Oksygen i maskene over setene er kjemisk generert oksygen som kommer ifra små generatorer som sitter og hver seterad (+ på toaletter og over hvar CA stasjon).
Dette er ikke vanlig med bruk av crew oxygen . Masken skal pakkes forskriftsmessig tilbake og resettes. . Trykket faller fordi masken blir testet for å se positiv flow indikator før hver flight. Dette forbruker litt oxygen. Det er forskjellig volum på oxygen flasknene i 737 slik at noen må fylles oftere.
Vel, nå er det ikke der problematikken ligger. Du skal så vidt klemme for å se flow. Mens så har vi seeeelvsagt noen som absolutt skal holde disse inne. Det er først da vi må bytte...
Nå husker jeg ikke i farta hvor store flaskene er. Men både CL og NG har lik størrelse. Ihvertfall i vår flåte.
Oxygen ..................................................................................Test and set
Note the crew oxygen pressure.
Oxygen mask – Stowed and doors closed TEST/RESET switch – Push and hold
Verify that the yellow cross shows momentarily in the flow indicator.
Regulator selector – Rotate to EMER
Continue to hold the TEST/RESET switch down with the regulator selector in the EMER position for 5 seconds. Verify that the yellow cross shows continuously in the flow indicator.
Verify that the crew oxygen pressure does not decrease more than 100 psig.
If the oxygen cylinder valve is not in the full open position, pressure can:
• decrease rapidly, or
• decrease more than 100 psig, or
• increase slowly back to normal
Release the TEST/RESET switch and rotate the regulator selector to 100%. Verify that the yellow cross does not show in the flow indicator.
Crew oxygen pressure - Check.
Verify that the pressure is sufficient for dispatch.
Var litt mye hummer og kanari her.
Jeg tror heller ikke denne oksygentypen er så egnet for "medisinsk bruk". Som tidligere skrevet har vi portable flasker med komprimert oksygen, og disse brukes til dette.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.