Og den nye Air Force One blir 747-8i

Re: Og den nye Air Force One blir ....

Kunne ikke blitt noe annet, egentlig.

Den vil altså bli brukt fra 2023 og utover. Ikke sikkert det blir neste president en gang, kanskje neste etter der igjen..jaja, nr. 46 har litt å glede seg til da :)
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Da går vel 747 ut av produksjon i 2022 da...
Dagens 2 Airforce One, som er 747-200 ble jo tatt i bruk lenge etter at den sist 747-300 var ute av produksjon.
Hva blir betegnelsen på disse da, VC 26?
Hvorfor øker de til 3 maskiner? Skal en deles på av utenriksminister og Visepresidenten? Blir alle 3 nå like, eller skal de ha litt forskjellige inredninger?

http://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-chooses-747-8-as-next-air-force-one-408408/
 
Last edited:
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Det står det ingenting om, men det kan jo være at man 'slår sammen' dagens Doomsday Planes med presidentflyene.
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Da går vel 747 ut av produksjon i 2022 da...


Ordreboken er i praksis tom etter 2017 per dags dato. Dessuten står det at den første av disse skal leveres 2018, men det er så mye testing og modifisering at først i 2023 kommer de i trafikk

Selv en "standard" 747BBJ tar det to år og innrede
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Jeg lurer på hvordan innredningen blir.
Vil det kommunikkasjons utstyret som er i 2 etg på VC25 ta mindre plass i en mer moderne utgave? Hva vil de gjøre med den ekstra plassen de har oppe? Og vil de lage sengeplasser i bakre halvdel av 2 etg for medarbeiderne? Den er også 34kvm større på hoveddekk en forgjengeren, hva vil de ha der?
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Ooooo, det blir vel Christie det da, som kommer til å fly denne kjærra fra Washington og ned til New Jersey for å hoste radioprogrammet sitt en gang i uka. Med det flyet slipper han å krysse disse fæle bruene som titt og ofte er stengt.

Blir fint.
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Det skal visst bygges et 'situation room' etter samme mønster som de har i det hvite hus. Ellers skal det visst blii mest generell modernisering.
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Jeg lurer på hvordan innredningen blir.
Vil det kommunikkasjons utstyret som er i 2 etg på VC25 ta mindre plass i en mer moderne utgave? Hva vil de gjøre med den ekstra plassen de har oppe?

Kanskje de bygger inn mer stæsj der? Noen store antenner og sånt, kanskje? Kanskje det er mulig at de bygger inn noe av det E-4B har på nakken, slik at formen bevares mest mulig, selv om de gjør store ting med konstruksjonen.
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Da er det bedre og velge Aeroloft som de fleste andre 747BBJ eiere har valgt hvor man bygger soverom oppunder taket for staben

http://www.dailymail.co.uk/travel/a...timate-business-jet-berth-sleeping-cabin.html

Hvis du tar en titt på videoen i artikkelen, så viser den ganske fint hvor dette Airloftet er plassert. Hva er det som er der på "vanlige" 747-8? Tomrom/ingenting? Blir det lavere takhøyde på main deck for å få dette til?
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Var dette et åpent anbud som Airbus var med på eller kjørte de vanlig amerikansk korrupsjon?
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Var dette et åpent anbud som Airbus var med på eller kjørte de vanlig amerikansk korrupsjon?

Nej det står i offentligggøreslsen at det var det ikke. Enkelte specialløsninger vil dog komme i udbud.

Airbus meldte dog allerede ud i 2013 at de ikke ville byde ind på opgaven.
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Hvis du tar en titt på videoen i artikkelen, så viser den ganske fint hvor dette Airloftet er plassert. Hva er det som er der på "vanlige" 747-8? Tomrom/ingenting? Blir det lavere takhøyde på main deck for å få dette til?
Boeing tilbød muligheten med en del sengeplasser på loftet for vanlige "rutefly" av 748i, Da satt man nede på et vanlig sete under take off og landing, og så lå man på loftet under resten av turen. Så vidt jeg har forstått så beholdt de den vanlige takhøyden på hoveddekk, men ingen har kjøpt denne løsningen.
 
Re: Og den nye Air Force One blir ....

Boeing tilbød muligheten med en del sengeplasser på loftet for vanlige "rutefly" av 748i, Da satt man nede på et vanlig sete under take off og landing, og så lå man på loftet under resten av turen. Så vidt jeg har forstått så beholdt de den vanlige takhøyden på hoveddekk, men ingen har kjøpt denne løsningen.

Så det vil si at de 748i som leveres uten airloft har tomrom der hvor dette plasseres?
 
Skal vel kanskje ikke se bort i fra at dette blir de siste 747-maskinene som blir produsert?
Mulig at F-versjonen kanskje produseres videre, men tviler på at det er noen særlig fremtid for I-versjonen.
 
Nå skjønner jeg ikke helt hvorfor det så absolutt må være en 747 de må ha, men litt reklame må vel selv presidenten for fedrelandet[emoji5]. En trippel Seven burde vel holde, greit nok mange journalister som skal være med, møterom, mye stab osv. Men som regel kommer vel kofferten med ett annet fly[emoji6]
 
Back
Top