Øker terrorberedskapen, om tiltak på flyplasser

Re: Øker terrorberedskapen, tiltak på bl.a. flyplasser

Av den oppfatning jeg har (som godt kan være delvis feil), er sikringen på flyplasser unik sammenlignet med andre transportmetoder og mål. Vedkommende snakket om å reise til Oslo, ikke via OSL.

Og vil FastTrack på SVG og OSL funke noenlunde som vanlig eller må man regne med ventetid der også?

Mulig jeg tolket dette feil, men det ser da vitterlig sånn ut.

Mulig jeg tolket dette feil, men det ser da vitterlig sånn ut.

Jeg reiser fra SVG til OSL ja. Og videre kollektivt til Fjellhamar. Jeg sitter forøvrig på Sola nå og kan rapportere at det var ingen spesielle ting å observere enn normalt. Lite folk og kjapt gjennom security. Føler meg ganske trygg på selve flyturen. Men tenker mer på transfen på OSL og videre.

Men dette skal gå helt fint!

Re: Øker terrorberedskapen, om tiltak på flyplasser

Mandag er den store dagen, mener'em .. men det er jo tradisjonelt en 'high risk dag'.

Registrerer at muslimsamfunnene i Oslo mener at dette er overdrevet. Famous last words ...

Kan berolige deg med at det er stille og rolig her på OSL, og togene går på rute uten større vimsvams :)

Vil tro T-banen er langt mer yndet mål enn flytoget eller Gardermoen.
Spesielt i området rundt Oslo S, så ville ikke vært spesielt skeptisk for å reise til Fjellhamar.

Nå er det vel heller ikke sikkert at Osloområdet er målet. Ettersom det er mennesker fra mange steder i Norge som har reist til Syria vil det være naturlig å tro at de også kunne finne på noe i sine gamle hjembyer. Spesielt om de er motivert av hat til sin fortid i Norge.

Ikke minst, om hovedmålet er å skape usikkerhet i Norge ville det vært mye mer logisk å velge et annet sted enn de største byene akkurat fordi det er det man forventer. Da etablerer man en "Ingen steder er trygge"-holdning.

Last edited by a moderator:

Ja, det er disse tingene jeg også har tenkt. Føler meg ganske så trygg i grunn. Får bare beregne god tid (som jeg vanligvis har for vane å gjøre). Blir vel i verste fall utvidet lounge-tid på søndag. ;)

Om du/vi ikke tør reise mer pga dette så har "de" vunnet en liten seier.
Jeg vil ikke la "de" vinne.

Vi kan godt ha det i bakhodet, og anse oss heldige av den grunn. Men noen forskjell ellers fører det ikke til. At andre har det ille og lever under et større trusselbilde enn oss, gjør det ikke noe bedre for meg å gjøre det. Kollektivt sett gjør det bare situasjonen værre.

Poenget mitt var at det er folk som uttaler skepsis ifht å reise til Oslo eller OSL, som uten å blunke reiser til eks. London/LHR hvor trusselen normalt sett er høyere hele tiden. ;)

Med tanke på at det innføres pass/ID-kontroll inn til Norge nå, hvordan håndheves dette på flyplasser? Sjekkes IDen i sikkerhetskontroll eller gate, eller må man gjennom passkontroll på non-Schengen? Eller kontrolleres der først etter landing?

Her står det om ID-kontrollen i Aftenposten.
I det siste oppdaterte rådet fra politiet som ble lagt ut på politiets nettsider fredag kveld, heter det at delvis kontroll på indre Schengen-grenser gjør at nordiske borgere som skal ut og reise, må ha med pass eller førerkort, mens EU-borgere som skal ut og reise må ha med pass eller godkjent identitetskort.
http://m.aftenbladet.no/nyheter/terror/article3471965.ece#.U9NX4BmhzqA

Last edited by a moderator:

Med tanke på at det innføres pass/ID-kontroll inn til Norge nå, hvordan håndheves dette på flyplasser? Sjekkes IDen i sikkerhetskontroll eller gate, eller må man gjennom passkontroll på non-Schengen? Eller kontrolleres der først etter landing?

Det er jo innreisekontrollen som vel er skjerpet. Antar da de sjekker på gate, hvilket ikke er helt uvanlig og har opplevd det i blant tidligere selv innen Schengen. Spesielt fra enkelte destinasjoner

Når vi kom fra Istanbul med Turkish på torsdag så var ekstra passkontroll i gate i Istanbul. Det var også ekstra passkontroll ved gaten når vi landet på Gardermoen. I tillegg så var det vanlig passkontroll som får når man kommer på non Schengen.

De nevner bare Nordiske reisende, men kontrollen gjelder vel alle fra Europa ?

Hva oppnår man egentlig med denne stengingen av luftrommet? Hvis noen har onde hensikter og kaprer et fly, så vil vel ikke noen kunne reagere raskt nok fra de avviker fra kursen til de har nådd sentrum?

Det er vel helt normalt å stenge av deler av luftrommet over større byer når det foregår spesielle arrangementer. Det er jo Tall Ships Race I Bergen og "flere hundre tusen samlet". I Oslo har det skjedd under utdeling av Nobels fredspris, ABB-rettssaken etc.

Media går jo fullstendig av skaftet her. Ser at ALLE nettavisene med KRIGSTYPER formidler denne TV2-saken.

Hensikten kan kanskje være å stenge ute Den flyvende hollender fra arrangementet? :D

Ellers melder NRK at verken SAS, Norwegian eller Widerøe har merket endringer i folksflyvaner etter terrortrusselen. Som vanlig er altså ikke-nyheter nyheter når ting går på tomgang.

Last edited:

Det er vel helt normalt å stenge av deler av luftrommet over større byer når det foregår spesielle arrangementer. Det er jo Tall Ships Race I Bergen og "flere hundre tusen samlet". I Oslo har det skjedd under utdeling av Nobels fredspris, ABB-rettssaken etc.
Ja, men oppnår man noe i det hele tatt med det? Kan ikke skjønne annet enn at det gir en falsk trygghet, ettersom de tillatte områdene er veldig nærme sentrumskjernen. Vi snakker nesten sekunder fra et fly avviker fra en vanlig innflyging til BGO over Askøy og til det kan være over (eller midt i) sentrum.

I de fleste sammenhenger stoler jeg på at politiet og andre myndigheter gjør fornuftige vurderinger, men dette virker meningsløst.

NEW TODAY
TEMPO RESTRICTED AREA ACTIVATED OVER BERGEN CITY PSN 602300N0052000E
WITH RADIUS 1.4NM. EXCEPTION HOSP, SAR, MIL AND POLICE
LOWER LIMIT: GND UPPER LIMIT: 2500FT AMSL : NOTAM ENCA/0024/14

Back