N0 Nytt flyselskap: Norse Atlantic Airways

Hvis det stemmer som de hevder at det var lønnsomt mot slutten, ville neppe Schram&co lagt det ned. Alt er selvsagt blodrødt under corona, men om det hadde vært lønnsomt på sikt ville nok Schram prøvd å holde det oppe.
 
Håper de flyr FLL til OSL og tilbake, da skal jeg støtte opp med flere turer i året på Premium, behagelig tur og billigere enn å kjøpe leilighet i Norge.
Dear Santa. :8:
 
Hvis det stemmer som de hevder at det var lønnsomt mot slutten, ville neppe Schram&co lagt det ned. Alt er selvsagt blodrødt under corona, men om det hadde vært lønnsomt på sikt ville nok Schram prøvd å holde det oppe.

At langdistanse var lønnsomt er noe som blir gjentatt oftest mulig av enkelte, i håp om at det blir en sannhet. Det har aldri blitt vist bevis på denne lønnsomheten. Tvert i mot, enkelte ruter har hatt en bunnlinje på minus 20-25%, og det har det blitt vist tall på.
 
Det er (for?) mange som ligger i startgropen nå for å få med seg den norske reiseboomen som er forventet etter Corona.
Så sent som i november snakket vi om at det ville bli bortimot normalt til påske, noe det ikke blir.
Nå tviler vi sterkt på sommersesongen også. Høsten neste?
 
Kjos ser for seg samarbeid med Norwegian:

https://www.dn.no/luftfart/bjorn-to...ap-veldig-rett-tid-a-starte-opp-na/2-1-980518

For Kjos var det åpenbart et enkelt valg å bli med.

– Norse Atlantic vil være et uavhengig selskap. Det er veldig rett tid å starte opp langdistanse nå, sier Kjos til DN, og viser til en ny start etter korona når vaksinene blir utbredt.

Kjos blir med i styret, og ønsker seg et samarbeid mellom Norwegian og det nye selskapet.

– Det vil vi absolutt prøve å få til. De to selskapene har ikke hatt tid til å sette seg ned med dette, da Norwegian har vært veldig opptatt med rekonstruksjonen i Irland, og Norse Atlantic med å sette opp langdistanse. Jeg tror at begge selskaper kan ha store synergier. Det fløy flere millioner passasjerer mellom lang- og kortdistanse i Norwegian, og det håper jeg kan fortsette, sier Kjos.
 
Jeg setter neppe heller alle sparepengene mine i dette prosjektet. Om det i det hele tatt kommer i gang.

Meeeen... en ting som slår meg er dette. Hvor mange får sjansen til å prøve dette prosjektet 2 ganger på rad? På'n igjen uten annen bagasje enn erfaringene fra hva som gikk galt forrige gang.

Forrige gang kastet de bæsj på alle veggene som fantes og må ha fått ufattelig mye (og kostbar) erfaring.

Kan det være forskjellen som tipper dette i riktig retning?
 
Dette er vel den historiske beste tid å starte opp et nytt flyselskap.
Ratene på å leie fly er rekordlave og det sitter hundre tusener av reisende klare til å reise ut i verden , når denne pandemien er over. Oppstart for Norse er ikke før i desember ... tenk å få med seg alle skal på juleferie første driftsmåned .

Ifølge E24 har de sikret seg 24 mill dollar i aksjekapital , så langt, og de har allerede skrevet kontrakt på x antall fly. Tipper alle disse er ex Norwegian.

E24: – Vi har bransjekunnskap og har sikret oss moderne Dreamlinere til svært gode betingelser. Norse Atlantic Airways skal gi folk flest en mulighet til å reise mellom kontinentene, uten at det skal koste for mye, fortsetter han.
 
Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?
 
Lenge siden det har vært like spennende tider i norsk luftfart - om noen gang.

Dersom alt kommer på vingene, kan nok forbrukerne glede seg over behagelige billettpriser når det en gang igjen blir mulig å bevege på reisefoten. Sikkert er det også at norske hobby-investorers aksjehandelskonti kommer til å å gløde av transaksjonsfriksjon.
 
Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?

Erfaringen tilsier nok blant annet at det er lettere å få regnestykkene til å gå opp når leasingkostnadene er halvparten av hva de var.
 
Dette høres spennende ut....Når bl.a.:

1. De faste utgiftene på flylease er ca. 50% lavere enn før Covid-19

2. Du kan starte gjeldsfri

3. Du har TR-piloter tilgjengelig

4. Du kan samarbeide med DY ifm "feeder"

5. Markedet for leisure er mindre sårbar en C-class pga bla. Teams, miljøprofilering (ikke fly hvis ikke nødvenndig)

6. Du har investorer med et solid bransjenettverk og lang bransjeerfaring

7. Man vet at flaggcarriers kommer til å slite på langdistanse, også etter Covid-19

......Da er det vel ikke dumt å prøve seg?
 
Jeg ser helt klart poenget ditt, Fnate. Men spørsmålet er hvorfor alle disse "erfarne" menneskene i både Flyr og Norse Atlantic behøver å starte opp nye flyselskap for å dra nytte av sine erfaringer? Kunne de ikke brukt sin tilegnede erfaring FØR skiten traff vifta i både Braathens og Norwegian og reddet skuta den gangen..?

Jeg tenkte at selv om de kunne brukt erfaringen sin på å forsøke å løse problemene så var de så dypt ned i gjørma at det ikke gikk. At det var for sent.

Nå muligens de slipper å gjøre de første 10-12 feilene som kostet x-antall penger og derfor har en sjans.

Men det er ikke noe jeg har forutsetning for å vite noe om. Jeg bare "kverulerer" :)
 
At langdistanse var lønnsomt er noe som blir gjentatt oftest mulig av enkelte, i håp om at det blir en sannhet. Det har aldri blitt vist bevis på denne lønnsomheten.

Det jeg og andre har sagt, er at dersom de ikke hadde hatt motorproblemene ville det vært lønnsomt.

Og dette bekreftes igjen - idag - av Kjos!

E24

Det er særlig én faktor som Bjørn Kjos selv mener vil sørge for at Norse lykkes: Flymotorer.

Da Norwegian satset på langdistanse, valgte de det splitter nye flyet Dreamliner fra Boeing. Flyet er supermoderne og har et lavere drivstofforbruk, men hadde også tekniske problemer i starten.

Etter hvert viste det seg også at motorene fra Rolls-Royce hadde store problemer og at de måtte hyppig inn til service. Det reduserte Norwegians kapasitet og tvang selskapet til å leie dyre reservefly.

Hadde vi ikke hatt motorproblemer ville langdistanse vært en suksess. Det bedyrer Rolls-Royce at de har fikset nå, sier Kjos.

– Tror du på dem etter at problemene har vart så lenge og rammet så mange flyselskaper?

– Det tok sin tid, men nå har de satt av 600 ingeniører til å fikse dette, så vi får tro det, sier Kjos.
 
Last edited:
Og dette bekreftes igjen - idag - av Kjos!

E24

Og hvorfor sier han det? Det kan vel ikke ha noe med at han vil selge inn ideen sin å gjøre?
Det er lov å tenke litt gjennom hvilken motivasjon enkelte personligheter har for å si det de sier, en gang i ny og ne.
 
Aha. Nå skjønner jeg hva bowlinghaller og flyselskap har til felles....Det er først mulig å tjene penger på dem etter de har vært igjennom 2-3 konkurser. [emoji383][emoji383][emoji23]
 
. Forrige gang kastet de bæsj på alle veggene som fantes og må ha fått ufattelig mye (og kostbar) erfaring.

De kunne godt ha lært av andres erfaring også, isteden for å oppfinne hjulet på nytt igjen.
Flere sånne lavpris/langruter som har brent seg før og gått på dunken: Peoples Express var vel et de første, de ble vel kjøpt opp, eller overtatt av Continental så de ansatte gjorde det bra: Flere av kompisene mine som trådte sine barnesko på PE og sitter nå som fete kapteiner i United Airlines. PE ekspanderte for fort og gikk vel aldri med fortjeneste.
Freddy Laker var også tidlig ute med lavpris/langruter og ble en slags helt i England og helt på halen til et av Kjos flyene.
Det gikk vel på dunken, men tror nok at både BA og PanAm fikk skylden for de solgte billetter for samme prisen, husker selv at jeg kjøpte billett for ca 110 pund (eller var det dollar) fra London til New York i 1979 eller 1980. (Dro over hvert år og en gang skulle jeg prøve billigst mulig, tog fra Trondheim, ferje til England, buss til flyplassen og skulle kjøpe billett med Laker, men oppdaget at PanAm var samme prisen så jeg kjøpte like godt turen på PanAm, 747-100.)
Det er vel forbudt å prøve å utkonkurrere noen som vil ta fra deg markeds andel for de har dypere lommer, men det går jo begge veier: Oppstart skal slå seg opp ved å selge billigere turer, men det går jo på det etablerte selskapets kostnad, skjønt monopol kan jo bli dyrt for kundene, tror dog det var mange nok som fløy London - New York så det var ikke noe monopol situasjon.
Et annet bolag som fløy langruter på et slags low-cost program var Tower Air.
Dem gikk også på trynet etter 25-28 år, men det var flere årsaker, gamle fly som krevde mye vedlikehold og var ofte stående på bakken isteden for å skape inntekt.
Dem fløy også korte ruter, med jumbo: New York - Miami, New York - Puerto Rico samt mellom ruter USA kyst til kyst.
Stadig fulle fly, men mye rot hvis et fly ble stående på bakken: Selskapet ville ikke kjøpe hotell rom til 450 pax og ikke hadde dem avtaler med andre selskap for å hjelpe til i en krise situasjon. (Høres kjent ut? Samme som Norwegian og Spirit, illsinte pax som blir forsinket i dagesvis og dårlig presse, men paxen kommer stadig tilbake for det er billig.)
Jeg jobbet der i 7 år, men foretrakk å fly frakt isteden for illsinte pax, vi hadde 3 frakt jumboer, fløy kontrakter for CargoLux og andre slike. Ofte på Afrika og Syd Amerika, fine turer og god inntekt på frakt.

Uansett, dette ble et litt lengre innlegg enn planlagt, det ruller på seg som vanlig. :rolleyes:
Kjøper gjerne billett på 787 fra FLL til OSL hvis dem kommer seg i gang, men det går ikke i lengden å selge billetter med tap, håper Kjos har lært den leksa.
Mange pax på den ruta som har bolig i begge ender og Premium klasse var stort sett bestandig full, men så var også kveg klassen. Folk betalte sikkert noen kroner ekstra bare for å slippe mellomlandingene med KLM, BA, LH, etc.
Vet at det er verdt et par hundre daler for meg å fly non-stop, men er man studenter eller fattige ungdommer kan det jo være verdt det å fly omveier for å spare hver krone.
Som da jeg dro til New York via LHR med ferje, buss og tog i 1979/80, jo billigere jo bedre. :old
 
Kjos vil samarbeide med Norwegian. Lurer på hva Schram&co tenker om det, nå som de driver og rydder opp i all den gamle moroa som Kjos la igjen...
 
Back
Top