Observert en 707 ved Værnes

radeon

ScanFlyer Blue
Observert en 707 ved Værnes

Hørte en voldsom dundring i lufta og det var en 707 eller Awacs? som tok av fra Værnes. Noen som vet årsak?
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Hverken 707 eller AWACS. 707 er som alle vet et sivilt passasjerfly, AWACS er NATO's Airborne Warning And Control System. Flyet som var på VA derimot, er en Boeing E-3A "SENTRY".... (Som riktignok er basert på den klassiske 707-designen)

Flisespikker'n...:colgate: ;)
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

E-3A er Awacs, bare for å klarere det.. Kom litt utydelig fram i forrige innlegg.. :)
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

AWACS er ikke NATO men Boeing sitt system for AEW&C. F.eks har også saudi arabia AWACS fly. Boeing har også en 767 basert versjon.
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Originally posted by petru26

E-3A er Awacs, bare for å klarere det.. Kom litt utydelig fram i forrige innlegg.. :)

Jada..., det er E-3A som er plattformen for NATO's AWACS og radardisc....

(Denne kommer jeg til å spikke fliser på så lenge som nødvendig. Er møkka lei av at feil navn brukes på fly bare på grunn av elendig journalistikk/media...:p )
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Og jeg flisespikker videre til flisa er liten og ubetydelig og gjentar meg sjøl, E3-A er da AWACS.. Ingen plattform. 707 som er plattformen til E3-A som er AWACS.

707 er derimot plattform til til et skaperverk til som bærer navnet E-8C Joint STARS, ser ut som en AWACS, men uten tallerken på taket.
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Petru26: Ikke skjær av deg fingrene nå da, for LN-SSL har rett...

Airborne Warning and Control System (AWACS) is a radar-based electronic system designed to carry out airborne surveillance, and C2BM (command and control, battle management) functions for both tactical and air defence forces. The "rotodome" radome system is designed and built by Boeing (Defense & Space Group) using Westinghouse (now Northrop Grumman) radar and flown on either the E-3 Sentry aircraft (Boeing 707) or more recently a modified Boeing 767.

Det blir vel ikke mye klarere? AWACS er systemet, og E-3 Sentry og 767 er plattformene...

707 er derimot plattform til til et skaperverk til som bærer navnet E-8C Joint STARS, ser ut som en AWACS, men uten tallerken på taket.

Feil igjen.. Flyet sluttet å hete 707 den dagen den ble en E-8... E-8 er derimot plattformen for "Joint Surveillance Target Attack Radar System"...

E-3 og E-8 er ikke systemene, men flyene som bærer systemene AWACS og J-STARS opp i luften..
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Mens vi er i snikkarboden aa spikker...er E3 Sentry bygget over 707 eller KC-135 ? jeg mener at de militaere, i hvertfall noen av dem ble bygget over Dash-80 som var smalere enn 707, Juan Trippe i fra Pan Am forlangte 6 seter i bredden (tyrist) noe 707 fikk, mens Dash-80 var basert paa 5 seter bredden (som Lockhead 880 og 990)...Det var vel DC-8 soom aapnet kapploepet med 6 seter i bredden
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Originally posted by dc-8-63
Mens vi er i snikkarboden aa spikker...er E3 Sentry bygget over 707 eller KC-135 ? jeg mener at de militaere, i hvertfall noen av dem ble bygget over Dash-80 som var smalere enn 707, Juan Trippe i fra Pan Am forlangte 6 seter i bredden (tyrist) noe 707 fikk, mens Dash-80 var basert paa 5 seter bredden (som Lockhead 880 og 990)...Det var vel DC-8 soom aapnet kapploepet med 6 seter i bredden
Hei

E-3 er basert på 707. KC-135 er basert på 367-80 ("Dash 80").
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Nå er det så mye fliser her at man får snart et par i tærne.

I følge boeing så sier de
The basic E-3 aircraft is a militarized version of the Boeing 707-320B commercial jetliner airframe. It is distinguished by the addition of a large, rotating rotodome containing its radar antenna and identification friend-or-foe (IFF) and data-link fighter-control (TADIL-C) antennas.
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

KC-135 er egentlig Boeing Model 717.Det er derfor MD-95 ble døpt 717-200.Model 717,med refuelinggear,og 739,uten refueling gear,er bygget etter militære spesifikasjoner og har den opprinnelige,smale diameteren.707 er bygget etter sivile "fail-safe" prinsipper og har den større diameteren.I militær tjeneste heter 707 C-137,E-3.
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Originally posted by LN-BRK

Jeg er sikker på at det der i hvert fall er et fly!

Dessuten har'n FIRE motorer!! Ikkeno' pinglete ETOPS her, nei!! :cool:


Naa farer det saa mye fliser rundt her at det begynner aa bli farlig .....
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Det blir vel ikke mye klarere? AWACS er systemet, og E-3 Sentry og 767 er plattformene...

Og bare for å avslutte med et spørsmål; eneste kunde for AWACS-plattformen B767 (eller hva den heter i militære kretser...) er vel Japan ?
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Jeg synes vi boer avslutte med aa avsloere hvor troett jeg var i gaar kveld....er litt forundret over at jeg ikke ble arrestert....Lockhead lagde aldri 880, 990 det var Convair!!
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Originally posted by dc-8-63

Jeg synes vi boer avslutte med aa avsloere hvor troett jeg var i gaar kveld....er litt forundret over at jeg ikke ble arrestert....Lockhead lagde aldri 880, 990 det var Convair!!

Og sier vi Lockheed så e vi alle enige...;)
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Har hørt at B707 AWACS ikke hadde avisningsutstyr på vingene.
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Og DC-8-63 ble arrestert av vår far som jo leser det meste her på forumet...han kan fortsatt mye den faren vår.
 
Re: Observert en 707 ved Værnes

Originally posted by LN-SSL
eneste kunde for AWACS-plattformen B767 (eller hva den heter i militære kretser...) er vel Japan ?

Det er ihvertfall levert bare 4. Og de er til japan. De kaller de forøvrig E-767 :-)
 
Back
Top