Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

branserud

ScanFlyer Blue
Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

Ble en tøff mnd i SAS som ellers har meget bra punktlighet og regularitet.
Hentet fra:
http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=69562

Oktober måned blev en af de værste måneder for SAS i meget lang tid. Regulariteten var under pres med op imod 450 aflyste flyvninger, hvilket svarer til knap 2 procent af den samlede produktion.

Her skiller SAS sig sig væsentlig ud med i alt 438 aflysninger ud af en samlet produktion på 25.319 flyvninger. Det svarer til, at 1,73 procent at samtlige flyvninger blev aflyst, hvilket er en regularitet, der ligger i den absolut forkerte ende af skalaen, og som sjældent er at finde hos det skandinaviske flyselskab.

Fra den 14. til 16. oktober var tre ud af 12 Bombardier CRJ900-fly ude af drift med tekniske fejl. Det kostede en del aflysninger i trafikprogrammet. Herefter havde SAS senere på måneden et Airbus A340-300 langdistancefly stående i Tokyo-Narita International Airport i det meste af en uge med en teknisk fejl som følge af besværeligheder med at fremskaffe den rigtige reservedel. Det medførte aflysninger af flyvningerne fra København til Tokyo fire dage i træk.

"Vi må konstatere, at oktober måned ligger under vores mål og normale formåen. Der har både været vejrmæssige, logistiske og tekniske udfordringer af en karakter ud over det sædvanlige. Det ændrer ikke ved vores fokus. SAS skal fortsat være det mest punktlige flyselskab," understreger flyvechef Per Schrøder fra SAS.

Med op imod 450 aflyste flyafgange bliver det økonomiske resultat for oktober måned naturligt påvirket af de driftsmæssige vanskeligheder. De mange aflysninger vurderes at have kostet SAS et tocifret millionbeløb.

Også problemer i datterselskab
Af andre større selskaber, der klarede sig ringere end SAS kan nævnes Swiss, russiske UTair Avtiation samt norske Widerøe, der er et helejet SAS-datterselskab. Det norske selskab aflyste 392 ud af 11.193 flyvninger, hvilket svarer til 3,50 procent af produktionen.
 
Re: Okt en utfordrende trafikk mnd for SAS

Og det er ingen forskjell mellom hele SAS og SAS på OSL - begge hadde en regularitet på 98,3%.
 
Når skal SK skjønne at de må bestille nye LH fly, om de skal fortsette å fly LH. Vedlikeholdsbudsjettet må da være nokså sprengt, i tillegg kommer kostnader med ombooking og hotell.
 
Re: Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

Det er ikke flyene som er problemet, men at flåten er for liten og at det ikke finnes 'luft' nok i schedule til å kunne gi backup. Splitternye fly er ikke mer teknisk pålitelige enn 10 år gamle fly .. i mange tilfeller tvert i mot.
 
Re: Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

Også problemer i datterselskab
Af andre større selskaber, der klarede sig ringere end SAS kan nævnes Swiss, russiske UTair Avtiation samt norske Widerøe, der er et helejet SAS-datterselskab. Det norske selskab aflyste 392 ud af 11.193 flyvninger, hvilket svarer til 3,50 procent af produktionen.

Det kan jo nevnes at Widerøe hadde EN ekstremdag med over 100 kanselleringer som i all hovedsak var pga uvær. Mener dette var fredag 19/10 hvor omtrent hele Nordnorge stengte ned. Slike hendelser rår man ikke så mye med, men årsakene legges jo ikke inn i slike artikler
 
Re: Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

imod 450 aflyste flyvninger (...) Det medførte aflysninger af flyvningerne fra København til Tokyo fire dage i træk.

Er det ikke litt spesielt i en sånn sammenheng å trekke frem en enkeltårsak som bare står for i underkant av 2% av de totale kanselleringene? Skal man lete etter forklaringer på dette tallet, må svaret finnes et annet sted enn her.
 
Re: Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

Spørs hva man vektlegger, i den aktuelle perioden (på 4 dager) var jo 100% av avgangene til Tokyo kansellert
 
Re: Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

Spørs hva man vektlegger, i den aktuelle perioden (på 4 dager) var jo 100% av avgangene til Tokyo kansellert


Egentlig ville det jo vært relevant å vite hvor mange passasjerer som er berørt av forsinkelser og kanselleringer. Ikke prosent av avganger.
Der er litt forskjell å kansellere en liten Embraer og en stor 340. Men på statistikken ser det likt ut. (Gjelder selvfølgelig alle selskaper, og ikke bare SAS).
 
Re: Oktober er en utfordrende trafikkmåned for SAS

Spørs hva man vektlegger, i den aktuelle perioden (på 4 dager) var jo 100% av avgangene til Tokyo kansellert

Det er likevel cirka 442 kanselleringer igjen om du ser bort fra disse. Poenget er at om SAS hadde ekstraordinært mange kanselleringer, har det lite med at det stod et fly i Japan å gjøre.
 
Back
Top