Nyw winglets paa A-320

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
APB (Aviation Partners Boeing) gaar videre med testing av winglets for A320.

Airbus has teamed up with Boeing's winglet supplier Aviation Partners to undertake a second evaluation of large winglets for the A320 family. Flight tests will begin in July on Airbus's A320 development aircraft.

http://www.flightglobal.com/article...st-aviation-partners-winglets-on-a320-in.html

getAsset.aspx
 
Drev ikke B6 å testet dette ut i 2006, og fant ut at det ikke var noe å bruke penger på??
 
Kommer snart winglets på Audien min også. Fra spøk til alvor, hvor mange prosent fuel sparer man på winglets? Husker BU gikk bort fra dette på FBU, kost/nytte holdt ikke på short.
 
Hvor mange prosent fuel sparer man på winglets? Husker BU gikk bort fra dette på FBU, kost/nytte holdt ikke på short.

Det er 3-5 % man kan spare i fuelforbruk. I tillegg kommer bedre peformance, og reduserte vedlikeholdskostnader. Hva mener du med egentlig med BU og FBU og Winglets? Den første 737 NG med winglets fløy i juni 1998. Boeing bestemte i februar 2000 at winglets skulle tilbys som option på 737NG. De var sertifisert og leveringsklar i 2001, Hapag-Lloyd var første flyselskap som brukte w/l utrustet fly i kommersiell rutetrafikk i mai 2001. FBU ble jo lagt ned i oktober 1998(7/10-98), men du siktet kanskje til hva de (BU altså!) syslet med inne i "diamanten" sin?
Tilbake til topic: synes Airbussen kler denne typen winglets godt.:up:
 
Last edited:
Når jeg jobbet på FBU, 1986-98, ble det på slutten av denne perioden snakket om winglets på, Braathens B73X maskiner, nemlig!
Ja, jeg er enig at Airbus kler denne winglets godt!
 
Likte den utstikkeren i toppen på wingleten.

BTW, er ikke Aviation Partners et Boeing selskap, eller "utbryter" der ifra?
 
Kommer snart winglets på Audien min også. Fra spøk til alvor, hvor mange prosent fuel sparer man på winglets? Husker BU gikk bort fra dette på FBU, kost/nytte holdt ikke på short.

Kort fortalt, Winglets reduserer drag, øker løft og gir lavere drivstofforbruk til slutt :)
 
Men det gir vel høyere wing stress? - ergo mer ressurser til vedlikehold?
Og det er vel grunnen til at det brukes B744D?
 
Winglets reduserer drag, så det skulle etter min mening da bli mindre stress også for vingen sin del. Men her må andre som har mer peiling på vedlikehold komme inn :)

"Winglets som det kalles er ikke til for pynt. De gir økt rekkevidde og gir dermed redusert forbruk av drivstoff som igjen gir redusering av NOx og CO2. Om winglets: Winglets have the potential to give the following benefits: Improved climb gradient. This will enable a higher RTOW from climb limited airports (hot, high or noise abatement) or obstacle limited runways. Reduced climb thrust. A winglet equipped aircraft can typically take a 3% derate over the non-winglet equivalent aircraft. This can extend engine life and reduce maintenance costs. Environmentally friendly. The derate, if taken, will reduce the noise footprint by 6.5% and NOx emissions by 5%. This could give savings on airport noise quotas or fines. Reduced cruise thrust. Cruise fuel flow is reduced by up to 6% giving savings in fuel costs and increasing range. Improved cruise performance. Winglets can allow aircraft to reach higher levels sooner. Air Berlin notes, “Previously, we'd step-climb from 35,000 to 41,000 feet. With Blended Winglets, we can now climb direct to 41,000 feet where traffic congestion is much less and we can take advantage of direct routings and shortcuts which we could not otherwise consider.” Good looks. Winglets bring a modern look and feel to aircraft, and improve customers' perceptions of the airline. "
 
De er en utbryter, ja ... konseptet fikk en litt treg start .. det var stor skepsis i Boeng. De ble først tilbudt på BBJ og ble sertifisert på en slik i 2000. Dette ble sikkert diskutert hos BU på slutten av nittitallet, som det sikkert ble hos de fleste 737-kundene.
 
Men det gir vel høyere wing stress? - ergo mer ressurser til vedlikehold?
Og det er vel grunnen til at det brukes B744D?

Det gir neppe nok ekstra stress til at det skal tilsi noe særlig ekstra vedlikeholdsressurser. Husk det minsker drag-stresset noe. Eneste ekstra vedlikeholdsressurser må være et par timer mer på inspeksjon samtidig som resten av vingen blir inspisert i følge med en C-sjekk. Den ekstra vekten gjør dog at strukturen i vingen må styrkes før installasjon av wingleten.

Dette ble sikkert diskutert hos BU på slutten av nittitallet, som det sikkert ble hos de fleste 737-kundene.
Dette ble garantert diskutert i BU på slutten av 90-tallet. De siste NGene hadde allerede mulighet til å få montert winglet da de kom fra Seattle.
 
Back
Top