Nytt objektiv ,men hva skal jeg velge ? litt O/T

TigerBlack

ScanFlyer ettellerannet..
Jeg skal iløpet av høsten invistere i nytt teleobjektiv. Skal brukes til både flyspotting og "vanlige" bilder. Liker å ta landskap og dyrebilder. Kandidatene er mer eller mindre klare :

De primere
Canon 70-200 F4 L USM + 1.4 (evt 2.0) TC
Sigma 70-200 F2.8 EX HSM +1.4(evt 2.0)TC , (teleconverter delen på begge er foreløpig noe usikkert).

Jeg ønsker i første omgang kvalitet i denne prisklassen. Jeg har også snust litt på Canon 100-400 F4.5-5.6 L USM IS,men denne blir litt vel dyr.

Andre alternativer er

Sigma 50-500MM Bigma
Sigma APO 100-300mm f4 EX IF HSM
og
Sigma 80-400mm F4.5-5.6 EX OS APO

Har lest igjennom alt som står på blant andre www.fredmiranda.com som går for å være en av de mest seriøse revyforumene. Det virker som smaken er som baken, delt og mange på hver side av kløfta :P

Noen som har noe input/erfaringer ?

Jeg har Sigmaen . (70-200 F2.8 EX HSM)

Er ingen ekspert, men syns den gir gode resultater.
Jeg leste også en del tester før jeg handlet og konkluderte med at den største forskjellen var byggekvaliteten, som går for å være noe bedre hos Canon.
Men, siden jeg er en amatør som bruker utstyret forsiktig, konkluderte jeg med at
Sigmaen burde holde..
Nå syns jeg ikke at Sigmaen virker særlig dårlig "sammenskrudd", så det blir neppe noe problem.
Mener å huske at Canonen er noe lettere en Sigmaen. Det kan merkes at Sigmaen er noe tung etter en dag på flystevne. Tror jeg må investere i en monopod...

Har også nylig kjøpt Sigma 1,4 converteren, men har ikke fått testet den særlig mye ennå. Det eneste jeg kan si er at jeg ennå ikke har sett så mye til det omtalte tapet i kvalitet/skarphet. Og det er jo positivt!!

Lykke til med knipsinga!

E

Kjøp heller en Canon 75-300 IS USM via ebay
Er noen kroner å spare i forhold til norsk pris

Originally posted by Leorim

Helt til du skal ha service eller en garantijobb. Da er fortjenesten borte. Ingen norske regler gjelder ved kjøp i utlandet. Den verdensomspennende "garantien" er heller dårlig i forhold til norske regler i Kjøpsloven.

75-300 IS USM er et billig og godt alternativ men den er nok ikke like god som L-objektivene til Canon. 75-300'ern blir ofte noe uklar fra 200mm og utover. Men ellers er jeg fornøyd med objektivet, spesiellt IS-funksjonen som fungerer veldig bra.

Originally posted by LN-KOG

Helt til du skal ha service eller en garantijobb. Da er fortjenesten borte. Ingen norske regler gjelder ved kjøp i utlandet. Den verdensomspennende "garantien" er heller dårlig i forhold til norske regler i Kjøpsloven.

Hvis du behandler onjektivet normalt så er ikke service eller garanti-jobb nødvendig :lol

Og biler trenger heller ikke service ved vanlig bruk?:jumpin Garanti kan man trenge ved fabrikasjonsfeil f.eks.

Hvis du behandler onjektivet normalt så er ikke service eller garanti-jobb nødvendig :lol

Better safe than sorry - kjøpte derfor EF 100-400 mm 1:4.5-5.6 L IS USM med full norsk garanti. Var ikke direkte billig, men så er man sikker. Forøvrig elsker jeg mode 2 til stabilisatoren - for bevegelige objekter. Denne kunne ikke jeg tatt med annet objektiv.
16-48-26.jpg

Og biler trenger heller ikke service ved vanlig bruk?:jumpin Garanti kan man trenge ved fabrikasjonsfeil f.eks.

Har ikke bil. Er bare Alfa'er som bryter helt isammen :mol

Har nettopp kjøpt meg EF70-200 f4L og er godt fornøyd så langt. Kan ikke kommentere hvordan den er i forhold til Sigma linsen, men Sigmaen er jo litt mer lyssterk noe som kan hjelpe på i lavlys situasjoner. Det eneste jeg savner på Canon linsen er bildestabilisator, man kan få det med f2.8 versjonen, men den koster flesk så en får bare overleve uten. ;)

Angående telekonverterne, på Canon linsen i hvert fall mister du autofokus med 2x, så det er jo noe å tenke på. I tillegg mister du 2 f-stops med 2x.

Her er noen bilder jeg har tatt med linsen, ikke de beste forholdene de er tatt i men, men.
http://home.online.no/~elkjoes/Bilder/Nytt%20kamera/

hmm, har du resharpen etter du har forminsket bildene ? jeg synte de så ganske uskarpe ut.

Den verdens omspennende garantien til Canon skal gjelde mot fabrikasjons feil. Men det er klart noen ulemper er det ved å kjøpe utenlands.

Må se åssen det faller ut,men jeg skal ha nytt objektiv samma F og jeg skal ha ett par stk, det andre er ett macro objektiv,men der har jeg funnet hva jeg skal ha :)

Better safe than sorry - kjøpte derfor EF 100-400 mm 1:4.5-5.6 L IS USM med full norsk garanti. Var ikke direkte billig, men så er man sikker. Forøvrig elsker jeg mode 2 til stabilisatoren - for bevegelige objekter. Denne kunne ikke jeg tatt med annet objektiv.

Har tro på at den ikke var helt billig. Drøye 14000 ser det ut som de skal ha for den i nettbutikkene.

hmm, har du resharpen etter du har forminsket bildene ? jeg synte de så ganske uskarpe ut.
Nei, ikke noe resharpen så vidt jeg husker det var vel pretty much kun konvertering fra raw som var gjort på de der.

Er gjort litt mer på disse.. Disse er nå skarpe etter min mening i hvert fall.
Ekstremt rask screening i kveld, gikk vel knapt en time fra upload til de var i bildebasen.
http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=78795

http://www1.airpics.com/showimg.php?imgid=78795

Back