis i bakgrunnen; Han stod med telefonforbindelse til teltet hvor München's ordfører befant seg og ga klarsignal når man kunne begynne å tappe øllet, da ingen kan tappe og servere øl før ordfører tapper første glasset og erklærer Oktoberfest for åpnet, som med tysk nøyaktighet skjer på slaget klokken 12:00
Og man kunne starte...PROST
Kilden.......forresten imponerende hvor mange de klarte å bære. Dette er snakk om tjukke 1l ølglass og de beste klarte bære over 12 fulle glass på en gang
Glass bevegung....som man sier
Ompa ompa hører med
Das was guten sein....viktig med litt variasjon også
Dagen etter var det så tid for å komme seg ut til flyplassen. Var booket på LH3144, 15:15 flighten til OSL, men kamerat min hadde en flight til LHR 10 minutter senere. Fikk også en bekjent til å kjøre oss ut
Gikk så for å sjekke inn, men alt maskinen fikk til var å gi med et boarding card merket Stand by og uten sete på.
Kom oss så gjennom security, etter litt forsinkelse da iPod dockingsstasjonen til kameraten min ble tatt ut til ekstra undersøkelse.
Like før boarding skulle ta til begikk jeg meg så mot gaten for å finne ut av hvorfor det stod stand-by på billetten min. Det var visstnok allerede tatt hånd om og jeg ville få sete når jeg gikk ombord
Ved gate G30 stod så D-AISO klar, en A321 levert til Lufthansa august 2008. Ruten mellom OSL og MUC er forresten en rute det hadde vært interesant å se utviklingen på de siste 10 årene, for på mitt begrensede statistiske grunnlag har gjennomsnittstørrelsen på flyene her økt ganske mye. Husker første gang jeg fløy den i 2003, da var det med en CRJ-700/900, mens dette var første gang jeg opplevde en A321 på ruten.
Maskinen var også stappfull med 3 rader biz og resten eco.
Ved ombordstigning spyttet maskinen ut en lapp hvor det stod 8E, og skal innrømme det jeg tenkte da var Faen! midtsete. Heldigvis var det ikke så ille likevel, da på rad 8 som er siste rad i den fremre kabinen på LH sine A321 ikke finnes noe D-sete, så plassen var mer enn bra nok den. Knyttnevetesten ble bestått og hadde også masse plass på siden så jeg enkelt kunne strekke ut bena
Kom oss opp i luften og satte kursen mot OSL. Valgte denne gangen ost istedet for skinke. Den er vel hakket bedre enn skinkesandwichen, men uten at det er noen høyadare
Medbrakt underholdning også her
Landet på OSL på tiden og parkerte på gate 46, så ble en liten spasertur til ankomst
Etter en tur innom tax-free for å fylle opp kvota var det så å ta Flytoget tilbake til Oslo.
Konkklusjoner og betrakninger
- Nye Cloud Shop er en god forbedring fra den gamle, selv om det fortsatt er endel forbedringpotensialet der.
- Flyene er stort sett fulle nå om dagen, og OSL er alt for liten
- Oktoberfest er gøy, men neste gang skal jeg være tidligere ute og være der i flere dager. Men det var det som passet denne gangen
- LH leverer som de skal
- Ærlighet varer muligens lengst, men man sparer mye tid på en god bløff
- MUC er fremdeles en glimrende flyplass
- Jeg trenger et gullkort NÅ (Det løser seg heldigvis snart)
- Og antall Eurobonuspoeng for turen: 360 + 600 + 900 = 1860.....og det er letter å få 100% EB opptjening med LH enn med SAS
Hadde lånt en bil den uken og måtte først en tur innom Aker Brygge og få slengt fra meg den før jeg hoppet på Flytoget på Nationaltheateret. Fullt tog og det var det jammen på OSL også. Hele terminal var full og det var køer og folk overalt og måtte nærmest brøyte meg vei frem til SAS sine innsjekksskranker hvor jeg plukket opp boarding card for både OSL-ZRH og ZRH-MUC. Kun håndbagasje, så slapp å sende noe.
Security på OSL pleier å gå greit, men idag var det en gigakø som strakk seg til nedenfor billettkontorene mellom G og H. Men jeg kan flere triks i Ludo og fikk bløffet meg gjennom fast-track slik at jeg slapp den lange køen (Og nei, jeg sa ikke jeg måtte rekke et fly, jeg har da mer rafinerte metoder enn det)
Så en litentur innom tax-free for å kjøpe med snus til min Londonbaserte venn, og også her var køene lange. Planen var et rekesmørbrød på Seafood Bar, men der var det stappfullt, det samme gjaldt Aquavit Baren, så gav opp å finne et sted å sitte å drikke så gikk istedet i kiosken og kjøpte meg en cola istedet.....for også i utenlandsdelen var det stappfullt og det krydde av folk overalt. OSL trengs desperat å utvides airside!
Begikk meg så mot gate 34, hvor SK841 til ZRH skulle gå fra. Også her var det stappet med folk, men ingen SAS-maskin. Derimot stod det en forsinket Norwegianmaskin og blokkerte gaten, så da flyet vårt, LN-TUA (levert Braathens i 1998) ankom 10 minutter forsinket fra BCN måtte det gjøre en 180-graders vending og vi fikk en ny gate....denne gangen 48, så det ble det å komme seg helt til andre enden av teminalen.

Crewet, SGH og Medema gjorde sitt beste med å få snudd flyet, men det oppstod store problemer med en dame i rullestol og det tok nærmere 15 minutter før de klarte å få henne av flyet. Hadde heldigvis blitt preboardet ned i gaten, så tok ikke lange tiden før vi kom oss ombord så snart de hadde fått hun i rullestol av flyet.
Har tatt denne ruten noen ganger de siste 2 årene, men var første gang jeg opplevde å få en -700 på ruten. Ombord fant jeg så min plass i sete 5A, og som ombord i de fleste SAS-fly så er det litt bedre benplass der fremme, slik at knyttnevetesten ble bestått.

1 full rad biz (4stk), 9 i economy extra fordelt på 2 rader, og 121 i economy fordelt på 123 seter, ga et belegg på 96,4%, så i prinsippet et fullt fly.
Crewet måtte pushe på litt ekstra for å få folk ombord, og det var ikke med store marginen vi rakk sloten vår og fikk pushet ca 30 minutter etter planlagt avgangstid og satt kursen sørover.
Oppe på marsjhøyde tok serveringen i gang og valgte denne gangen å prøve ut paste-kyllingsalaten i nye Cloud Shop, og denne var klart forbedret fra den forrige, som omtrent bare var pasta og tomatsaus. Og det var jo også fredag, så var jo bare å begynne å drikke da, så tok meg også en øl og GT til

Hyggelig crew ombod også her, men ellers lite å melde om fra flyturen etter serveringen, og som stort sett ble tilbrakt med et par Bose QC3 og iPod på øret, og selv om vi kunne fly rett inn til ZRH landet vi 30 minutter etter skjema, så klarte ikke å hente inn noe.
Bar så i rettning A81, hvor LH3751 til MUC skulle gå ifra, men tok en stund å komme seg gjennom security. Men kom for det 2 minutter før kamaraten min som hadde landet med Swiss fra LHR, og stod da klar med en øl ved gaten da han kom. Boarding hadde allerede begynt, men siden vi prioriterte øl, så velgte vi å vente til de andre hadde gått ombord og køen hadde gitt seg før vi trasket ombord i D-AEBC. En maskin levert til Lufthansa Cityline i November 2009. Travel Pro'en min fikk ikke plass ombord, så den ble tatt fra meg ved gate og siden jeg hadde MUC som endeling ankomststed så ble den tagget og jeg fikk beskjed om å hente den ved båndet ved ankomt MUC
Som de fleste andre nye junglejets var og denne ren og pen innvending, og knytteneve testen ble også bestått på sete 4F

2 rader business, resten eco, og hva som så ut til å være en full maskin.
Ingen matservering på det korte hoppet mellom ZRH og MUC, men crewet rakk en runde med drikketralla og vi tok oss begge både en øl og et glass sekt

Som forventet ble det så bussing i MUC, og dessverre var det ikke meg hun med et First-skilt og Mercedes S-class stod å ventet på. Ved bagasjeutlevering måtte vi vel vente i 10 minutter før kofferten kom og vi så i siste liten kom oss ombord i somletoget til Haubtbahnhof, som hotellet vårt lå like ved.
Dagen etter var det så klart for åpningen av Oktoberfest. Enormt med folk ved festområdet, men kom oss inn i et av teltene (Löwenbrau) hvor noen bekjente av kamereten min også befant seg, og ventet til klokken ble 12 og Oktoberfest formelt ble åpnet og øllet kunne begynne å strømme. Vi var såpass sent ute at det var umulig å reservere bord, så de første timene stod vi å drakk, før vi etterhvert fant et sted å sitte. Neste gang skal jeg være tidligere ute, men da vi bestemte oss for å dra i August, var det umulig å få tak i noe bord. Kult å være på åpningen, og skulle gjerne vært der lenger, men var kun da det passet for oss begge, så neste gang skal vi både være tidligere ute og være der lenger, for dette er noe jeg absolutt kunne tenke meg å gjøre igjen
"Teltet" til Paulaner

Her kommer toget til teltet vi var på

Det gjøres klart for åpningen....legg merke til han som holder seg for ørene delvis i bakgrunnen; Han stod med telefonforbindelse til teltet hvor München's ordfører befant seg og ga klarsignal når man kunne begynne å tappe øllet, da ingen kan tappe og servere øl før ordfører tapper første glasset og erklærer Oktoberfest for åpnet, som med tysk nøyaktighet skjer på slaget klokken 12:00

Og man kunne starte...PROST

Kilden.......forresten imponerende hvor mange de klarte å bære. Dette er snakk om tjukke 1l ølglass og de beste klarte bære over 12 fulle glass på en gang

Glass bevegung....som man sier

Ompa ompa hører med

Das was guten sein....viktig med litt variasjon også

Dagen etter var det så tid for å komme seg ut til flyplassen. Var booket på LH3144, 15:15 flighten til OSL, men kamerat min hadde en flight til LHR 10 minutter senere. Fikk også en bekjent til å kjøre oss ut
Gikk så for å sjekke inn, men alt maskinen fikk til var å gi med et boarding card merket Stand by og uten sete på.
Kom oss så gjennom security, etter litt forsinkelse da iPod dockingsstasjonen til kameraten min ble tatt ut til ekstra undersøkelse.
Like før boarding skulle ta til begikk jeg meg så mot gaten for å finne ut av hvorfor det stod stand-by på billetten min. Det var visstnok allerede tatt hånd om og jeg ville få sete når jeg gikk ombord
Ved gate G30 stod så D-AISO klar, en A321 levert til Lufthansa august 2008. Ruten mellom OSL og MUC er forresten en rute det hadde vært interesant å se utviklingen på de siste 10 årene, for på mitt begrensede statistiske grunnlag har gjennomsnittstørrelsen på flyene her økt ganske mye. Husker første gang jeg fløy den i 2003, da var det med en CRJ-700/900, mens dette var første gang jeg opplevde en A321 på ruten.
Maskinen var også stappfull med 3 rader biz og resten eco.
Ved ombordstigning spyttet maskinen ut en lapp hvor det stod 8E, og skal innrømme det jeg tenkte da var Faen! midtsete. Heldigvis var det ikke så ille likevel, da på rad 8 som er siste rad i den fremre kabinen på LH sine A321 ikke finnes noe D-sete, så plassen var mer enn bra nok den. Knyttnevetesten ble bestått og hadde også masse plass på siden så jeg enkelt kunne strekke ut bena

Kom oss opp i luften og satte kursen mot OSL. Valgte denne gangen ost istedet for skinke. Den er vel hakket bedre enn skinkesandwichen, men uten at det er noen høyadare

Medbrakt underholdning også her

Landet på OSL på tiden og parkerte på gate 46, så ble en liten spasertur til ankomst

Etter en tur innom tax-free for å fylle opp kvota var det så å ta Flytoget tilbake til Oslo.
Konkklusjoner og betrakninger
- Nye Cloud Shop er en god forbedring fra den gamle, selv om det fortsatt er endel forbedringpotensialet der.
- Flyene er stort sett fulle nå om dagen, og OSL er alt for liten
- Oktoberfest er gøy, men neste gang skal jeg være tidligere ute og være der i flere dager. Men det var det som passet denne gangen
- LH leverer som de skal
- Ærlighet varer muligens lengst, men man sparer mye tid på en god bløff
- MUC er fremdeles en glimrende flyplass
- Jeg trenger et gullkort NÅ (Det løser seg heldigvis snart)
- Og antall Eurobonuspoeng for turen: 360 + 600 + 900 = 1860.....og det er letter å få 100% EB opptjening med LH enn med SAS

Last edited: