Nytt stort SAS sparprogram

Status
Not open for further replies.
Re: Debatten om SAS på NRK1 i kveld

Det kan nok skyldes at han ikke er av de mest trente i slike situasjoner. ;)Første gang jeg har sett han opptre i offentlig debatt i fjernsynssammenheng. Forøvrig var det ikke spesielt imponerende, og til dels uklart hva han forsøkte å formidle.
Det virket veldig uprofft av Norwegian å sende en mann helt uten mediatrening. Jeg får tro at han er faglig dyktig, men det kom ikke frem og det kom heller ikke klart frem hva han prøvde å formidle. Eneste inntrykket jeg satt igjen med var at han var veldig ukomfortabel og ønsket seg bort derifra. Et skikkelig arbeidsuhell fra Norwegian.
 
Hvis danskene nå klarer å få til forrandringer for sin egen del i "forhandlingene" som pågår
vil dette velte hele lasset. Som Giske også sa er det helt uaktuelt å gjøre forskjell, altså er det
ikke "forhandlinger".

W
 
Hvis danskene nå klarer å få til forrandringer for sin egen del i "forhandlingene" som pågår
vil dette velte hele lasset. Som Giske også sa er det helt uaktuelt å gjøre forskjell, altså er det
ikke "forhandlinger".

W

I de krav som setts här på forumet står åtminstone en sak som inte är laglig i Sverige. Alla anställda i Sverige har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet i juni, juli eller augusti. Maj är inte sommar.

Något stämmer alltså inte.
 
En ting jeg ikke skjønte på debatten i går var at Giske sa kreditten kun var ment til bruk ved krisesituasjoner som f.eks en askesky.

Nå er det jo ikke noen krisesituasjon, hvorfor haster det så mye da ?
 
Jeg er helt sikker på at SAS får en avtale i havn, og at selskapet vil være i ordinær drift fremover. Så blir det spennende å se om de klarer å være bærekraftige på sikt.

"Vi forventer at flyve mandag. Vi har lagt en plan frem, og en aftale skal på plads søndag. Alle parter er klar over situationens alvor og ved, at vi skal have en aftale på plads," sagde pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark sent torsdag aften til CHECK-IN.dk, men havde på det tidspunkt svært ved at forudsige de kommende dages forløb.

"Jeg tror ikke, at ejerne vil tillade en ukontrolleret konkurs med katastrofale følger for infrastrukturen i det nordiske område. Så længe der er penge i kassen, tror jeg, de nordiske regeringer vil tvinge SAS til at fortsætte flyvningerne," sagde senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank i går til Ritzau.

http://www.check-in.dk/newselement.cfm?nNewsArticleID=70083
 
Jeg har aldri sagt at SAS eller Norwegian må tilby ansatte på baser i Spania norske lønninger og arbeidsvilkår. Er du en motstander av at norske arbeidsplasser, som kanskje kan reddes ved å foreta vilkårs-justeringer i takt med både den lokale og globale økonomien, beholdes i Norge, skatter til Norge, kjøper varer og tjenester i Norge, enn at de blir outsourcet?

Jeg er ikke motstander av norske arbeidsplasser. Men skal man slåss globalt så må man gjøre det på globale vilkår. Det vil spanske vilkår i Spania osv osv.
 
En ting jeg ikke skjønte på debatten i går var at Giske sa kreditten kun var ment til bruk ved krisesituasjoner som f.eks en askesky.

Nå er det jo ikke noen krisesituasjon, hvorfor haster det så mye da ?

Er snakk om forskjellige kreditter. Fra staten er det først og fremst snakk om en garanti som bankene krever for å stille opp. Sier bankene stopp er det raskt game over
 
I de krav som setts här på forumet står åtminstone en sak som inte är laglig i Sverige. Alla anställda i Sverige har rätt till fyra veckors sammanhängande ledighet i juni, juli eller augusti. Maj är inte sommar.

Något stämmer alltså inte.

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det. Lag (2009:1439).

Det kommer altså an på hvilken avtale som er gjort. I Norge er det også vanlig at bedrifter med høysesong om sommeren kjører ett annet opplegg.

W
 
Er snakk om forskjellige kreditter. Fra staten er det først og fremst snakk om en garanti som bankene krever for å stille opp. Sier bankene stopp er det raskt game over
Det regjeringen stiller opp med kan vel sammenlignes med å kausjonere for et boliglån. Og så sier de at de ikke vrir konkurransen, men bare sikrer arbeidsplasser.
 
Mye SAS folk her inne tror jeg, debatten preges av sterke følelser og ikke av objektivitet.

I en forhandlingssituasjon som dette der man i alle fall etter det vi hører i media står på kanten av stupet, er det viktig å være løsningsorientert og konstruktiv.


Man må jo kunne tenke seg en modell der man midlertidig går ned i lønn, for å få selskapet over kneika.


Men skjønner godt av opparbeidet pensjon sitter langt inne å stryke.


Men det er jo viktig å gjøre noen skikkelige grep NÅ.
Lease inn nye fly, og selg MD 80ene evt med tap. Oppgrader motorene hvis det er mulig, osv osv.


Man må tørre å ta tøffe valg i SAS nå, og det må alle være villige til, og de ansatte MÅ være ferdigforhandlet seg imellom før de setter seg ved bordet, eller vil de bli brukt av ledelsen.


Men her inne må det være mulig å prøve å tenke konstruktivt, og utenfor boksen uten at man blir moderert bort - det er tross alt bare et diskusjonsforum !
 
Men det er jo viktig å gjøre noen skikkelige grep NÅ.
Lease inn nye fly, og selg MD 80ene evt med tap. Oppgrader motorene hvis det er mulig, osv osv.

Det er jo det som holdes på med nå, selv om tempoet kanskje kunne vært høyere. Men å bytte ut noen og tjue fly tar litt lenger tid enn å bytte bukse

Dessuten er det vel så viktig å ta grep på organiseringen
 
Men det er jo viktig å gjøre noen skikkelige grep NÅ.
Lease inn nye fly, og selg MD 80ene evt med tap. Oppgrader motorene hvis det er mulig, osv osv.

MDene er vel skrevet ned til 0. Så da må de jo betale for å bli kvitt de vist de skal selges med tap ;) De har jo lagt en plan for å bli kvitt MDene og 737classics. Innen utgangen av januar så er det vel en 7-8 stk 737NG og a320 på plass.
 
var i kontakt med en SGH ansatt i går. Jeg er full av beundring over den profesjonalitet jeg ble møtt med. Det kan ikke være lett å gå på jobb i disse tider for ansatte i SAS med den uroen det er rundt selskapet. Det viser etter mitt syn kvaliteten i de ansatte.
 
Ska inte alla MD80 vara borta inom 13 månader?
Jag tycker det är ett högt tempo. Förutsatt att SAS överlever så börjar A320 dyka upp i slutet av december...
Det SAS måste göra i framtiden är att bara flyga linjer med lönsamhet.
 
Ska inte alla MD80 vara borta inom 13 månader?
Jag tycker det är ett högt tempo. Förutsatt att SAS överlever så börjar A320 dyka upp i slutet av december...
Det SAS måste göra i framtiden är att bara flyga linjer med lönsamhet.

Utgangen av 2014 har det blitt sagt at MD skal være ute av trafikk. Så det er jo nærmere 2 år til... Og SAS må få tak i flere a320 for å klare det. Sålangt er det vel bare 9(?) a320 som er på vei, mens der er 17(?) MDer på CPH basen. Men noe aktivitet virker det som flyttes fra CPH til ARN og OSL. For flere og flere av rutene inn til CPH blir nå flydd med 737. Så ikke sikkert de trenger å dekke inn alle MDene med airbus.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top