• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Isbamse

ScanFlyer Gold
Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Jeg flyr ofte til SVG, og har bare en gang landet på Ø-V-rullebanen. For fly som kommer østfra/skal østover (først og fremst OSL) ville det jo spare en del drivstoff og flytid om man brukte denne banen. Er det operative eller teknologiske grunner til at den ikke brukes mer?

Re: Ø-V rullebanen på Sola: Hvorfor brukes den ikke?

Det er generelt ikke så populært å fly over tettbebyggelse hvis man kan unngå det.
Og på Sola så er det ingen bebyggelse etter take-off fra RWY 29 og 36. Det er bitte litt bebyggelse ut av RWY 18. Men RWY 11 er mer eller mindre rett over Sola.

Helikoptrene bruker RWY 11/29 hele tiden, men det blir litt anderledes igjen ;)

Landing på RWY 11 skjer fra tid til annen, men ikke den mest brukte rullebanen. Landing på RWY 29, som da ville vært den mest fordelaktige rullebanen fra OSL, kan jeg ikke huske å ha sett noen lande på.

EDIT:
RWY 11/29 er Ø-V
RWY 18/36 er S-N

Last edited:

Flere grunner til at denne ikke brukes ofte.

En grunn er at 18/36 er bedre utstyrt med CAT II og ILS i begge retninger.
18/36 har taxebaner som går til begge ender. Det har ikke 11/29 noe som gjør at fly må backtracke. Noe som forlenger tiden flyet er på rullebanen. 11/29 brukes til helikopter.

Men 11/29 har vært brukt en del i det siste. Sist i dag faktisk. Brukes også ved sterk sidevind.

Landa på den flere ganger når vi kommer fra London, da inn fra sjøen.

11/29 brukes en del av fly ja. Har sett Thomas Cook A321 ta av mot havet noen ganger. Og landinger fra havet er det iblant også. I tillegg til helikoptertrafikken.

For de som ikke har sett landinger på 29 så er de ikke på Sola ofte nok. ;)

Landing på RWY 11 skjer fra tid til annen, men ikke den mest brukte rullebanen. Landing på RWY 29, som da ville vært den mest fordelaktige rullebanen fra OSL, kan jeg ikke huske å ha sett noen lande på.

Så at de brukte RWY 29 i forrige uke. Flyet kom fra sør, og svingte brått over Sola før det landet. Første gang jeg har sett det.

11/29 ble brukt en del igår, onsdag

For de som ikke har sett landinger på 29 så er de ikke på Sola ofte nok. ;)
La meg få lov til å påpeke en liten ting...
Landing på RWY 29, som da ville vært den mest fordelaktige rullebanen fra OSL, kan jeg ikke huske å ha sett noen lande på.
;)

Du får se om du ser meg idag ;)
Hvis du er på jobb :p

Det er korrekt som Vede sier.

- 18/36 er lengre, 2556m, mot 11/29 sine 2449m.
- Precision app (ILS) til begge retninger (18/36), til bane 29 er det kun VOR-approach tilgjengelig.
- Taksebaner til begge ender på 18/36, det er en absolutt pain-in-the-ass til bane 11/29.
- 18/36 er 15 meter bredere enn 11/29, samt har senterlinjelys

Ankommende fly fra Gardermoen har ikke noe kortere vei til 29 enn til 18, dog har de ca 15 NM kortere distanse til 29 enn ved bane 36 i bruk.

I korte trekk-- 11/29 brukes bare når det hjelper flygeleder i trafikkavviklingen..

Takk for info, gutta!

Den gangen jeg landet på den kom vi østfra og landet på 29. Har ikke sett noe fly komme eller gå derfra hverken før eller siden. Fra sjøsiden er jeg ikke sikker.

Eastern Airways tok av på 29 idag (torsdag) fra intersection TWY G mot Aberdeen.

Bonus for flygeleder og pilot:
- Kortere å takse
- Gikk rett vest (som er mot destinasjonen)
- De kunne de ta av helt uhindret for annen trafikk som brukte 18/36

Hvis man kombinerer alle de tre punktene vil man kunne se at det ble spart et par-tre minutter - minst!.. mao suksess! :)

Flere grunner til at denne ikke brukes ofte.

En grunn er at 18/36 er bedre utstyrt med CAT II og ILS i begge retninger.
18/36 har taxebaner som går til begge ender. Det har ikke 11/29 noe som gjør at fly må backtracke. Noe som forlenger tiden flyet er på rullebanen. 11/29 brukes til helikopter.

Men 11/29 har vært brukt en del i det siste. Sist i dag faktisk. Brukes også ved sterk sidevind.

Mye av forklaringen ligger i dette svaret. Det er tett tung helikoptertrafikk på Sola, og den bruker i all hovedsak tverrbanen. Når et fly bruker tverrbanen, krysser innflygingen og missed approach sector hovedbanen, noe som legger begrensninger på bruken. Tverrbanen (11) er imidlertid grei å bruke om det blåser nordøstfra, og bane 36 er i bruk, dersom man f eks kommer fra Aberdeen eller Bergen. Da sparer man både air miles og tid på å lande på 11 - dersom trafikksituasjonen for fly og helikopter forøvrig tillater det.

Det er korrekt, ved vind fra nordøst så kan man nok spare opptil 7 NM på å bruke 11 fremfor 36 for landing hvis man kommer fra Aberdeen.. og oppimot 15-20 fra Bergen.

Derimot er ikke problemet at missed approach krysser bane 18/36, men at missed approach-prosedyren går rett sørover.. "Climb straight ahead to 500 ft, then turn right dct VAR climbing to 3000 ft" - hvilket er rett i mot trafikk på ILS36 som "de andre" da eventuelt flyr på.
Det er bad for business..

Men konstellasjonen du nevner brukes ofte på fly fra Bergen (så lenge helikoptertrafikken tillater det), derimot er det svært lite brukt for Abderdeen-trafikk.

Back