• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nytt forsøk på å selge Air India (3.0) - Solgt til Tata sons

Someone

Moderator
Medlem
Nytt forsøk på å selge Air India (3.0) - Solgt til Tata sons

Den indiske staten gjør nok et forsøk på å selge og privatisere Air India. Kanskje de lykkes denne gangen, da de har forstått at de ikke får solgt selskapet med så mye gjelde. Derfor overfører de gjelden og mye annet, egentlig det meste utenom selve flydelen av Air India og Air India Express, til et eget selskap.

https://www.flightglobal.com/news/a...time-lucky-for-air-india-privatisatio-461670/

Last year's attempt to sell up to a 76% stake in the Star Alliance carrier failed spectacularly with no expressions of interest lodged, despite strong interest initially for certain parts of the company.

This time, however, is different.

To tackle that, New Delhi established Air India Assets (AIAHL) as a vehicle that will absorb around Rs294 billion ($4.15 billion) of the airline's debt, while also taking over its ground handling, engineering, hotels and regional subsidiary Alliance Air. For good measure, it will also take over other assets, including art works, real estate and other intangibles.
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Antagelig tomme trusler, da inderne er enda mer proteksjonistiske enn italienerne, men det er jo selvfølgelig mulig ...

Sounding alarm bells, the official said Air India might well go Jet Airways way if a prospective buyer does not come on board by June next year.

…”We are some how managing the operations at present and at best we can sustain this situation till June. If a buyer does not come by that time, we will have to shut shop,” said the official on condition of anonymity.

https://viewfromthewing.com/air-ind.../?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Da ligger annonsen og prospektet ute.

08c8686a5fb7313b3633aef44944f6fa.jpg
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Noen kvalifiserte gjetninger på hvilke selskap/grupper som kan være interessert? En av M3-gutta?
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Hvis du tenker på M3-gutta fra M3-cargo i Lakselv, så tror jeg ikke dette passer dem.
https://m3cargo.no/

Men sånn generelt, så tror jeg at så lenge gjelda følger med på kjøpet, så blir det vanskelig å finne kjøpere.
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Men sånn generelt, så tror jeg at så lenge gjelda følger med på kjøpet, så blir det vanskelig å finne kjøpere.

Ref første post her, så har vel også inderne trolig erkjent det, så de drefor forsøke dumpe endel av gjelden over i et eget selskap
 
Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

69b73e24a053b35a34a6e25af9c6eaab.jpg


Dette står i avisen i dag. Tata, sammen med Singapore Airlines har startet arbeidet med ett oppkjøp. Det står også at de ser på å slå sammen AirAsia India, Tata eier 51%, og Air India Express.
Tata eier også Vistara sammen med Singapore Airlines , 51-49%. Tata sier også at det ikke blir aktuelt med flere fullservice selskaper, og at det eventuelt blir en sammenslåing av selskapene.

Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Og da var fristen uten, og ingen seriøse budgivere dukket opp. Så det er en ny "frist" satt om 2 måneder og et nytt forsøk gjøres
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Og da var fristen uten, og ingen seriøse budgivere dukket opp. Så det er en ny "frist" satt om 2 måneder og et nytt forsøk gjøres

Heller ikke denne gangen dukket det opp noen kjøpere, så da blir det en ny frist om 2 måneden :rolleyes:

https://www.flightglobal.com/airlin...e-for-air-india-sale-yet-again/139899.article

The Indian government has extended the deadline for the sale of flag carrier Air India by a further two months, attributing it to the Covid-19 pandemic.
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Da har TATA formelt overtatt Air India


https://m.timesofindia.com/business...ed-over-to-tata-sons/articleshow/89156616.cms

NEW DELHI: Air India and AI Express are now Tata Group companies. The government on Thursday transferred 100% shares in Air India to Tata's wholly owned subsidiary Talace Pvt Ltd along with management control.
Tata Sons chairman N Chandrasekaran met Prime Minister Narendra Modi here before taking over the Maharaja that was nationalised exactly 69 years ago.
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

På en utstilling for noen år siden, Passenger Terminal Expo, kom det 2 menn til vår stand, og ville se nærmere på våre produkter. De la frem visittkort, for meg et helt ukjent firma, i India, så jeg spurte hvor mange ansatte de var; ca 7 millioner svarte den ene, de var fra Tata.
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Air Indias bakketjenester og Alliance Air, som ikke fulgte med på salget til TATA, blir nå forsøkt solgt av myndighetene

https://www.ch-aviation.com/portal/news/112691-delhi-to-sell-air-india-groundhandler-alliance-air

India’s central government will attempt to privatise the groundhandling arm of Air India (AI, Mumbai Int'l) that remains in state hands during the coming financial year (starting April 1), starting the process by issuing an expression of interest (EOI), an unnamed official has told the Press Trust of India news agency. It has also received the green light to sell domestic carrier Alliance Air (India) (9I, Mumbai Int'l).
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Og mannen Tata hyret for å lede vraket skuta, trakk seg før han fikk startet ..

https://onemileatatime.com/news/new...ZLc_7LUua2RfyHx8XWj3ZHlGi68wMRqFhahkJJQN9AyGg

In mid-February, Ilkey Ayci was appointed Air India CEO, with the plan being for him to start his job as of April 2022. He was the Chairman of Turkish Airlines from 2015 until 2022, and prior to that held several senior roles in the Turkish government, including being the President of the Prime Ministry Investment Support and Promotion Agency of Turkey.

Now Ayci has announced that he doesn’t intend to become Air India CEO after all.
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Og AI skal være i markedet for et par hundre nye fly,….

https://simpleflying.com/air-india-more-than-200-new-airplanes/

Recent reports about Air India’s A350 plans seem to be a prelude to a larger fleet reshuffle over the next few years. New developments suggest that the airline’s next fleet order could be more than 200 aircraft – mostly narrowbodies but a significant number of widebodies as well.
 
Re: Nytt forsøk på å selge Air India (3.0)

Og prosessen går videre .. det siste skal være at de vil ha Delta’s pensjonerte -200ER’er fra årtusenskiftet, som de parkerte under covid. -LR’ene er de ikke interessert i.

https://simpleflying.com/air-india-leasing-deltas-boeing-777s/


Ser ut som en midlertidig løsning i 2 år, mens de venter på nyere fly. Det er også snakk om en løsning på 25 A320 maskiner

https://www.ch-aviation.com/portal/news/118706-air-india-to-lease-second-hand-b777s-a320neo

Air India (AI, Mumbai Int'l) is planning to add six second-hand B777-200s and twenty-five A320-200Ns by the first quarter of 2023 to renew its fleet in the short-term before it can take deliveries of new aircraft, the Economic Times has reported
 
Back
Top