Nytt svensk flyselskap: Sola Air

RIBRO

ScanFlyer Gold
"Embracergrundaren och entreprenören Lars Wingefors ligger bakom det nystartade flygbolag som ska trafikera de nya reguljärlinjerna från Karlstad airport. Det nya flygbolaget Sola air kommer att flyga till Arlanda och Kastrup i Köpenhamn.

Förhoppningen är att man ska starta upp trafiken i mars nästa år. Dagliga turer till de båda huvudstäderna är planen.

Tidigare har det varit svårt att få reguljärtrafiken lönsam, något som Lars Wingefors säger sig vara beredd på."

https://sverigesradio.se/artikel/embracergrundaren-startar-flygbolag-valdigt-stort-behov


Trafikkgrunnlaget er altfor lite tror jeg, men spenstig å starte flygbolag fra KSD. :)
 
Re: Sola air starter opp fra Karlstad

Hvor mange forsøk skal det være med Saab 340 fra svenske regionalflyplasser? Så er jo også spørsmålet om det blir interline med noen på CPH/KSD?
 
Re: Sola air starter opp fra Karlstad


Dette er svaret når jeg trykker på linken over :

OJB, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.
 
Re: Sola air starter opp fra Karlstad

Dette er svaret når jeg trykker på linken over :

OJB, you do not have permission to access this page. This could be due to one of several reasons:

Your user account may not have sufficient privileges to access this page. Are you trying to edit someone else's post, access administrative features or some other privileged system?
If you are trying to post, the administrator may have disabled your account, or it may be awaiting activation.

Samme sker her.
 
Det står litt mer i Nya Wermlandstidningen i dag.
-De har kjøpt 4 Saab 340 à 20 mill pr. stk. To skal gå i rutetrafikken et til flygingene og ett i reserve, og de øvrige to til ad-hoc charter.
-To daglige avganger til CPH og en til ARN.
-"Resenärerna kommer vid vidare resor ut i värden att kunna checka in sitt bagage på Karlstads flygplats och sedan hämta ut den i exempelvis New York."
-Det blir ikke et lavpriskonsept, men med flere forskjellige bilettklasser
-De er forberedt på en rolig oppstart med 40-60% belegg, break-even på 65% belegg som de håper å oppnå etter en stund.

Det skal også sies at Lars Wingefors, som går inn med 80% av aksjene ikke er noen hvem som helst. Han står bak Embracer Group med 12000 ansatte og årsomsetning på 43 milliarder SEK.

Alt ifølge NWT og Wikipedia.
 
Det står litt mer i Nya Wermlandstidningen i dag.
-De har kjøpt 4 Saab 340 à 20 mill pr. stk. To skal gå i rutetrafikken et til flygingene og ett i reserve, og de øvrige to til ad-hoc charter.


Alt ifølge NWT og Wikipedia.

Kan den oppgitte prisen være riktig pr. stk. være riktig? 20 mill pr stk. er langt over "fair market value" for disse årgangene av SAAB 340.
De skal fly mye for å forrente 80 mill SEK !
 
Hvorfor flyselskapet heter Sola?
Har noe med Karlstads historie og kultur å gjøre:

"Sola i Karlstad var ett smeknamn för Eva Lisa Holtz, född 1 januari 1739 i Karlstad, död 24 september 1818, som drev ett värdshus i Karlstad. Namnet fick hon på grund av sitt glada och "soliga" humör. I förlängningen har Sola i Karlstad blivit symbol för staden och använts som kommunslogan."
 
Spørs om det er Erik Thun AB sine Saab 340 som tar stafettpinnen videre for svensk videre passasjertransport med Saab 340.

Per nå ligger det 3 stk Saab 340 med eier Erik Thun AB: SE-ISG, -KXI og -LJT.
 
Jo, jag har också sett det men jag tror att en av dem är converterad till cargo. Dessutom är det ju bara tre. En fundering är om det kan vara ex-Loganairflyg.
 
Lars Wingefors sitt selskap Empterwik Rental AB har overtatt eierskapet på SE-KXI (cargo) og SE-ISG (pax), så det er nok de 2 første Saab 340 i flåten.
 
Første fly klart:

https://check-in.dk/foerste-passagerfly-til-koebenhavn-rute-er-klar/

Nu har nyt svensk selskab modtaget det første passagerfly og er nærmest klar til at påbegynde flyvningerne til København og Stockholm. De sidste detaljer mangler dog at komme på plads.

Sola-Air-768x407.png
 
Back
Top