Nytt selskap: Canarian Airways/Lattitude Hub

Someone

Moderator
Medlem
Et nytt flyselskap er i ferd med å se dagens lys: Canarian Airways. Planen er å starte opp på Tenerife South med en A319, og tilby feriereisende fra både Spania og resten av Europa kapasitet til øya. Ser ut som det er et initiativ so lokale hotelleiere står bak

https://www.aviation24.be/airlines/...ys-a-new-airline-with-fully-canarian-capital/

A group of hotel businessmen from Tenerife together with One Airways have made a reality the creation of a new airline with a fully Canarian capital that, initially, will link Tenerife with the peninsula and some parts of Europe with a differentiated product under the name Canarian Airways .

Canarian_Airways_a319.jpg
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Av (den noget pompøse) artikkelen kan man få inntrykk av at de ønsker å skape trafikk til øyen i en tid da "ingen andre gjør det". Men så var det dette med den bakenforliggende årsaken, da.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Tanken er god og det vil helt sikkert være med på å sikre "flow" av turister til øyene. Men valget av en liten A319 stusser jeg over. Den har svært begrenset kapasitet i virker lite fremtidsrettet og bærekraftig.

Selv Binter Canaris som har hub på både Tenerife og Gran Canaria har Embraer 195-E2 i sin flåte (som tar ca 16 pax mindre).
Antar A320 eller B737-800 hadde vært et smartere valg.
 

Attachments

  • IMG_2440.jpg
    IMG_2440.jpg
    24.7 KB · Views: 603
Last edited:
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Men valget av en liten A319 stusser jeg over. Den har svært begrenset kapasitet i virker lite fremtidsrettet og bærekraftig.

Samtidig så muligjør det en rask oppstart. A319 er også nå veldig billig i innkjøp, og utvalget arbeidsløse A320-serien piloter i Europa er nok stort
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Binter er et slags "Kanari-Widerøe"; mellom øyene, og også til en del destinasjoner i Vest-Afrika, Balearene og til Fastlands-Spania og Portugal, dvs ruter som (formodentlig) er for tynne til at Iberia og Vueling er interessert i å bruke store fly der. CanaryFly er et annet "Kanari-Widerøe", som kun flyr internt på øyene. Det er en god grunn til at disse holder seg unna nord-Europa:

Hvis du skal fra nord-Europa til en uke eller to på Kanariøyene vil du gjerne fly fra der du bor om morgenen rett til der du skal bo om ettermiddagen. For et selskap med base i nord betyr det at flyet starter og slutter på basen de fleste dager (med mindre det skal til en annen by i nord), men for et selskap med base på Kanariøyene vil det bety at flyet nærmest aldri overnatter på basen (og mannskapet vil alltid overnatte på hotell) = logistikk og kostnader. i tillegg kommer at (charter)flyselskaper i nord kan tilpasse seg kulturelt til sine hjemmemarkeder.

Hvis flyet derimot starter fra TFS om morgenen, vil det bety at kundene får ferien i sør kuttet med en halv dag i hver ende, dvs mindre attraktivt. Et fly med base i nord har også den fordelen at det kan fly til en ny øy hver dag (TFS i dag, Granka i morgen...), og likevel komme "hjem", mens et selskap med base på bare en Kanariøy er mer begrenset til å fly fra den ene øya (selv om det i dette tilfellet virker som det er meningen, det er et initiativ for og av Tenerife).

Fra artikkelen:

"The base will be Tenerife South airport. From there it flies to Madrid, Barcelona, Bilbao and Vigo in Spain. Other destinations in the United Kingdom are Cardiff (Wales), Glasgow (Scotland) and in Germany Berlin."

Noen som har ideer om hvorfor de velger akkurat disse tre byene i nord?
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Binter er et slags "Kanari-Widerøe"; mellom øyene...

Joda, jeg kjenner godt til de og har fløyet ofte med de mellom "Islas Canarias´da jeg tilbake på 1990-tallet flyktet fra lesesalen på Blindern og fikk jobb i spansk luftfart og base i Las Palmas. Binter opererer kun lokalt. Det er riktig.

Mitt poeng med sammenligningen, var at jeg stusser over Canarian Airways velger såpass liten maskin som A319? Det gir lite muligheter med tanke på volum. Dersom planen er å skape "luft-bro" nord over i Europa, burde de nok ha valgt en større maskin.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Hvis det er lokale hotellfolk som står bak vil jeg anta de velger disse byene ut fra sin kjennskap til hvor i Europa mange av turistene fra sine hotell og områder kommer fra.

Det er jo relativt konsentrert mange steder på Kanariøyene - grupper fra forskjellige land samler seg på forskjellige steder på øyene
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Mitt poeng med sammenligningen, var at jeg stusser over Canarian Airways velger såpass liten maskin som A319? Det gir lite muligheter med tanke på volum. Dersom planen er å skape "luft-bro" nord over i Europa, burde de nok ha valgt en større maskin.

Min kommentar var mer til hva som kan være selskapets strategi og om det er liv laga, enn til flyvalget. Men jeg er også enig med deg i at det virker rart. Hvis de vil leke Binter 2.0 ville vel jungeljet eller A220være et mer naturlig valg, hvis de skal frakte solhungrige bleikfiser burde de hatt større fly pga enhetskostnader.

Men du har altså jobbet i Binter? Jeg har ikke noen flybakgrunn, men har litt mer enn normal interesse for øyene etter å ha vært der fem ganger.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Hvis det er lokale hotellfolk som står bak vil jeg anta de velger disse byene ut fra sin kjennskap til hvor i Europa mange av turistene fra sine hotell og områder kommer fra.

Det er jo relativt konsentrert mange steder på Kanariøyene - grupper fra forskjellige land samler seg på forskjellige steder på øyene

Sant. Los Gigantes på Tenerife er veldig britisk dominert, på Gomera er det mange tyskere, mens nordmennene klumper seg sammen sør på Granka.

Det er jo litt artig å se på fordelingen av lokale og turister: Både på Gran Canaria, Tenerife og Gomera er lokalbefolkningen konsentrert i de grønnere områdene i nord og vest, mens solhungrige turister konsentreres i de tørrere og solrike områdene i sør og øst.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Kan jo hende de vil bruke maskinen slik at den flyr fra TFS veldig sent på kvelden nordover med de som skal hjem (da får de hele den siste dagen i syden), lander tidlig på morgenen i nord (og utnytter tidsforskjellen, som gjør at de da gjerne lander i seks-syvtiden), så blir morgenfly sørover igjen, og så flyr en runde til fastlands-Spania i løpet av ettermiddag-tidlig kveld.

Dere som kjenner reglene, ville det være lovlig å bruke samme mannskap på en slik lang og ganske slitsom (og kaffekrevende) runde med nattflight og morgenflight? Det blir jo til sammen 10-12 timer i luften pluss snuing av flyet.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

De av dere som har lest artikkelen det linkes til innledningsvis, har sett at maskinen ikke skal proppes full av seter. I samme artikkel fremkommer det også at produktet de ønsker å tilby skal vektes i retning av komfort, og da er det kanskje slik at en billig A319 er godt egnet til akkurat dette formålet.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Både Ryanair og Norwegian har jo fløyet sydfra om morgenen og kommet tilbake på kvelden i årevis. Det muliggjør jo også å komme seg videre med fly samme dag.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Men du har altså jobbet i Binter? Jeg har ikke noen flybakgrunn, men har litt mer enn normal interesse for øyene etter å ha vært der fem ganger.


Nope! Ikke vært i Binter, men et annet spansk: Air Europa. De fløy mye for Star Tour på 90-tallet og trengte derfor mye skandinavisktalende personell. Vi fløy mye med Binter til Lanzarote og Tenerife. Islas Canarias er vakkert når man får kommet seg litt rundt. Mye der jeg ennå ikke har fått sett. Men jobber med saken;)
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Både Ryanair og Norwegian har jo fløyet sydfra om morgenen og kommet tilbake på kvelden i årevis. Det muliggjør jo også å komme seg videre med fly samme dag.

Godt poeng; det er kanskje såpass mange briter og nordmenn på de større øyene at det er et eget markedssegment for de som reiser utenom charter, og også skal videre.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

De av dere som har lest artikkelen det linkes til innledningsvis, har sett at maskinen ikke skal proppes full av seter. I samme artikkel fremkommer det også at produktet de ønsker å tilby skal vektes i retning av komfort, og da er det kanskje slik at en billig A319 er godt egnet til akkurat dette formålet.


Det er ren PR bullshit. 144 seter i en A319 er ikke spesielt generøst. Men det høres jo selvsagt bra ut når de bokstavlig tar en spansk en og hevder den kan ha 160 seter. Det riktige er riktignok 156 seter, men en ekstra nødutgang
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Det er ren PR bullshit. 144 seter i en A319 er ikke spesielt generøst. Men det høres jo selvsagt bra ut når de bokstavlig tar en spansk en og hevder den kan ha 160 seter. Det riktige er riktignok 156 seter, men en ekstra nødutgang

Det er generelt mye BS i den artikkelen. I dette tilfellet handler det nok mest om hvor mange seter man klarer å fylle med de pakketurene initiativtakerne ønsker å selge fra de valgte destinasjonene.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

Dette er så vidt jeg kan se en tidligere Faroe Airways A319 med en nødutgang. Altså ikke mer enn 150 seter.
 
Re: Nytt selskap: Canarian Airways

I tillegg så slipper man å ha et cabin crew nr.4 når det er under 150 seter ombord.
 
Back
Top