Re: Nyttårsquiz
En liten oppsummering med bildene på plass slik at vi ser hva vi mangler
1 er en flyplass på ei øy
2. Antonov An-22 UR-09307 på Gardermoen flystasjon. Fortsatt ukrainsk, Egenes. At Antonov hadde tilknyting til RSFSR (Den russiske sovjetiske føderative sosialistiske republikk også Российская Советская Федеративная Социалистическая Республика - tro meg, en munnfull å uttale fort) i Sovjettiden gjør ikke selskapet mindre ukrainsk. Embraer har produksjonslinje i Kina uten at det gjør flyene kinesiske.
3 er helt riktig en DHC-2 Beaver og hvor bildet er tatt er jeg ikke 100 % sikker på, men jeg tror det er Mongu i Zambia. Det er AF402 fra Zambia Air Force som hadde base like ved der jeg en gang bodde. De fløy over skolen og huset vårt ofte.
4 er en flyplass på det nord-amerikanske kontinent og oppkalt etter en av luftfartens pionerer. Denne var for gutta i vesterled, men de sover visst fortsatt...
5 er helt riktig en Douglas DC-10. -10 for å være helt nøyaktig og det er Premiairs OY-CNS siste sommeren de fløy med DC-10. Bildet er tatt mens DK857 (OSL-PMI) takser mot bane 19L for avgang.
6 er "runway marker" i stranda på Barra. Jeg var der i 2000 og anbefaler alle en tur. Dit flyr man med Twin Otter så det er jo bærre lækkert!
7 er svensken. Det er helt riktig en Vickers Viscount 748D som Luftfartsverket bruker til å trene sine brannmannskaper på. Den var slitt allerede sommeren 1998. Hvordan den ser ut nå aner jeg ikke.
8. Fellowship var inne på rett spor. I overgangen mellom Rhodesia og Zimbabwe i 1979 het landet faktisk Zimbabwe Rhodesia og flyselskapet Air Zimbabwe Rhodesia. Dette er Viscount 756D VP-YNI i Salisbury (nå Harare) i juni 1979.
9 V-Bird på Manchester i mai 2004.
10 er en flyplass på en annen øy enn den første. Burde være mulig å gjette seg til med tanke på fargene
11 er en 737 tilhørende et ærverdig norsk flyselskap som fløy på Røros i årtier - 737-505 LN-BRD fra Braathens SAFE på Røros en veldig kald oktoberdag i 1990. Bildet er tatt i ca -30 grader.
12 BAC 111-201AC One-Eleven XX105 RAF Defence Research Agency tatt på Svalbard i oktober 1994.
13 viser LN-ASK og LN-ASL, dvs hele Air Stords Dornier 328-flåte, på Stord en "sommerdag" i 1998.
14 "Kanskje kommer Kongen?" Vel, her kom han til Sola flystasjon med Bell 412SP 145 fra 720 Skv
15 er nok ikke fra Afrika, men fra Prestwick i Skottland. Det var nok noen stengte flyplasser lenger sør. Dette er verdens vakreste fly - en Vickers VC-10-1154 - også kalt Super VC-10. East African Airways hadde fem av dem - alle med cargo-dør. EAAC var flyselskapet til Kenya, Tanzania og Uganda som en gang i tida var britiske kolonier/territorier og hang løst sammen i Den øst-afrikanske union. Dette flyet er 5X-UVJ altså et ugandisk registrert fly. Derfor er det ugandiske flagget øverst i solringen. Hovedbasen til EAAC var i Nairobi og det var mange nordiske flygere som jobbet der - spesielt norske.
16 er ganske riktig Hawker Sea Fury T.20 WG655 på Duxford i høst.
17. Som sagt tre fly og en flyplass. TF-AMC er identifisert som en Air Atlanta 747-200 i Saudia Cargo-farger, men de to andre pluss flyplassen mangler.
18 er en Fairchild Cornell, men hvilken og hvor?
19 var ikke svensk, men nederlandsk. Det er en replika av en Fokker G1A som står Militaire Luchtvaart Museum som snart flyttes fra Kamp Zeist (like ved fengslet til International Criminal Court) til den nedlagte flybasen Soesterberg som en gang i tida var en viktig USAFE-base.
20 er tatt i 1979 i Salisbury akkurat som bilde 8. Og som på bilde 8 har flyet low-visibilty fargeskjemaet til Air Rhodesia. Grunnen er tragisk nok datoene LN-KGL nevnte. 3. september 1978 ble RH285 (operert av VP-WAS
Hunyani) skutt ned av et SAM-7-missil under utflyging fra Kariba. Dette gjentok seg 12. februar 1979 med RH827 (VP-YND
Uminati). YND hadde et interimskjema med low-visibility buk, men etter dette fikk samtlige av Air Rhodesias Viscounter grått skjema og varme deflektorer ved motorene. Det er de innretningene som henger bak motorene.
Dette er VP-YNC i Salisbury tidlig i tørketida (vinteren) 1979.
[/QUOTE]