Det pratas ibland om att SAS utnyttjar sin flygflotta och crew ineffektivt.
Finns det mycket som går att göra här?
Det pratas ibland om att SAS utnyttjar sin flygflotta och crew ineffektivt.
Finns det mycket som går att göra här?
Jeg er kanskje litt pro-SAS, men mitt inntrykk var vel heller motsatt... Synes Giske for engangs skyld opptrådte konkret og forholdsvis saklig. Eivind Roald synes jeg også snakket meget godt for seg.
Norwegian-representanten var temmelig ovenfra og ned.
Det med Giske skjønner jeg ikke at du kan mene. Giske prøvde å tåkelegge at kassakreditten ikke er et tilskudd til SAS. Han snakket både som "ansvarlig eier" og tok også opp samfunnsansvaret med å holde folk i jobb i en vanskelig tid, spesielt nå før jul.
Min oppsummering av Giske etter debatten var at han er stor tilhenger av statlig eierskap, og pakker det inn så godt han kan i politikerprat, også mtp 5500 stemmer til AP fra SAS-ansatte foran neste valg.
Giske var vel også nokså klar på at den langsiktige planen er å selge statens aksjer i SAS (men at kjøperne ikke har stått i kø til nå) - klarere enn hans uttalelser i debatten kan du ikke få fra en politiker.
Både Giske og den svenske ministeren har vel uttalt i media de siste dagene at de ønsker å selge SAS så snart de finner en passende kjøper.
Fra DN 14.11:
"Avinor kan ende opp med å kjøpe eiendommer det kriserammede flyselskapet SAS har på Gardermoen.
Det statseide flyplasselskapet forhandler nå med SAS om et kjøp. Avinor håper å få tilført seks milliarder kroner fra sin statlige eier, noe som kan gjøre eiendomskjøpet mulig, skriver Dagens Næringsliv."
Skal bli spennende å se hva tilbakeleien til SAS blir.....
Skjult overføring av likvide midler??
Arven som ble verdiløs
Rike nordmenn mellomlander på Kastrup for å holde liv i svenske direktører i Stockholm. Kan det være en modell for fremtidens luftfart?
Her er vel dagens situasjon pent summert:
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Arven-som-ble-verdilos-7046587.html
I lang tid har det blitt skrevet at SAS sitter på en pensjonsregning på hele 11,8 milliarder svenske kroner. Det de imidlertid ikke sier er at regningen i virkeligheten er nesten tre ganger så stor, opp mot 30 milliarder svenske kroner.
Her er vel dagens situasjon pent summert:
http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Arven-som-ble-verdilos-7046587.html
Den svenske avisen Dagens Nyheter avskriver på lederplass dagens SAS som en håpløst komplisert og kostbar konstruksjon, og går også inn for en oppsplitting.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.