Nytt vintips fra Toscana på scanair.no

• Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
Nytt vintips fra Toscana på scanair.no

Dagen før dagen kommer ukens scanvin:

Selvapiana Chianti Rufina 2006 koster NOK 148 på Vinmonopolet og har en smak av kirsebær og bjørnebær og dyp rød farge. 97% laget av Sangiovese druen.

Passer godt til lettere retter med lyst kjøtt og/eller pasta - eller i en god stol med en god bok.

God helg!

Re: Nytt vintips fra Toscana på scanair.no:

Meget bra vin, en av de aller beste under 150kr på polet. Den har vært ukens vin både hos vinforum og aperitif, og jeg har nevnt den flere ganger tidligere.

Og da følger jeg opp med ukas øltips:

Selv om prisene på en flybillett til London ikke er all verden, så finnes det jo plenty med godt øl fra øyene som er tilgjengelig her på berget også. Denne helga foreslår jeg å ta med seg ei flaske Bombardier fra butikken, en god engelsk allrounder, som passer både til tippekamp (for de som liker slikt) og litt sterk mat.

Velbalansert bitterhet, som ikke blir for dominerende og lite restsødme. Fargen er rødbrun og ganske mørk. Dette er en bra øl, for den som vil ha litt avveksling fra pils, men fortsatt foretrekker en lettdrikkelig og ikke for tung øl.

Finnes i butikk i Norge (4,7%) eller på Systembolaget (5,2%) som pintflaske. Forskjellen i alkoholstyrke påvriker smaken minimalt.

Bombardier kan i aller høyeste grad anbefales, ja!

Og da følger jeg opp med ukas øltips:

Selv om prisene på en flybillett til London ikke er all verden, så finnes det jo plenty med godt øl fra øyene som er tilgjengelig her på berget også. Denne helga foreslår jeg å ta med seg ei flaske Bombardier fra butikken, en god engelsk allrounder, som passer både til tippekamp (for de som liker slikt) og litt sterk mat.

Velbalansert bitterhet, som ikke blir for dominerende og lite restsødme. Fargen er rødbrun og ganske mørk. Dette er en bra øl, for den som vil ha litt avveksling fra pils, men fortsatt foretrekker en lettdrikkelig og ikke for tung øl.

Finnes i butikk i Norge (4,7%) eller på Systembolaget (5,2%) som pintflaske. Forskjellen i alkoholstyrke påvriker smaken minimalt.

Har noen her prøvd stjørdalsølet (maltøl)? Lages privat helt fra bunnen av, masse smak av malt, styrke alt fra 4% til godt over 10%. Men må "læres" å like!!!!! JA Bombardier er et nydelig øl, men på dette forumet burde jo Spitfire anbefales, Godt øl det også, litti samme stil som Bombardier.

Få som har like god vin som italienerne, det kan de. Prøv en Amarone, helt nydelig, men koster desverre mye grunnet produksjonsmetode.

Har noen her prøvd stjørdalsølet (maltøl)? Lages privat helt fra bunnen av, masse smak av malt, styrke alt fra 4% til godt over 10%. Men må "læres" å like!!!!!

Det har jeg, og spesielt er det jo. I Norge er det i dag to steder man finner en levende bryggetradisjon som kan spores tilbake mot vikingtidas ølbrygging. Det ene er i Stjørdal, med sitt maltøl, og det andre er ved Voss.

Smaken varierer fra såinnhuss til såinnhus, og fra år til år, men i tilleg til edt du nevner, så synes jeg det er verdt å nevne røyksmak (malten tørkes med røyk) og einer (som brukes delvis for tørking og delvis for filtrering). Styrken kommer tildels fra tilsatt sukker.

Vossaøl har jeg ikke smakt, men maltøl har passert ganen noen ganger. Liten tvil om at det kan være en litt voldsom smaksopplevelse første gang, ja. Dessuten er det litt uvant å få servert dødt og lunkent øl fra plastkanner og colaflasker...

JA Bombardier er et nydelig øl, men på dette forumet burde jo Spitfire anbefales, Godt øl det også, litti samme stil som Bombardier.

Jeg foretrekker nok Bombardier, og vi får se anbefalinga som ei utstrakt hpnd til de SAS-ansatte som går og venter på levering av noen større saker med det navnet på.

Det har jeg, og spesielt er det jo. I Norge er det i dag to steder man finner en levende bryggetradisjon som kan spores tilbake mot vikingtidas ølbrygging. Det ene er i Stjørdal, med sitt maltøl, og det andre er ved Voss.

Smaken varierer fra såinnhuss til såinnhus, og fra år til år, men i tilleg til edt du nevner, så synes jeg det er verdt å nevne røyksmak (malten tørkes med røyk) og einer (som brukes delvis for tørking og delvis for filtrering). Styrken kommer tildels fra tilsatt sukker.

Vossaøl har jeg ikke smakt, men maltøl har passert ganen noen ganger. Liten tvil om at det kan være en litt voldsom smaksopplevelse første gang, ja. Dessuten er det litt uvant å få servert dødt og lunkent øl fra plastkanner og colaflasker...

Jeg foretrekker nok Bombardier, og vi får se anbefalinga som ei utstrakt hpnd til de SAS-ansatte som går og venter på levering av noen større saker med det navnet på.

Mange stjørdalinger, meg inkl. anser det som litt juks å tilsette sukker, du får sterkt nok øl uten. Har du vært med på hele prossessen? Hvis ikke kan jeg prøve å få til en tur med min far, eller noen andre som"guide". PS innflyging fra øst, går nesten rett over gården, dog 15 km fra flyplassen.

Mange stjørdalinger, meg inkl. anser det som litt juks å tilsette sukker, du får sterkt nok øl uten. Har du vært med på hele prossessen? Hvis ikke kan jeg prøve å få til en tur med min far, eller noen andre som"guide". PS innflyging fra øst, går nesten rett over gården, dog 15 km fra flyplassen.

Og jeg som trodde sukker var normalt å bruke...

Nei, hele prosessen har jeg dessverre ikke fått med meg.

Få som har like god vin som italienerne, det kan de. Prøv en Amarone, helt nydelig, men koster desverre mye grunnet produksjonsmetode.

Der finnes en del vin fra Veneto (Valpolicella) som har innslag av druer etter Ripasso-metoden, og de er mye rimeligere enn réne Amaroner. Også ofte absolutt svært gode kjøp.

Der finnes en del vin fra Veneto (Valpolicella) som har innslag av druer etter Ripasso-metoden, og de er mye rimeligere enn réne Amaroner. Også ofte absolutt svært gode kjøp.

Zenato Ripassa er god, men Barolo, Barbaresco og Amarone er verdt de ekstra kronene.

Hegrasbøgg ja......hmmm. Godt øl har dokker ihvertfall :lol:

Å JA, og etter i går er livet atter hærli!!!!!!!!!!!!!
Selv om jeg bor på østlandet banker hjertet for mitt kjære Hegra! Og forhåpentligvis skal jeg/vi flytte om noen år, har odel seru

Mye god vin fra Italia, men prøv denne cognacen: Frapin. Virkelig god, og er en "single estate"

I kveld drikker jeg denne til helstekt indrefilet av svin, terningkast 6 hos meg!
San Luigi Dolcetto di Dogliani 2006 - #56934 160kr
Chionetti ,Piemonte Italia
Vinforum skriver:
Mørk og tett dolcetto med innslag av mørke bær og florale overtoner på duft. Solid, rik og rund vin med flott frukt i munnen, pene tanniner og fast og tøff finish.

Siden vi er inne på vin igjen, og ikke det ekle boblete brungule som man må hele tiden ut å pisse på toan, så har jeg i kveld feiret ferdigstillelsen av lydanlegg/studiohjørne og arbeidskrok med PCer/redigeringshjørne her på Forenbu med en flaske hvitvin (det er da fremdeles sommer - i hvert fall noen få timer) av typen Gloudy Bay Sauvignon Blanc 2007 fra Marlborough på New Zealand - og dette er virkelig en godbit. Bare vær oppmerksom på at den gnisterende fruktige og friske hvitvinen har en alkoholstyrke på 13,5% - og ekstremt god til å få frem ditt spesielt fårete smil - bare se mitt :)

I kveld drikker jeg denne til helstekt indrefilet av svin, terningkast 6 hos meg!
San Luigi Dolcetto di Dogliani 2006 - #56934 160kr
Chionetti ,Piemonte Italia
Vinforum skriver:

Ååååå en italiener, men DR L til skalldyr er bare helt nydelig. PS En RIESLING

Siden vi er inne på vin igjen, og ikke det ekle boblete brungule som man må hele tiden ut å pisse på toan, så har jeg i kveld feiret ferdigstillelsen av lydanlegg/studiohjørne og arbeidskrok med PCer/redigeringshjørne her på Forenbu med en flaske hvitvin (det er da fremdeles sommer - i hvert fall noen få timer) av typen Gloudy Bay Sauvignon Blanc 2007 fra Marlborough på New Zealand - og dette er virkelig en godbit. Bare vær oppmerksom på at den gnisterende fruktige og friske hvitvinen har en alkoholstyrke på 13,5% - og ekstremt god til å få frem ditt spesielt fårete smil - bare se mitt :)

Men for å gjøre det til litt "On-topic" og til en å få det til å handle om fly så serverer faktisk SQ Gloudy Bay Sauvignon Blanc ombord i 1. og business class på sine flyninger. Riktignok er de nå på 2005 årgangen for å være nøyaktig.

Personlig har jeg bare smakt 2004 årgangen, men den er ihvertfall god den og. Samme produsent lager også en Chardonnay og den er på 14% for de som er opptatt av det.

....for meg idag står valget mellom derimot mellom Laroche Chablis 07 eller Guy Saget Sencerre 07....itillegg til noen øl så det ogå blir dekket:cheers: :D

Back