Jeg syntes poengene i norwegian er tilnærmet verdiløse da jeg pleier å bruke sas poeng på first/biz langdistanse med partnere og evt ved veldig høye priser innenriks.
Helt enig i at Norwegian reward-poeng er verdiløse når du ønsker å fly longhaul til andre verdendeler

Men det er jo mer en diskusjon om SAS vs Norwegian vs allianser og rutenett, og ikke det å ha en bonusprogram med en "felles" valuta.
For den vanlige "folkelige" reisende som begge selskaper også forsøker å nå er et krone-for-krone-system enklere og ikke minst, man kan bruke poengene når det passer. Ikke som min mor som aldri får brukt sine SAS-poeng til noe fordi de hele tiden går ut.
Problemet med poeng med 'pengeverdi' er at ratene justerer seg med billettprisene. Har man mileagepoeng kan nan ende opp med å få lav poengrate selv om prisen er høy.
Og man kan ende opp med veldig høye priser nå som alle har begynt med dynamisk prising. KLM har hatt det lenge, og har tidvis vært oppe i seksifrede poeng-beløp t/r Amsterdam. SAS t/r EWR i August koster "kun" 750.000EB poeng i business t/r. Jeg ser jo klart trenden der det (1) er mer og mer usikkert om man får tak i et rent bonussete og (2) at prisene for bruk av bonuspoeng å "non-saver"/co-pay svinger så mye at det er helt umulig å være sikker på å få til en god deal.
Avios er et navn, for oss OneWorld brukere utenfor Avios - er det like lett å finne det vi vil når vil reise. Et navn fikser null !
Poenget mitt er ikke navnet, men at det er en "valuta". Når QR kom inn med Avios så ser man virkelig hvordan det funker. Pt kan jeg ha 50.000 hos BA, 25.000 hos QR og 25.000 hos Iberia, men allikevel bestille meg en tur hos QR for 100.000 AVIOS, eller hos Iberia. Jeg kan eks. ikke booke en "nativ" AA-reward-billett med mindre det er en saver-award som er synlig som OneWorld-booking. Hadde AA også brukt avios kunne jeg booket en "non-saver-award" der selv med 0 på konto fordi jeg har Avios andre steder. Om du har 50.000 hos Lufthansa og 50.000 hos SAS så er jo ikke det en gang 100.000 poeng samlet fordi det er forskjellig valuta. I tillegg kan du ikke kombinere dem.
Alle mine reiser har blitt bestillt med en iPad og ingen av dem har tatt meg mere enn 5 minutter - komplisert ??
Se punktet over - mitt poeng er at det er lettere å samle opp en stor slant og bruke den når man har en felles valuta (ikke det at det er teknisk lettere å booke billetter fordi det heter AlaskaMiles eller Avios). Det er også lettere for folk å skjønne konspetet når det er samme verdi. Hvor mange er det ikke (også her inne) tror at et poeng hos den ene er verdt det samme som et poeng hos den andre, og kan kombineres.
Et av programmene har bonus seter tilgjengelig inntil siste sete er solgt !
Ja, hos Norwegian kan man også bruke poengene inntil siste sete er solgt og om Nordic kommer til å kjører samme opplegget (med co-pay) så behøver man heller ikke lete etter ledige bonusrom
Endringer, når svigermor endte opp i ER mens jeg var i Norge, tok det 3 minutter å endre OSL-CPH-YYZ-SEA til OSL-FRA-SEA en dag tidligere, fikk faktisk refundert CAD 25.00 i Taxes og betalte USD 100.00 i Endrings Gebyr.
Ja, har du en (semi)fleksibel billett så kan man jo endre den uansett om det er betalt med poeng eller penger eller en kombinasjon - ser ikke poenget her.
Reiser bare i fritiden og har hatt fem turer (eller 10 flyvninger) med Norwegian siden høsten 2021. Dette har resultert i at jeg har spart opp svimlende 200 cashpoints. Så ikke det helt store. Men i dette tempoet vil jeg kanskje kunne få en "gratis" enveisbillett til Gatwick på en eller annen mindre populær avgang i løpet 2025
Og med SAS og 5-10 flyginger så greier du aldri å tjene nok poeng til en tur før de går ut... Jeg har en drøss SAS-poeng, ikke pga flyging, men pga andre ting. Jeg har også en drøss DY-poeng, en del pga flyging, men også mye pga annen aktivitet så same same...
Det kommer veldig an på reisemønsteret og du må huske ikke alle har det samme behovet som deg
..eller bor et sted hvor vasser i et godt utvalg selskaper med god frekvens til alle verdenshjørner
Igjen - tilbake til saken her, og pressemldingen - Norwegian og Nordic går sammen om felles valuta. Om de begge bruker Cashpoints og begge går for delbetaling "krone for krone" så tror jeg faktisk det er noe som tjener begge når du ser på at det er Norge som er primærmarkedet her.