N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Kjos vil samarbeide med Norwegian. Lurer på hva Schram&co tenker om det, nå som de driver og rydder opp i all den gamle moroa som Kjos la igjen...

Jeg tenker de driver business, og hvis de enkelt kan skaffe ekstra inntekter med lav risiko. Av erfaring trenger man ikke like alle sine kunder eller leverandører så lenger de bdrar til businessen :stir
 
Når det er 3 x Bjørn som starter flyselskap, så burde det jo hete Bear Air!
:fly
 
Og hvorfor sier han det? Det kan vel ikke ha noe med at han vil selge inn ideen sin å gjøre?
Det er lov å tenke litt gjennom hvilken motivasjon enkelte personligheter har for å si det de sier, en gang i ny og ne.
Joda Kjos er jo en fabelaktig kremmer han men det må jo være hevet over enhver tvil at motortrøbbelet med RR jo må ha kostet Norwegian uhorvelige store summer. Og hvem vet hvordan regnestykkene hadde sett ut "hvissomattedersom" dette trøbbelet ikke hadde eksistert.

Jeg hadde trua på Norwegian da Kjos startet opp og jommen fikk jeg ikke trua igjen. Ikke minst fordi Kjos&co kan plukke materiell og mannskap billig. Joda jeg syns folk skal tjene skikkelig i sine jobber men trolig er overskuddet av mannskap uten jobb såvidt stort at folk tar til takke med nesten hva som helst(evt hvis man går på ledighetstrygd kan man jo heller ikke bare velge å takke nei hvis aktuelle jobber skulle dukke opp)..

Skal en LCC LH lykkes noen gang så må det være nå(er min spådom)..
 
Hvor leser du dette? Jeg ser bare Norwegian, Easyjet og Jetblue nevnt som mulige samarbeidspartnere.
Fra dn.no.
31a158d76e0e79b6844f8fc25da1bb54.jpg



Ellers er Bjørn Kjos den mest suksessrike personen i norsk luftfart så om noen skulle lykkes er det den mannen. Jeg har alltid vært positiv til Norwegians LH-LCC konsept, men forstår at det ble vanskelig å beholde Dreamlinerne med omstruktureringen. At noen andre da plukker opp hansken er bra. Og at det er Kjos med venner er perfekt.

Mer positiv til Norse enn Flyr for å si det forsiktig.
 
Last edited:
Siden noen lanserer "konspirasjonsteorier" mot Kjos, så kan vi jo ta en til:stir

Dette er *egentlig* bare en del av DY's plan for å redde longhaul biten. Man starter opp ett nytt LH selskap, NAA, for så å slå NAA sammen med DY på et senere tidspunkt.
Da har man oppnådd følgende;

- Sikret DY finansiering fra den norske stat. (De ville ikke så lenge longhaul var med)
- Blitt kvitt masse dårlige leasingavtaler, flybestillinger og gjeld i DY.
- Sikret seg de samme 787 flyene man hadde (ønsket configurasjon) til en bedre pris.
- OSM overlever, og man får tilbake mange av de samme ansatte man hadde
- Sikret seg en LH pause inntil LH markedet tar seg opp igjen etter COVID.

Og VIPPS... så er Kjos og Kise storaksjonærer i DY igjen, og DY er nesten der de var men i en mye slankere og bedre versjon :up:
 
Kjos er jo modig og på hogget, men på tide å spille golf på sine gamle dager, eller seile på Bahamas kanskje?
Han har en condo i byen min her i Fort Lauderdale: Slapp av Bjørn og ikke kjør resten av naive småsparere på konken, en gang var nok.
Det er mere enn nok fly og flyselskap allerede og de fleste går på tomgang som det er.
Kom og lukt på rosene som pensjonist, mindre stress og lavere blodtrykk. Hør på far. :cool:
 

Attachments

  • 95987B32-F2D0-4BCB-8FCF-F6B5AB824508.jpg
    95987B32-F2D0-4BCB-8FCF-F6B5AB824508.jpg
    121.4 KB · Views: 1,127
Last edited:
Planen er å hente totalt 1,4 mrd kroner etter børsnoteringen

Det har blitt fascinerende enkelt å «hente» store pengebeløp for tiden.

Minner meg litt om et klokkeforum jeg frekventerte før. Der kjøpte man ikke klokker, man gikk til Bjerke og «tok ut» en Patek Philippe.
 
Siden noen lanserer "konspirasjonsteorier" mot Kjos, så kan vi jo ta en til:stir

Dette er *egentlig* bare en del av DY's plan for å redde longhaul biten. Man starter opp ett nytt LH selskap, NAA, for så å slå NAA sammen med DY på et senere tidspunkt.
Da har man oppnådd følgende;

- Sikret DY finansiering fra den norske stat. (De ville ikke så lenge longhaul var med)
- Blitt kvitt masse dårlige leasingavtaler, flybestillinger og gjeld i DY.
- Sikret seg de samme 787 flyene man hadde (ønsket configurasjon) til en bedre pris.
- OSM overlever, og man får tilbake mange av de samme ansatte man hadde
- Sikret seg en LH pause inntil LH markedet tar seg opp igjen etter COVID.

Og VIPPS... så er Kjos og Kise storaksjonærer i DY igjen, og DY er nesten der de var men i en mye slankere og bedre versjon :up:


Det ''verste'' er at det der ikke hører såååå søkt ut i det hele tatt.

9-12 787 var rundt det jeg så for meg ville bli beholdt hvis langdistanse skulle beholdes for å opprettholde/skape en hub på OSL for å knytte Norge sammen med verden, og eventuelt ha en liten hub på LGW. Om dette er nok for å skape volum og ta andeler på LGW og CDG -USA er jeg derimot litt i tvil om(men det er sikkert en grei start). Norwegian hadde ganske grei frekvens på de største rutene, og fløy blant annet LGW-JFK 3 daglige og CDG-JFK rundt to daglige på det meste. Så med disse maskinene blir nok fokuset på de store rutene som kan melkes, JFK, LAX og MIA/FLL (noe de også vel sier selv).

Med billig leasing gjør jo også dette økonomien i det hele helt andreledes. Å lease en 3 år gammel 787 som har stått på bakken halve livet er jo fort like billig som en 12 år gammel slitt 330 var for litt over et år tilbake.

Man må jo også stille seg spørsmålet rundt dette med feed, og på langdistanse har nok feed vært viktigere for Norwegian enn mange tror. Det ble jo sagt at på det meste så fylte Easyjet opp en dreamliner daglig med feed fra deres europanettverk, og det er også mange som har benyttet DY sitt tidligere store nettverk i Europa for å komme seg til LGW, OSL, CPH og ARN og deretter videre ut i verden.

Det optimale for Norse hadde vel kanskje vært å kjøpe ut et av datterselskapene til DY med tilhørende AOC og rettigheter for å fly til USA, hvor lett dette lar seg gjøre er derimot vanskelig å si.

Jeg ønsker de lykke til, og tror nok det er bedre plass til de her mellom Europa og USA enn det er for Flyr på norsk innenriks.
 
Siden noen lanserer "konspirasjonsteorier" mot Kjos, så kan vi jo ta en til:stir

Dette er *egentlig* bare en del av DY's plan for å redde longhaul biten. Man starter opp ett nytt LH selskap, NAA, for så å slå NAA sammen med DY på et senere tidspunkt.
Da har man oppnådd følgende;

- Sikret DY finansiering fra den norske stat. (De ville ikke så lenge longhaul var med)
- Blitt kvitt masse dårlige leasingavtaler, flybestillinger og gjeld i DY.
- Sikret seg de samme 787 flyene man hadde (ønsket configurasjon) til en bedre pris.
- OSM overlever, og man får tilbake mange av de samme ansatte man hadde
- Sikret seg en LH pause inntil LH markedet tar seg opp igjen etter COVID.

Og VIPPS... så er Kjos og Kise storaksjonærer i DY igjen, og DY er nesten der de var men i en mye slankere og bedre versjon :up:

Her tror jeg du er inne på noe, tenkte også tanken når nyheten kom.
Litt vel tilfeldig? Neppe....:stir
 
... og VIPPS så har 3x Bjørn + Høiby & finanstoppene lommene fulle av enda flere penger
og VIPPS så står det igjen passasjerer, ansatte, småaksjonærer og lokale leverandører med svarteper.
 
Dette er bare så kalkulert.

‘Hvordan skal vi komme igang med longhaul igjen uten å bli saksøkt til døde av misfornøyde kreditorer som har tapt skjorta’?

‘Jeg vet! Vi starter et nytt flyselskap!’

Hmmmm ....
 
Så det du mener her Skuggenheimer er at Kjos og Co kan velge og vrake i ansatte, betale de peanøtter fordi folk må ha jobb, igjen slik at DU og andre kan reise for en slikk og ingenting?
Imponerende! Og yrket ditt var hva sa du?

Jeg kan sette en femmer på at Kjos og Co igjen ansetter folk på kontrakter hos OSM, hvor de står uten rettigheter osv... Å skulle det på nytt gå åt skogen, så står de ´´ansatte´´ igjen på bar bakke uten jobb på timen.. Men så lenge DU fikk reise billig, så betyr det lite og ingenting... Flott holdning og det er godt du har trua!

DYA
 
... og VIPPS så har 3x Bjørn + Høiby & finanstoppene lommene fulle av enda flere penger
og VIPPS så står det igjen passasjerer, ansatte, småaksjonærer og lokale leverandører med svarteper.

Det mest utrolige er i grunnen at man med så utspekulert kald kynisme enda er «folkets favoritt» og selv folk som IKKE har gått «livets harde skole» lar seg forlede av #rednosewarriors og annet BS. Det er i grunnen såpass fascinerende at man blir målbundet av det. De kan gjøre hva de vil, og er allikevel mer joviale for den gjengse kommentarfeltrytter enn Arne Brimi parret med Solveig Kloppen.
 
Brutalt, men dette minner jo litt om EXIT.
Tenker da på muligheter til å få tak i penger, og ikke festing mmm.
 
Dette er bare så kalkulert.

‘Hvordan skal vi komme igang med longhaul igjen uten å bli saksøkt til døde av misfornøyde kreditorer som har tapt skjorta’?

‘Jeg vet! Vi starter et nytt flyselskap!’

Hmmmm ....

Enhver god forretningsidé er nøye "kalkulert". Noen liker sikkert å tro at NAA og Norwegian har kokt i sammen et avansert plott for langdistanse over Atlanteren, og det finnes også de som tror på Illuminati. Atter andre ser på dette som en reell mulighet for å gjøre business der Norwegian selv har feilet.
 
Back
Top