• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Og like i nærhet var det et annet fly. Et digert et. Et av de største i verden.

sail4fun

ScanFlyer Mile High Club
Og like i nærhet var det et annet fly. Et digert et. Et av de største i verden.

http://pub.tv2.no/nettavisen/ibergen/article661324.ece

Replying to Topic 'Og like i nærhet var det et annet fly. Et digert et. Et av de største i verden.'

Jøss.. Har de egne ansatte som kun skriver om SAS nå...

Replying to Topic 'Og like i nærhet var det et annet fly. Et digert et. Et av de største i verden.'

Jeg begynnte nesten å lure litt , klokka ble over 12:00 , og ingen fete SAS overskrifter å finne i dag, men så 7 minutter senere , SAS var ikke glemt

Tja, hva skal man tro, men nå har jo økokrim vært på razzia hos nøttavisen(na24.no) fordi de mistenker en av de ansatte å manipulere markedet. Skulle jo nesten tro at det var noen der som eide aksjer i Nas og som shorter i sas.

Link:wow:

Og like i nærhet var det et annet fly. Et digert et. Et av de største i verden. En Boeing 777 fra United Airlines.

Ser/høres ut som starten på en semi-dårlig krim.

Jeg er litt skuffet over at Færevåg i dette tilfellet ikke har ordnet opp for havarikommisjonen og plassert skylda der den hører hjemme. Begynnre han å miste fokus?

:lol

Originally posted by P.A. VIKING

Jeg begynnte nesten å lure litt , klokka ble over 12:00 , og ingen fete SAS overskrifter å finne i dag, men så 7 minutter senere , SAS var ikke glemt

Hva ER det med dere? Nesten uansett når mediene skriver om SAS, så angriper dere mediene. Er det "angrep er det beste forsvar" som gjelder? Skulle nesten tro dere alle er SAS-ansatte som skal forsvare arbeidsgiveren sin for enhver pris. Er det ikke mulig å fordype seg i sakens tema og glemme hvilke selskaper det er snakk om?

I dette tilfellet ble fem personer skadet, men fokuset rettes altså mot mediene - igjen. Hva når den store ulykken skjer? Retter dere kommafeil da??? :naughty:

At det skrives om slike tilfeller er helt ok... Men nå virker det som om det meste graves frem - uansett når det skjedde... SAS Airline har aldri vært min arbeidsgiver og kommer aldri til å bli det...men jeg har fortsatt tilgode å oppleve noe særlig negativt ombord, som mann i gata (som jo de fleste som synser i disse dager er)...

Med fare for å virke pirkete; SAS Airline? Scandinavian Airlines System Airline? ;)

Aviser er som vanlig sånn passe upresises da. Her skal Færvåg få seg en ny førsteside: A340 til Sas tok ikke ned i med halen under landing ( hadde den gjort det så hadda han fått hele Dagsrevyen alene...for den manøver finnes ikke i noen lærebok) Det korrekte er at det var en tailstrike under AVGANG:naughty:

Originally posted by Fly high

Originally posted by P.A. VIKING

Hva ER det med dere? Nesten uansett når mediene skriver om SAS, så angriper dere mediene. Er det "angrep er det beste forsvar" som gjelder? Skulle nesten tro dere alle er SAS-ansatte som skal forsvare arbeidsgiveren sin for enhver pris. Er det ikke mulig å fordype seg i sakens tema og glemme hvilke selskaper det er snakk om?

I dette tilfellet ble fem personer skadet, men fokuset rettes altså mot mediene - igjen. Hva når den store ulykken skjer? Retter dere kommafeil da??? :naughty:

Synes du dette var en grei artikkel ? er dette et nivaa du ville vaere stolt av hvis det var levert av deg ?...... naar jeg reagerer paa avisartikler og andre media oppslag saa er det slurv og unoeyaktigheter jeg reagerer paa.....skulle jeg reagere paa allt som ble skrevet om SAS i disse dager ville det vaere en fulltidsjobb....slik tror jeg det er med de fleste av oss....de som reagerer befinner seg paa begge sider av "kampa om SAS" men kanskje har vi et noe annet felles, at vi staar for kvalitet i den jobben vi leverer, har gode rutiner, og forsoeker alltid aa forbedre oss....

Originally posted by Blubird

Med fare for å virke pirkete; SAS Airline? Scandinavian Airlines System Airline? ;)

'Airline' brukes for å klargjøre at man mener FLYselskapet, og ikke ett av underselskapene (hurra for bolagiseringen!). Forøvrig mener jeg å huske at unge herr EB vitterlig har jobbet i SAS? Og dengang fremdeles alt var samlet i ett firma? Korriger meg om jeg tar feil!

Edit: En aldeles idiotisk stavefeil

Dette er vel forsåvidt en grei artikkel, bortsett fra nokså dårlig formulering her og der samt feilaktig info på slutten om tailstrike-episoden til SAS. AT man velger å kommentere saken i det hele tatt er vel greit nok. Ikke er den negativt vinklet mot SAS heller. De som mener det bør kanskje lese artikkelen en gang til - jeg skjønner rett og slett ikke den evinnelige klagingen på aviser/media hver gang det skrives om SAS. All publisitet er ikke dårlig publisitet - og iallefall ikke i dette tilfellet.

Det må nevnes i dette tilfellet at Henrik Færevåg var med på TCAS-episoden i Bergen forrige uke. Og har skrevet det ene og det andre om det. Han er litt på hugget, for å si det sånn.
Til tross for en fortid i Luftfartsverket her han en foruroligende dårlig evne til å se nyansene i det han skriver om, og derfor blir som oftest artiklene feilaktige. På et eller annet vis.

Originally posted by TUC

Originally posted by Blubird

'Airline' brukes for å klargjøre at man mener FLYselskapet, og ikke ett av underselskapene (hurra for bolagiseringen!). Forøvrig mener jeg å huske at unge herr EB vitterlig har jobbet i SAS? Og dengang fremdeles alt var samlet i ett firma? Korriger meg om jeg tar feil!

Edit: En aldeles idiotisk stavefeil

EB har aldri faatt loenn for arbeid i SAS - Airlines, han har "jobbet" som steward paa en flight fra Helsinki via Stockhold til Oslo, men ikke faatt betalt for det. Derimot har han jobbet for SAS Hotellene....men det var selv paa den tiden et selvstending selskap.

Originally posted by atck

Det må nevnes i dette tilfellet at Henrik Færevåg var med på TCAS-episoden i Bergen forrige uke. Og har skrevet det ene og det andre om det. Han er litt på hugget, for å si det sånn.
Til tross for en fortid i Luftfartsverket her han en foruroligende dårlig evne til å se nyansene i det han skriver om, og derfor blir som oftest artiklene feilaktige. På et eller annet vis.

Men sier ikke denne artikkelen bare at et SAS fly var involvert i en episode der TCAS ble utløst og at flygerne på et annet fly måtte foreta en unnvikende manøver, hvor resultatet ble at 5 personer ble skadet, og at denne hendelsen undersøkes av relevante autoriteter...? Ikke noe galt i det, vel..?

Helt korrekt.

K
Som trekker i stup og dropper diskusjonen

NTSB-rapporten:

DCA06WA035

On April 19, 2006, at approximately 0655 China time, a Boeing 777-222ER, N216UA, operated by United Airlines as flight number 835, was involved in a TCAS (Traffic Collision Avoidance System) event with a Scandinavian Airlines Airbus 340, at approximately 10,000 meters (33,000 feet) while on initial descent to Pudong Airport, Shanghai, China. The flight was a scheduled international flight, and had departed Chicago, O'Hare airport at 12:24 central daylight time. Two flight attendants and two passengers experienced minor injuries, and one passenger was seriously injured.

This event is being investigated by the Chinese CAAC.

Ikke noe galt i det, vel..?

Nei overhodet ikke, me jeg maa innroemme at jeg trakk paa smilebaandet av 'B-film'-stilen i artikkelen ...

Selvsagt skalman kunne skrive om slikt, det er journalistenes jobb.
Men form og innhold må man kunne få lov til å kommentere/kritisere.
Hendelsen i seg selv var alvorlig , så det kan man skrive om.

Originally posted by LN-MOW

Ikke noe galt i det, vel..?

Nei overhodet ikke, me jeg maa innroemme at jeg trakk paa smilebaandet av 'B-film'-stilen i artikkelen ...

Det gjorde jeg også, som jeg nevnte ovenfor så er jeg ikke akkurat imponert over formuleringsevnen. Manglende formuleringsevne bidrar vel ikke akkurat til et inntrykk om seriøs og undersøkende journalistikk, og er altså ikke en artikkel som de som er glade i SAS trenger å bekymre seg over. Det var egentlig bare det jeg ville si.

Back