Og der kommer også Norwegian med bestillingsgebyr!

Farmer

ScanFlyer Crusty
Og der kommer også Norwegian med bestillingsgebyr!

Mottok mail fra DY ... med denne teksten.
Da har plutselig nesten alle selskap som flyr fra Norge bestillingsgebyr i ulik valør.

"Norwegian lanserer seating på hele rutenettet
Norwegian lanserer endelig seating til våre felles kunder, også for reiser i Skandinavia. Vi vet at mange venter på dette!
Forhåndsreservering av sete er tilgjengelig på hele vårt rutenett fra 1. november 2007, i alle våre salgskanaler.
Amadeus:
Dagens distribusjonsgebyr endres beløpmessig for å ta høyde for seating og bagasje. En samlet sats vil da inkludere distribusjonskostnad, bagasjekostnad og setekostnad som vi nå velger å kalle et servicegebyr. Dette gebyret legges på alle seter booket via reisebyrå og gir tilgang til setereservasjon i hver bestilling i Amadeus. Denne nye satsen vil også inkludere 2 bagasjekolli (maks 20kg per bagasjekolli) per person per streking.
Nytt servicegebyr på 55,- + mva vil gjelde på alle bookinger gjort fra og med 7. november 2007.
Gebyret håndteres på eksakt samme måte i systemene som i dag.
Servicegebyret tilkommer automatisk hvert sete, og inkluderes i totalprisen.
Det er kun prisen som endres.
Unntak:
Gruppebestillinger og allotment (G-klasse) vil fortsatt ha disse produktene inkludert i nettoprisen.
På www.norwegian.no og i vår Agentportal (https://ap.norwegian.no)
er setekostnaden kr 27,- innenlands og kr 25,- internasjonalt pr person pr strekning. Setereservasjonen kan endres kostnadsfritt i ettertid. Kunder som ikke forhåndsreserverer sete vil få tildelt et sete automatisk ved innsjekk.
Ved valg av antall bagasjekolli skjer også betalingen av dette direkte på vår web eller i Agentportalen (Maksimalt 2 bagasjekolli per passasjer og kr 25,- + evt. MVA per bagasjekolli.)
Unntak er ved full fleks billetten (D-klasse) som inkluderer gratis seating og 1 bagasjekolli per passasjer."

Re: Og da kommer også Norwegian med bestillingsgebyr!

Positivt att de lanserar platsbokning på samtliga flighter!
Men varför kan de inte erbjuda samma tjänst (platsbokning + 40kg(!) bagage) för 55kr även via webben? Det är ju bra erbjudande, och skulle vara riktigt competitive!

Men det blir fortsatt samme opplegg som idag om en bestiller på norwegian.no?

Snakk om å skrive noe enkelt på vanskeligst mulig måte...

Grrr - bagasjegebyret er for så vidt OK fordi det skaper ekstra arbeid og utgifter, men at man skal betale ekstra for noe som i utgangspunktet kan gjøres kostnadsfritt via web... Flere sånne ekstragebyrer nå, og jeg begynner å sammenligne med selskapet de fleste av oss liker å hate...

Men det blir fortsatt samme opplegg som idag om en bestiller på norwegian.no?

Dersom man vil velge sete selv, må man betale 27.-/ eller 25.- når man bestiler på Norwegian.no (jfr. pressemelding). Dersom man ikke vil velge sete selv, slipper man å betale.

Detta tror jag är det minst smarta som DY har kommit med. Jag får för övrigt samma räknestycke som Richard. Men vad vet jag, jag är bara ekonom ^_^

Men hvorfor er det ikke mulig å bestille sete på de fem radene som er lengst frem i flyet...?

Attachments

• uten navn.png
    uten navn.png
    11 KB · Views: 74

kan det være noe med hvilken billetttype du har booket?
på SAS er iallefall de fremste seteradene forbeholdt bissniss-pax, kanskje DY har vært smarte og gjort det samme? Skaper goodwill blant de som faktisk betaler det det koster å fly.;)

Biz-nisser og små barn som reiser alene?

(Samme sak...)

Originally posted by CK
kan det være noe med hvilken billetttype du har booket?
på SAS er iallefall de fremste seteradene forbeholdt bissniss-pax, kanskje DY har vært smarte og gjort det samme? Skaper goodwill blant de som faktisk betaler det det koster å fly.;)

Bingo! Velger jeg full flex er også rad 1-5 tilgjengelige for setevalg. Men jeg må si at jeg foretrekker 13 A/F fremfor de fremre radene på DYs fly, så da blir det nok lavpris på meg i fremtiden også :)

(med reservert sete går det jo alltids an å tutle ombord som siste passasjer og grabbe et "bedre" sete foran i kabinen dersom det fremdeles står tomt...)

Dette var bra!!! Nå samles gebyrene i en sum og for oss som bruker onlineløsningene til byråene kommer dette til å funke bra - pluss gi oss tilgang til setene på de første radene.

BRA NORWEGIAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:D

Re: Og der kommer også Norwegian med bestillingsgebyr!

Jeg sletta klasseskilletråden min, og legger linken inn her:

http://www.aftenposten.no/reise/article2078092.ece

Synes dette klasseskillet er en dårlig idé. Folk liker likhetstanken i Norge og Norwegians image blir svekket blant "folk flest".

Originally posted by AirbusTero

Jeg sletta klasseskilletråden min, og legger linken inn her:

http://www.aftenposten.no/reise/article2078092.ece

Synes dette klasseskillet er en dårlig idé. Folk liker likhetstanken i Norge og Norwegians image blir svekket blant "folk flest".

SAS praktiserer jo dette allerede (bare fullprispassasjerer får reservere sete ved bestillingen, bortsett fra nå www.wideroe.no er i det snille hjørnet ;) ), og ved innsjekk på nettet har jeg fått inntrykk av at lavprisbilletter ikke får velge blant de fremste setene.

Du kan reservere seter ved booking hos SK. Men ikke de fremre radene men vanligvis kan du også reservere nødutgang, ialfall på 73G i Europa. Også longhaul nødutgang 31 AB og tilasvarende på høyre side.:wink

Det Norwegian ikke her forstaar er at de aldri har vaert eller aldri vil bli de forretningsreisendes foerstevalg. Jeg har ALDRI kjoept en fullprisbillett paa DY, jeg tar kun DY i jobben naar de er dritbillige i forhold til SAS. Dersom fullpris er eneste alternativ velger jeg selvsagt SAS med soleklar best frekvens overalt

Bedrifter velger mer og mer billigere billetter, de fleste forretningsreisende pax hos DY reiser i klasser som ikke faar seating foran

Som EBG kan jeg sitte helt foran, ogsaa med rabattert billett.

Denne tror jeg kan bite sleipe Kjos i raeva

Originally posted by Tommy777

Det Norwegian ikke her forstaar er at de aldri har vaert eller aldri vil bli de forretningsreisendes foerstevalg. Jeg har ALDRI kjoept en fullprisbillett paa DY, jeg tar kun DY i jobben naar de er dritbillige i forhold til SAS. Dersom fullpris er eneste alternativ velger jeg selvsagt SAS med soleklar best frekvens overalt

Bedrifter velger mer og mer billigere billetter, de fleste forretningsreisende pax hos DY reiser i klasser som ikke faar seating foran

Jeg tror nok ikke at dette biter noen som helst i raeva....:smile2

Det er greit at du velger SAS, alle har sine preferanser. Men det er faktisk sånn at Norwegian spiser innpå SAS' markedsandeler på mange ruter nå. Antallet som kjøper fullprisbillett er stadig økende hos Norwegian - og det er vel nettopp derfor dette grepet tas. På de viktigste strekningene i Norge er det ikke store forskjeller i antallet frekvenser mellom SAS og Norwegian. Selv mener jeg at Norwegian burde vurdere å redusere fullfleks-prisen noe slik at avstanden til SAS' priser blir større.

Flåsete og tullete kommentar! Hvis Kjos er "sleip" etter din målestokk, ja da
er det jaggu ikke få som er sleipe.. :drunk:

Back