Originally posted by petru26
E-3A er Awacs, bare for å klarere det.. Kom litt utydelig fram i forrige innlegg..![]()
Airborne Warning and Control System (AWACS) is a radar-based electronic system designed to carry out airborne surveillance, and C2BM (command and control, battle management) functions for both tactical and air defence forces. The "rotodome" radome system is designed and built by Boeing (Defense & Space Group) using Westinghouse (now Northrop Grumman) radar and flown on either the E-3 Sentry aircraft (Boeing 707) or more recently a modified Boeing 767.
707 er derimot plattform til til et skaperverk til som bærer navnet E-8C Joint STARS, ser ut som en AWACS, men uten tallerken på taket.
HeiOriginally posted by dc-8-63
Mens vi er i snikkarboden aa spikker...er E3 Sentry bygget over 707 eller KC-135 ? jeg mener at de militaere, i hvertfall noen av dem ble bygget over Dash-80 som var smalere enn 707, Juan Trippe i fra Pan Am forlangte 6 seter i bredden (tyrist) noe 707 fikk, mens Dash-80 var basert paa 5 seter bredden (som Lockhead 880 og 990)...Det var vel DC-8 soom aapnet kapploepet med 6 seter i bredden
The basic E-3 aircraft is a militarized version of the Boeing 707-320B commercial jetliner airframe. It is distinguished by the addition of a large, rotating rotodome containing its radar antenna and identification friend-or-foe (IFF) and data-link fighter-control (TADIL-C) antennas.
Originally posted by LN-BRK
Jeg er sikker på at det der i hvert fall er et fly!
Det blir vel ikke mye klarere? AWACS er systemet, og E-3 Sentry og 767 er plattformene...
Originally posted by dc-8-63
Jeg synes vi boer avslutte med aa avsloere hvor troett jeg var i gaar kveld....er litt forundret over at jeg ikke ble arrestert....Lockhead lagde aldri 880, 990 det var Convair!!
Originally posted by LN-SSL
eneste kunde for AWACS-plattformen B767 (eller hva den heter i militære kretser...) er vel Japan ?
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.