Nytt forslag til passasjerrettigheter

Someone

Moderator
Medlem
EU har lagt frem et forslag til høring angående oppdaterte passasjerrettigheter. Noen ting blir strengere, men det løses opp på noe, f.eks en begrensning i antall netter flyselskapene må dekke

Hovedpunktene:
Om et bordet fly er forsinket og står på bakken i mer enn fem timer, har passasjerer rett til å forlate flyet.

Er et bordet fly forsinket mer enn én time, har passasjerene krav på at klimaanlegg blir skrudd på og mulighet til dobesøk og bruk av vann.**

Flyselskaper kan ikke lengre ta seg betalt for å endre feilstavede navn på flybilletter.

Musikere skal ha lov til å ta med mindre instrumenter om bord i kabinen, men det må være klare betingelser og rutiner for å sende større instrumenter med bagasjen.

Flyselskapet må betale for maks tre netter på hotell ved forsinkelser. Dette gjelder ikke for passasjerer med redusert mobilitet, barn som reiser alene eller gravide kvinner. Tidligere var antallet overnattinger ubegrenset for alle.

Økonomisk kompensasjon skal trå i kraft etter forsinkelser på minimum fem timer (dagens krav er tre timer) på alle flyvninger innen EU og internasjonale flyvninger kortere enn 3 500 kilometer.

For lengre internasjonale flyvninger, vil økonomisk kompensasjon inntre forsinkelser på over ni timer på reiser lengre enn 6000 kilometer. På flyvninger
lengre enn dette inntrer det kompensasjon først etter 12 timer. **

Flyselskaper har krav på seg til å informere passasjerer om forsinkelser og forklare grunnen innen 30 minutter etter planlagt avgangstid.*

http://reise.aftenposten.no/reise/Nye-rettigheter-for-flypassasjerer--39836.html#.UUC5d6N5mK0

Reglene må være tydelige og klare for alle, pax, front-lineansatte og andre. I tillegg synes jeg flyselskapene har fått et veldig stort ansvar for pax selv i situasjoner der flyselskapet også er en rammet part og ikke skyld i situasjonen. Der synes jeg ansvaret bør begrenses, og det er jo foreslått noen begrensninger der.

Men når det gjelder DBC kunne gjerne det settes opp enda mere. Det er, med ekstremt få unntak, helt innenfor flyselskapets kontroll. Og det ville gjort min jobb enklere når jeg må "forhandle" med pax også. :-)

Er enig i at flyselskapene ikke må pålegges ansvar når de ikke har skyld i situasjonen. Syns likevel noen ganger at dette slår litt disproporsjonalt ut. Hadde f.eks en kollega som skulle BRU-OSL forrige uke, men pga snøkaos i Brussel stod alle togene til flyplassen og stort sett alle avganger var forsinket. Han kom frem for sent til å få gå ombord i flyet. Billetten var i eco og umulig å endre, så han måtte kjøpe ny billett BRU-CPH-OSL til ca 3000 kr. Pga det samme snøværet ble avgangen flere timer forsinket, mistet connection og kom 4-5 timer for sent frem. Det er naturligvis ikke SAS sin feil, men oppleves likevel litt disproporsjonalt at selskapet er uten noe ansvar for ting som er forårsaket av været, samtidig som passasjeren holdes ansvarlig for for sent fremmøte som skyldes akkurat den samme snøen. Det er kanskje ikke så lett å lage regler som ivaretar dette, men hadde håpet på litt mer storhet fra SAS i en slik situasjon og mulighet til å booke om.

Det er kanskje ikke så lett å lage regler som ivaretar dette, men hadde håpet på litt mer storhet fra SAS i en slik situasjon og mulighet til å booke om.

Når det er hendelser hvor ingen av partene har påvirkningsmulighet eller direkte skyld, så må man ty til forsikringsselskapene. Det er derfor man tegner forsikringer. Dessuten, SAS og de fleste andre flyselskaper planlegger sin drift til en viss grad i forhold til værutsikter i den grad man kan, og det må en passasjer også klare. Er det meldt dårlig vær, så bør passasjeren ta hensyn til det når man planlegger veien til flyplassen.

Er det meldt dårlig vær, så bør passasjeren ta hensyn til det når man planlegger veien til flyplassen.

Klart det, men står togene så kan du regne med kaos også på veiene. Ergo er det fint lite man kan gjøre, annet enn å ta føttene fatt (noe som normalt sett ikke er et alternativ).

Klart det, men står togene så kan du regne med kaos også på veiene. Ergo er det fint lite man kan gjøre, annet enn å ta føttene fatt (noe som normalt sett ikke er et alternativ).

Tja, det hadde man jo på et vis løst om man som tidligere nevnt innførte samme regler for andre transportmidler.

I tilfeller hvor det er få passasjerer som klarer å komme seg til flyplassen, så er det en ting. Men som regel så klarer 99.9% av passasjerene å komme seg til flyplassen innenfor rimelig tid og så er det et par stykker som kommer kanskje 20-30 min sein. Da er vel sannsynligheten større at passasjeren som kom seint ikke så på været ute og la inn en halvtime ekstra på reisetiden. Men det er selvfølgelig vanskelig å vite hvor genuint uheldig passasjeren har vært, og som CFM sier så burde også andre transportmidler som f.eks. flyplassenes normale tilbringertjenester også hatt tilsvarende krav som flyselskapene. Og om man velger å transportere seg selv, så får man rette kravet mot "seg selv", om du forstår hva jeg mener.

Du trenger ikke være i en allianse for å reroute på andre selskap, men du skal ha en interlineavtale. Med mindre du har tenkt å kjøpe billetter på samme måte som en kunde da, kanskje det er det LCCene må gjøre.

Problem: "EU-kommisjonen foreslår at flyselskapene skal slippe å tilby overnatting eller videre transport dersom den berørte flygingen er på mindre enn 250 km og ruten opereres av en maskin som har en makskapasitet på 80 seter eller mindre. "

http://www.nordlys.no/nyheter/article6617404.ece

Widerøe hevder at "Jeg tror ikke Widerøe vil følge direktivet, hvis det skulle bli vedtatt. For oss er det viktigste at våre passasjerer kommer seg til og fra og at de kan stole på oss."

Men hvor lenge varer det? Det vil bety en nokså stor ekstrakostnad for Widerøe sammenligna med konkurrenter. Jeg antar at man uansett kan løse denne ev. floka gjennom anbudene, der det er aktuelt. Regler er likevel bedre enn anbudskriterier, og dette kan føre til haugevis av problemer for folk.

Back