Nyttårsquiz

Re: Nyttårsquiz

Nei, min gode Fellowship, 5 tar nok neste tjue ganger flere pax enn en SAAB 340. Svensken er nok et annet bilde. Som sagt: Flyet er ikke svenskbygd.

hmmm, ser litt høyere ut ja..

En Air Atlanta B747F ?

hmmm, ser litt høyere ut ja..

En Air Atlanta B747F ?

Her ser du en Air Atlanta 747-200SF:

A179-Cover-website.jpg

Litt trangere der, men du er på rett spor og det har vært omskrevet i Airways.

En liten oppsummering med bildene på plass slik at vi ser hva vi mangler

1 er en flyplass på ei øy
01.jpg

2. Antonov An-22 UR-09307 på Gardermoen flystasjon. Fortsatt ukrainsk, Egenes. At Antonov hadde tilknyting til RSFSR (Den russiske sovjetiske føderative sosialistiske republikk også Российская Советская Федеративная Социалистическая Республика - tro meg, en munnfull å uttale fort) i Sovjettiden gjør ikke selskapet mindre ukrainsk. Embraer har produksjonslinje i Kina uten at det gjør flyene kinesiske.
02-A.jpg

3 er helt riktig en DHC-2 Beaver og hvor bildet er tatt er jeg ikke 100 % sikker på, men jeg tror det er Mongu i Zambia. Det er AF402 fra Zambia Air Force som hadde base like ved der jeg en gang bodde. De fløy over skolen og huset vårt ofte.
03-A.jpg

4 er en flyplass på det nord-amerikanske kontinent og oppkalt etter en av luftfartens pionerer. Denne var for gutta i vesterled, men de sover visst fortsatt...
04.jpg

5 er helt riktig en Douglas DC-10. -10 for å være helt nøyaktig og det er Premiairs OY-CNS siste sommeren de fløy med DC-10. Bildet er tatt mens DK857 (OSL-PMI) takser mot bane 19L for avgang.
05-A.jpg

6 er "runway marker" i stranda på Barra. Jeg var der i 2000 og anbefaler alle en tur. Dit flyr man med Twin Otter så det er jo bærre lækkert!
06-A.jpg

7 er svensken. Det er helt riktig en Vickers Viscount 748D som Luftfartsverket bruker til å trene sine brannmannskaper på. Den var slitt allerede sommeren 1998. Hvordan den ser ut nå aner jeg ikke.
07-A.jpg

8. Fellowship var inne på rett spor. I overgangen mellom Rhodesia og Zimbabwe i 1979 het landet faktisk Zimbabwe Rhodesia og flyselskapet Air Zimbabwe Rhodesia. Dette er Viscount 756D VP-YNI i Salisbury (nå Harare) i juni 1979.
08-A.jpg

9 V-Bird på Manchester i mai 2004.
09-A.jpg

10 er en flyplass på en annen øy enn den første. Burde være mulig å gjette seg til med tanke på fargene
10.jpg

11 er en 737 tilhørende et ærverdig norsk flyselskap som fløy på Røros i årtier - 737-505 LN-BRD fra Braathens SAFE på Røros en veldig kald oktoberdag i 1990. Bildet er tatt i ca -30 grader.
11-A.jpg

12 BAC 111-201AC One-Eleven XX105 RAF Defence Research Agency tatt på Svalbard i oktober 1994.
12-A.jpg

13 viser LN-ASK og LN-ASL, dvs hele Air Stords Dornier 328-flåte, på Stord en "sommerdag" i 1998.
13-A.jpg

14 "Kanskje kommer Kongen?" Vel, her kom han til Sola flystasjon med Bell 412SP 145 fra 720 Skv
14-A.jpg

15 er nok ikke fra Afrika, men fra Prestwick i Skottland. Det var nok noen stengte flyplasser lenger sør. Dette er verdens vakreste fly - en Vickers VC-10-1154 - også kalt Super VC-10. East African Airways hadde fem av dem - alle med cargo-dør. EAAC var flyselskapet til Kenya, Tanzania og Uganda som en gang i tida var britiske kolonier/territorier og hang løst sammen i Den øst-afrikanske union. Dette flyet er 5X-UVJ altså et ugandisk registrert fly. Derfor er det ugandiske flagget øverst i solringen. Hovedbasen til EAAC var i Nairobi og det var mange nordiske flygere som jobbet der - spesielt norske.
15-A.jpg

16 er ganske riktig Hawker Sea Fury T.20 WG655 på Duxford i høst.
16-A.jpg

17. Som sagt tre fly og en flyplass. TF-AMC er identifisert som en Air Atlanta 747-200 i Saudia Cargo-farger, men de to andre pluss flyplassen mangler.
17.jpg

18 er en Fairchild Cornell, men hvilken og hvor?
18.jpg

19 var ikke svensk, men nederlandsk. Det er en replika av en Fokker G1A som står Militaire Luchtvaart Museum som snart flyttes fra Kamp Zeist (like ved fengslet til International Criminal Court) til den nedlagte flybasen Soesterberg som en gang i tida var en viktig USAFE-base.
19-A.jpg

20 er tatt i 1979 i Salisbury akkurat som bilde 8. Og som på bilde 8 har flyet low-visibilty fargeskjemaet til Air Rhodesia. Grunnen er tragisk nok datoene LN-KGL nevnte. 3. september 1978 ble RH285 (operert av VP-WAS Hunyani) skutt ned av et SAM-7-missil under utflyging fra Kariba. Dette gjentok seg 12. februar 1979 med RH827 (VP-YND Uminati). YND hadde et interimskjema med low-visibility buk, men etter dette fikk samtlige av Air Rhodesias Viscounter grått skjema og varme deflektorer ved motorene. Det er de innretningene som henger bak motorene.
Dette er VP-YNC i Salisbury tidlig i tørketida (vinteren) 1979.
20-A.jpg
[/QUOTE]

Tanken er god, men ikke god nok ;)

Stedet vi skal til er ei øy som er 4,5 ganger større og ligger noe lenger øst.

Nr. 10 er nok Luton (EGGW/LTN)...er ikke så mange steder med et land som heter easyland og holder til i en orange hangar!

Dér kom nummer 10! Turtle har vel vært innom og det er Luton med easyland sett fra en easyJet A319 i september 2009.

10-A.jpg

Da gjenstår det bare noen greier fra andre siden av Atlanterhavet så er vi vel der? Ja, og denne øya, da...

Quiz_01.jpg

Kanskje jeg får bidra med et bilde til fra 17 med en annen vinkel ;)

Ja, det er enkelt å si DC-10 nå HMWK, men hvilken flyplass har en ex. Saudi/Air Atlanta 747F, en DC-10 og noe annet parkert som kan se ut som en grå 707?

Kent International ved Ramsgate.

Numero uno er helt riktig Kirkwall på Orkenøyene. Bildet er tatt rett etter ankomst fra Bergen med Loganair og BA8991. Samme fly tok oss videre til Aberdeen forøvrig.

Da er nummer 17 avklart som gamle RAF Manston eller Manston Kent's International Airport (bedre enn KIA). Flyene er også identifisert:

Air Atlantas TF-AMC
747.jpg

Så er det en DC-10-30 fra Das Air Cargo.
DC-10.jpg

Den siste er faktisk noe så eksotisk som en ex-RAAF 707
707.jpg

De som mangler nå er begge tatt i Nord-amerika. Jeg kan likså godt gi svaret.

Flyplassen ingen klarte er Binghamton (KBGM/BGM for dem som lever av forkortelser). Flyplassen har hatt mange navn. Akkurat nå er markedsføringsnavnet Greater Binghamton Airport. Da jeg bodde der het den Link Field oppkalt etter Edwin A. Link - bysbarnet som fant opp Link-treneren.
BGM.jpg

Og noen bilder fra museet nede i byen:
Link1.jpg
Link2.jpg

Cornellen er ikke LN-BIF, men det ligner ;). Det er derimot CF-CVF som er avbildet og står på Canadian Warplane Heritage i Hamilton, Ontario.
18-A.jpg

Det var det. Men jeg må lov å legge til at viljen til å legge seg ut på med gjetninger var betraktelig høyere før da det var færre medlemmer. Det er et paradoks og et tankekors...

Back