Øke turtall på stand

NAX-RAMP

ScanFlyer Blue
Øke turtall på stand

Har lurt på en liten sak en stund; Noen ganger når B737 taxer inn på stand, parkerer, og blir tilknyttet GPU, så throttler de ekstra hardt på i rundt 3 sekunder før de kobler inn bakkestrømmen å shutter ned. Hva er grunnen til dette, og hvorfor gjøres det kun enkelte ganger?
 
Last edited:
Re: Øke turtall på stand

Har lurt på en liten sak en stund; Noen ganger når B737 taxer inn på stand, parkerer, og blir tilknyttet GPU, så throttler de ekstra hardt på i rundt 3 sekunder før de kobler inn bakkestrømmen å shutter ned. Hva er grunnen til dette, og hvorfor gjøres det kun enkelte ganger?

Hei,

Det er ingen grunn til dette. Faktisk skal det ikke gjøres, Boeing sier at man skal holde motorene i eller nær idle for tre minutter før de stenges av. Det enetse jeg vet er at hvis motorene går, og man ikke har Ac power, vil de dra opp til flight idle, som er ca 10% N1 over ground idle. Mulig at crewet har prøvd å koble inn Ground Power, og så har den falt ut igjen før de får den på, dermed vil motoren spoole opp mot flight idle. Ellers kommer ikke jeg på noen god grunn. Det er i vhert fall ikke nomral prosedyre å gi på litt før shut down.

Huey
 
Re: Øke turtall på stand

Har lurt på en liten sak en stund; Noen ganger når B737 taxer inn på stand, parkerer, og blir tilknyttet GPU, så throttler de ekstra hardt på i rundt 3 sekunder før de kobler inn bakkestrømmen å shutter ned. Hva er grunnen til dette, og hvorfor gjøres det kun enkelte ganger?

Er du sikker på at de ikke bare prøver å flytte flyet de siste 1-2 meterne fram til broen? Det skjer av og til (opplever jeg) at man bremser litt for mye og dermed stopper "short" og dermed må gi på gass for å komme litt lenger fram.
 
Re: Øke turtall på stand

De kan jo ikke få Ground power før de har parkert, det er ikke noe som heter å taxe med utv.kabel tilkobblet.VERBOTEN!
 
Re: Øke turtall på stand

Vi får OFTE gnd pwr før vi har parkert av ivrige bakkemannskaper, og det hender man stopper litt tidlig f.eks. dersom det er oppoverbakke. Da må man ruse motorene litt for å komme helt frem.

Ellers har jeg mere troa på at det er i tilfeller hvor GND PWR disconnecter igjen at man har hørt dette mest. Da vil som sagt endel maskiner gå i "flight idle", som er høyere enn ground idle.
 
Back
Top