Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Det pratas ibland om att SAS utnyttjar sin flygflotta och crew ineffektivt.
Finns det mycket som går att göra här?

Jeg er kanskje litt pro-SAS, men mitt inntrykk var vel heller motsatt... Synes Giske for engangs skyld opptrådte konkret og forholdsvis saklig. Eivind Roald synes jeg også snakket meget godt for seg.
Norwegian-representanten var temmelig ovenfra og ned.

Det med Giske skjønner jeg ikke at du kan mene. Giske prøvde å tåkelegge at kassakreditten ikke er et tilskudd til SAS. Han snakket både som "ansvarlig eier" og tok også opp samfunnsansvaret med å holde folk i jobb i en vanskelig tid, spesielt nå før jul.

Min oppsummering av Giske etter debatten var at han er stor tilhenger av statlig eierskap, og pakker det inn så godt han kan i politikerprat, også mtp 5500 stemmer til AP fra SAS-ansatte foran neste valg.

Det med Giske skjønner jeg ikke at du kan mene. Giske prøvde å tåkelegge at kassakreditten ikke er et tilskudd til SAS. Han snakket både som "ansvarlig eier" og tok også opp samfunnsansvaret med å holde folk i jobb i en vanskelig tid, spesielt nå før jul.

Min oppsummering av Giske etter debatten var at han er stor tilhenger av statlig eierskap, og pakker det inn så godt han kan i politikerprat, også mtp 5500 stemmer til AP fra SAS-ansatte foran neste valg.

Dersom det er slik vedrørende kassakreditten som det ble fremstilt i debatten så er dette ikke et tilskudd til SAS. Det er snakk om en garanti overfor bankene, og markedsbaserte vilkår ellers (slik det ble fremstilt). Utfordringen oppstår vel dersom SAS må trekke på denne kreditten og dersom SAS i neste omgang går konkurs, for da antar jeg at garantistene må innfri beløpet. EU-kommisjonen har imidlertid også tidligere godkjent denne typen garantier til å være kompatibel med det indre marked.

Giske var vel også nokså klar på at den langsiktige planen er å selge statens aksjer i SAS (men at kjøperne ikke har stått i kø til nå) - klarere enn hans uttalelser i debatten kan du ikke få fra en politiker.

For ein gong skuld er eg 110% einig i det TOS seier! :) Tykkjer Giske var uvanleg klar og sterk i går!

Giske var vel også nokså klar på at den langsiktige planen er å selge statens aksjer i SAS (men at kjøperne ikke har stått i kø til nå) - klarere enn hans uttalelser i debatten kan du ikke få fra en politiker.

Både Giske og den svenske ministeren har vel uttalt i media de siste dagene at de ønsker å selge SAS så snart de finner en passende kjøper.

Nå ligger jeg langt utpå høyre sida hva politikk anngår. Men Giske var klar og tydlelig i går på hva dette var for noe. Kun FRP som prøver å score noen billige poeng her. Men tror nok FRP også kommer til å støtte dette i stortinget.

Syns alle svarte bra for seg i går utenom Wikestad som skriker og ballerer for alt. At han blir valgt til fagforeningsleder er for meg komplett uforståelig.

Jeg er enig i at Giske gjorde en god figur på Debatten i går. Hvis Giske og hans parti hadde vært ute etter å bare eie SAS og fiske stemmer så ville nok saken om bonuspoeng innenlands fått et helt annet utfall litt tidligere.
Interessant å høre på Andersen fra BI også, selv om jeg ikke er helt sikker på at det amerikanske flymarkedet og Nord-Europa er helt samme type marked.
Det hadde vært interessant å høre litt mer med Norwegian hvilket konkurransemarked de ser for seg den dagen SAS ev er borte, jeg tor Norwegian bør være fornøyde med et (litt sterkere) SAS på vingene.
Spennende dager nå fremover.

Fra DN 14.11:
"Avinor kan ende opp med å kjøpe eiendommer det kriserammede flyselskapet SAS har på Gardermoen.
Det statseide flyplasselskapet forhandler nå med SAS om et kjøp. Avinor håper å få tilført seks milliarder kroner fra sin statlige eier, noe som kan gjøre eiendomskjøpet mulig, skriver Dagens Næringsliv."

Skal bli spennende å se hva tilbakeleien til SAS blir.....
Skjult overføring av likvide midler??

Fra DN 14.11:
"Avinor kan ende opp med å kjøpe eiendommer det kriserammede flyselskapet SAS har på Gardermoen.
Det statseide flyplasselskapet forhandler nå med SAS om et kjøp. Avinor håper å få tilført seks milliarder kroner fra sin statlige eier, noe som kan gjøre eiendomskjøpet mulig, skriver Dagens Næringsliv."

Skal bli spennende å se hva tilbakeleien til SAS blir.....
Skjult overføring av likvide midler??

Endel av eiendommene vil SAS kanskje ikke ha brukt for mer etterhvert som mer skal sentraliseres i Stockholm.

Ekstremt provokerende citat.

Men ellers en ganske interessant artikel. Alligevel undrer jeg mig over at det nu er relevant hvad avisredaktører mener er bedst for selskaber, og hvad de er "for" eller "imod". Det er fair nok at aviserne har en holdning. Men det her er "over the edge":

Den svenske avisen Dagens Nyheter avskriver på lederplass dagens SAS som en håpløst komplisert og kostbar konstruksjon, og går også inn for en oppsplitting.

Status
Not open for further replies.
Back