Hvis det stemmer som de hevder at det var lønnsomt mot slutten, ville neppe Schram&co lagt det ned. Alt er selvsagt blodrødt under corona, men om det hadde vært lønnsomt på sikt ville nok Schram prøvd å holde det oppe.
For Kjos var det åpenbart et enkelt valg å bli med.
– Norse Atlantic vil være et uavhengig selskap. Det er veldig rett tid å starte opp langdistanse nå, sier Kjos til DN, og viser til en ny start etter korona når vaksinene blir utbredt.
Kjos blir med i styret, og ønsker seg et samarbeid mellom Norwegian og det nye selskapet.
– Det vil vi absolutt prøve å få til. De to selskapene har ikke hatt tid til å sette seg ned med dette, da Norwegian har vært veldig opptatt med rekonstruksjonen i Irland, og Norse Atlantic med å sette opp langdistanse. Jeg tror at begge selskaper kan ha store synergier. Det fløy flere millioner passasjerer mellom lang- og kortdistanse i Norwegian, og det håper jeg kan fortsette, sier Kjos.
Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?
Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?
At langdistanse var lønnsomt er noe som blir gjentatt oftest mulig av enkelte, i håp om at det blir en sannhet. Det har aldri blitt vist bevis på denne lønnsomheten.
Det er særlig én faktor som Bjørn Kjos selv mener vil sørge for at Norse lykkes: Flymotorer.
Da Norwegian satset på langdistanse, valgte de det splitter nye flyet Dreamliner fra Boeing. Flyet er supermoderne og har et lavere drivstofforbruk, men hadde også tekniske problemer i starten.
Etter hvert viste det seg også at motorene fra Rolls-Royce hadde store problemer og at de måtte hyppig inn til service. Det reduserte Norwegians kapasitet og tvang selskapet til å leie dyre reservefly.
– Hadde vi ikke hatt motorproblemer ville langdistanse vært en suksess. Det bedyrer Rolls-Royce at de har fikset nå, sier Kjos.
– Tror du på dem etter at problemene har vart så lenge og rammet så mange flyselskaper?
– Det tok sin tid, men nå har de satt av 600 ingeniører til å fikse dette, så vi får tro det, sier Kjos.
. Forrige gang kastet de bæsj på alle veggene som fantes og må ha fått ufattelig mye (og kostbar) erfaring.
Norse vil samarbeide med både Norwegian og Flyr. Som er en god ide.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.