DEN Nytt forsøk Esbjerg-Stavanger - LYGG

joandreas

ScanFlyer Silver
Medlem
Ny rute svg Esbjerg (de leier nok inn nåværende operatør)

 
(de leier nok inn nåværende operatør)

På kort sikt er det kanskje mulig. Men på generelt grunnlag ser det ut som at Lygg har andre ambisjoner.

Parallelt med etableringen av nye ruter, har LYGG inngått et samarbeid med teknologiselskapet Ampaire for å sette hybrid-elektriske fly i markedet. Selskapet har signert en avtale om opptil 200 konverteringssett for eksisterende fly, med mål om å redusere utslipp med opptil 50 prosent.

De første flyene som skal bygges om er små fly som Cessna Caravan som rommer opptil 12 passasjerer, men teknologien vil også bli brukt på større fly med plass til opptil 70 passasjerer senere.

– Vi er stolte over å være blant de første som bringer hybrid-elektriske fly til markedet. Teknologien gjør det mulig for LYGG å tilby mer bærekraftige flyalternativer, het det i en uttalelse fra Kekäläinen.


Fra Aftenbladet:

– Vi setter inn flytyper etter etterspørselen. Vi har fly med mellom 19 og 33 seter, og kan velge mellom blant annet Saab 340, Dornier 228 og 328 og Beechcraft 1900D, sier Heidi Koivisto i kommunikasjonsavdelingen til Lygg.

 
Når sluttet AIS å fly strekningen?
AIS tok "sommerpause" 9. juli, men har ikke kommet tilbake da de sliter med å skaffe deler til sine fly.
Hos AIS Airlines har de to av tre J32 stående på bakken, PH-DCI og -NCI lagret, mens PH-FCI er aktiv.
 
Ble aldri noe av ARN-SDL -> https://forum.flyprat.no/threads/finske-lygg-skal-fly-stockholm-arn-sundsvall.159198/

Her er tidtabellen, så er dette jo et "påmeldings charterfly", og ikke vanlig rutefly - så hvor bra "regularitet" og stabilitet denne får blir veldig spennende å se.

Screenshot-2025-10-07-at-9.09.27-1.webp

Ser de planlegger et slags North Sea-rutenett...
Rutekartet til venstre er det som ser ut som planen videre blir, mens det til høyre var det de startet med - der er NWI og SRP også med.

The North Sea Route​

We are pooling corporate demand to establish a route to connect Stavanger, Esbjerg, Groningen, Emden and Humberside with a schedule that is tailored for the local corporate travel needs.

The first initial schedule published: Esbjerg-Stavanger

Route Tailored for Your Needs​

Launch: February 2026
Aircraft capacity: 19/33 seats based on client commitment

Bookings: Opens by the end of November 2025
 

Attachments

  • Screenshot-2025-10-06-at-16.webp
    Screenshot-2025-10-06-at-16.webp
    32.1 KB · Views: 12
  • Screenshot-2025-06-19-at-11 (1).webp
    Screenshot-2025-06-19-at-11 (1).webp
    37.6 KB · Views: 13
Last edited:
Ny rute svg Esbjerg (de leier nok inn nåværende operatør)

The LYGG company went bankrupt in Finland in May. Roope Kekäläinen continues now in Norway, like nothing ever happened.. He is using the old name, but with a new company behind it. He has bankrupted two aviation companies so far, taken the investors money and run away. He will do the same again.
 
Ny rute svg Esbjerg (de leier nok inn nåværende operatør)

Here is the old company. There is no LYGG company any more. It's all fake.
 

Attachments

Back
Top