Nytt Boeing-produkt; B737-800BCF

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Boeing har lansert et program for å konvertere 737-800 til fullfraktere:

http://www.boeing.com/commercial/freighters/#/design-highlights/737-800bcf/advantages/

Synes i første rekke å være beregnet på det kinesiske markedet, men dette burde bli en attraktiv løsning.

http://boeing.mediaroom.com/2016-02...ext-Generation-737-Boeing-Converted-Freighter

737BCF-Twitter.jpg
 
Hm. Spennende. Er dette noe som kan brukes av det øst-asiatiske markedet, eller er rekkevidden ikke god nok?
 
Etterspørselen etter å bygge om 737-800 maskiner til fraktere øker såpass at Boeing nå må øke kapasiteten og etablerer to nye linjer for dette i Kina og Singapore fra starten av 2021. Totalt har Boeing mottatt ordre for 134 slike ombygginger

https://www.aviation24.be/manufactu...ew-freighter-conversion-lines-to-meet-demand/

The 737-800BCF now has 134 orders and commitments.
Two additional freighter conversion lines are launched to meet strong demand in express traffic and e-commerce markets
 
GECAS har nå signert en avtale om ytterligere 11 maskiner slik at de nå har bestilt totalt 60 slike ombygginger samt 14 opsjoner

Ser forresten at hittil er ganske mange av disse GECAS maskinene (men ikke alle), fly som tidligere har fløyet for Ryanair
 
Ser forresten at hittil er ganske mange av disse GECAS maskinene (men ikke alle), fly som tidligere har fløyet for Ryanair

Fritt fra hukommelsen, men har ikke ex-Ryanair maskiner vært mindre attraktive i markedet pga innredningen/oppsett av kabin? I så fall er de jo perfekt for konvertering.
 
Fritt fra hukommelsen, men har ikke ex-Ryanair maskiner vært mindre attraktive i markedet pga innredningen/oppsett av kabin? I så fall er de jo perfekt for konvertering.

LItt usikker egentlig, etterhvert så hadde jo de fleste selskapene ganske spartanske innredete 737 maskiner, så kanskje det egentlig ikke er så mye mer jobb å rekonfigurere en maskin fra Ryanair. Når man uansett skal ha en maskin som matcher resten av flåten?
 
Ikke rare forskjellen. Mest galleyspace, og det bare drar man ut. Hovedjobben er forsterking av gulv og installering av cargodør og det er det samme uansett versjon.
 
ICAO-koden er jo generisk på typen, så den forblir den samme, akkurat som for f.eks. B744 og B748.
 
ICAO-koden er jo generisk på typen, så den forblir den samme, akkurat som for f.eks. B744 og B748.

Ja, jeg resonerte meg frem til det. Funderer bare litt på hvordan man kan filtrere seg frem til de aktuelle flyene på FR24. ;-)
 
Fritt fra hukommelsen, men har ikke ex-Ryanair maskiner vært mindre attraktive i markedet pga innredningen/oppsett av kabin? I så fall er de jo perfekt for konvertering.

Største forskjellen er vel at de kommer med innebygd trapp, noe som ikke er standard. Hvordan markedet ser på det aner jeg ikke, men kan sikkert være praktisk på en frakter siden de aldri står med gate.
 
ASL som alt har bestilt 10 737-800BCF, har bekreftet de 10 opsjonene de hadde. Så her hjelper fraktmarkedet litt til, for å bidra til å bli kvitt brukte 737-800 maskiner fra bruktmarkedet

Såvidt jeg ser at ASL gruppen en håndfull -800BCF i drift. Et par for Amazon, og noen i egen drift i deres franske og belgiske selskap. ser ut som 4 ex-Ryanair og 1 ex-ATA/China Southern

https://www.aviation24.be/airlines/...s-for-10-737-800-boeing-converted-freighters/

ASL Aviation confirms it will exercise options for 10 737-800 Boeing Converted Freighters
 
Mer konverteringskapasitet for 737 til frakter, når Boeing sammen med en lokal aktør i 2022 åpner to nye konverteringslinjer for flyene i Costa Rica

https://boeing.mediaroom.com/news-releases-statements?item=130865

As express and e-commerce markets continue to drive strong demand for production and converted freighters, Boeing [NYSE: BA] today announced a new partnership with a Costa Rica-based maintenance, repair and overhaul (MRO) provider to create additional conversion capacity for the 737-800 Boeing Converted Freighter.
 
Finnes det 50/50 pax/cargo som er laget av 737?

Hva regner man som lønnsomhet på de to delene av flyverden?
Tjener man mer på et fullt passasjerfly eller et fullt fraktefly i snitt?
 
Back
Top