• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nytt overlydsfly

Hvis man setter av 2000 i året, så skulle man ha 50000 om 25 år + renter, kanskje det rekker til en enveisbillett?
 
godt poeng , kanskje de bare skal sitte 2 i bredden da :P. Tipper den saken der vil trenge rimelig lang rullebane..

Gleder meg til neste passasjerfly med canard kommer!
 
Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor noen gidder å tegne et så stort fly...
Det eksisterer jo ikke en flyplass i verden som er stor nok til å ha den tingen taksende omkring...
 
Den er for stor, og uten vinduer tror jeg folk fort slutter å bruke den faktisk. Dessuten kan den bare fly over hav eller poler og gjør bruksområdet mer begrenset.
 
Dessuten kan den bare fly over hav eller poler og gjør bruksområdet mer begrenset.

Det er vel dagens regelverk som sier den bare kan det da.. Concorden måtte jo også utover sjø før den kunne gå opp i overlydsfart..

Og som de sier er dette snakk om 25 år til kan være operativt, og hvem vet hvordan regelverket er da...
 
med den flyet må flyplasser ombygges.. taxebaner feks.. flyet er så langt at den må kjøre litt over gresset for å svinge inn i rullebanen .... og den er uten vindu.. så er den for langt.. dårlig ideer der....

britene må tilbake til tegnebrettet og tegne om det..
 
Det overrasker meg litt om at dette ikke diskuteres mer her. Jeg er helt i fyr og flamme over det Reaction Engines driver med. Tittelen på deres siste presseslipp "The Biggest Breakthrough in Propulsion Since the Jet Engine" er ikke å overselge det. Det de har gjort der er en enorm ingeniørbragd.

Så kan man selvfølgelig henge seg opp i designen på flyet, men flyet er ikke det store poenget her. Det store poenget er hvordan man kan designe en jet-motor som brenner hydrogen og som både har en ekstremt effektiv luft-jetmodus, og en "medbrakt oksygen"-rakettmodus.

Hvis dette flyet kommer seg på vingene, antar jeg at dette vil være fly som går mellom under 10 globale superhubber som typisk vil ha eget atomkraftverk for hydrogenproduksjon, det er få flyplasser det vil være nødvendig å tilpasse til et slikt fly. I mach 5 tror jeg nok man må se langt etter vinduene... Så får vi se hvordan det utvikler seg derfra, dette er så disruptivt at det er vanskelig å forutse.
 
Det de har gjort der er en enorm ingeniørbragd.

Det blir nok diskutert mer hvis/når ting begynner å materialisere seg. Fram til da så er det bare et prosjekt i rekken av prosjekter som skal revolusjonere reisen. Når ingeniørbragden kan likestilles en økonombragd, da tror jeg ting får fart på seg.
 
Back
Top