Nyt vedr. ny NB struktur

  • Thread starter Thread starter Jan
  • Start date Start date

Jan

ScanFlyer Gold
Det bliver tidligst til sommerprogrammet næste år, at Sterling indstiller samarbejdet med et eller flere af de flyselskaber, Maersk Air i dag flyver for ud af Billund. Sterling foreslår alternativ samarbejdsmodel.
Sterling får ny handlingagent i Københavns Lufthavn.
Sterling vil gennemgå hver eneste Maersk Airs rute for at se, om der tjenes penge på dem – er det ikke tilfældet, kan ruten blive indstillet. Det gælder også de codeshare/interline ruter, Maersk Air i dag flyver for eller i samarbejde med flere europæiske flyselskaber.

Disse ruter fra Billund Lufthavn er bl.a. i samarbejde med KLM til Amsterdam, Lufthansa til Frankfurt, British Airways til London Gatwick og Air France til Paris.

”Sterling har ikke tænkt sig at forære nogen omsætning væk. Det gælder charter, salg og distribution via rejsebureauer samt codeshare-ruterne fra navnlig Billund,” siger Sterlings kommercielle direktør, Stefan Vilner (billedet), til Take Off.

12. september overtaget Sterling formelt Maersk Air. Som led i aftalen skal Maersk Airs navn, logo og A.P. Møller-stjernen være væk inden for 60 dage. Maersk Air-flyene kan ikke alle nå at blive ommalet til Sterlings farver i den tidsfrist, så i stedet sættes i første omgang klistermærker over Maersk Air logoer og stjerner.

Når det gælder codeshare og interline-flyvninger for andre selskaber, er Sterling åben for at fortsætte Maersk Airs ruter – også fordi de giver passagerer.

”Vi har kontaktet de udenlandske flyselskaber, Maersk Air flyver for og afventer nu deres tilbagemeldinger. Vi har sagt, at vi gerne vil samarbejde,” siger Stefan Vilner. Fordi Sterling - modsat Maersk Air - kun har én klasse, kan det blive et problem for nogle flyselskaber, at de ikke kan tilbyde separat business class på flyvninger mellem Amsterdam, Paris, Frankfurt og Billund.

”Kan vi tjene på disse flyvninger, samarbejder vi gerne. Og vi står selvfølgelig ved alle indgåede kontrakter om codeshare-interline flyvninger. Disse gælder typisk én sæson, så det bliver tidligst fra sommerprogrammet 1. april, at vi eventuelt indstiller nogle af disse,” siger Stefan Vilner og tilføjer, at Sterling godt ved, at skrottes nogle eksisterende ruter, forsvinder også ”store passagertal.”

VIL GERNE FINDE ALTERNATIV
Stefan Vilner siger, at Sterling kigger på alternative forretningsmodeller eller alternativer til de nuværende codeshare interline aftaler på bl.a. ruterne ud af Billund. For stoppes disse ruter, sendes passagererne nærmest pr. automatik til SAS via Københavns Lufthavn.

”Codeshare og interlining behøver ikke være eneste model. Vi er interesseret i at beholde og gerne udvide eksisterende ruter fra Billund,” siger Stefan Vilner.

Han fastholder, at Sterling vil nedtrappe sin betjening fra Københavns Lufthavn. ”Lufthavnen er for dyr, vi kan ikke retfærdiggøre de høje omkostninger. Det er ikke teatertorden, vi har sagt det mange gange til Københavns Lufthavn, men de er ikke til at hugge og stikke i.”

Sterling skal have afklaret ”700 områder” inden Maersk Air overtages mandag den 12. september. ”SAS har timet det fint med deres nye oneway-prisstruktur - nu skal der fiskes,” siger Stefan Vilner.

OVERVEJER RESERVATIONSSYSTEMER
Sterling kigger bl.a. på bookingprocedurer – og vil gerne øge salg via rejsebureauerne. Mens Sterling nærmest ikke er i nogle reservationssystemer er det omvendt for Maersk Air.

”Maersk Air bliver i reservationssystemerne i denne sæson. Herefter kigger vi på distribution, gerne i fællesskab med rejsebureauerne. Vi er lydhøre overfor både erhvervsrejsebureauerne og ferierejsebureauerne. Men vi ser konstant på vores bundlinie. Hvis vi taber penge på noget, herunder reservationssystemerne, er vi ikke med,” siger Stefan Vilner.
Han er opmærksom på, at Maersk Air gennem sin tilgængelighed i reservationssystemerne henter omsætning fra udenlandske markeder.

STERLING VÆLGER SERVISAIR
Sterling underskriver aftale med Servisair, der i forvejen handler Maersk Air i Københavns Lufthavn.
Sterlings aftale om rampe- og passagerhandling i København træder i kraft 1. oktober.

”Servisair er uden tvivl den handlingagent, der passer bedst til Sterlings forretningskoncept om at være et rendyrket low-cost flyselskab,” siger Sterlings adm. direktør, Almar Örn Hilmarsson. Kilde Take off.dk
 
Hva skjer med ledelsen i Maersk? Ingen har fått jobb i Sterling...
 
Vil anta at Maersk er langt mer "tung" på toppen enn hva Sterling er. Tviler på at det er ønskelig av Sterling å beholde alle stillingene.

Noen som vet hvordan slikt bruke rå gå i sammenslåinger...vi har jo for ikke lenge siden sett sammenslåing av Braathens og SAS. Er det en stor andel av Braathens-folk i SAS Braathens? Noen som vet?
 
Ingen af toplederne fra Maersk har fået job i Sterling (eller har valgt at takke nej til det). Kulturen i de to selskaber er meget forskellig. Jeg ved fra pålidelig kilde at flere af dem blve tilbudt job, men valgte at sige nej fordi de ikke havde kyst til at arbejde som Sterling gør.

Maersk Air har igennem mange år forsøgt at være et sobert og troværdigt selskab, men Sterling den seneste periode er begyndt at udvikle sig til Skandinaviens Ryanair - udelukkende med fokus på pris-besparelser for enhver pris.

Det lader til at der kommer nogel af afdelingslederne med til Sterling. Bl.a. må Maersk jo have en effektiv charter-afd. og Sterling må da være interesseret i et få dem med, da det jo var dem der bl.a. fik Startour tilbage fra netop Sterling.
 
I vårt selskap ble det en 50/50 løsning i toppledelsen. Flesteparten av de som måtte gå etter sammenslåingen var ledere - likt fordelt fra de to sammenslåtte selskapene... :up:
 
Originally posted by EB
I vårt selskap ble det en 50/50 løsning i toppledelsen. Flesteparten av de som måtte gå etter sammenslåingen var ledere - likt fordelt fra de to sammenslåtte selskapene... :up:
Hvilke selskaper var det? Hørtes jo nesten ut som litt for godt til å være sant.
 
Originally posted by EB
Diners Club + Eurocard = sant...:spin:

Litt på siden her, holder hele gjengen til i Vika nå? Mener å huske at jeg også har sett et Diners-emblem på et av byggene på Skøyen (rett ved Castrol), men det er nok en stund siden nå.
 
Originally posted by jens
Hvorfor er det et mål at det skal være 50/50? Det må vel være bedste mand til jobbet.
Enig i at beste mann bør gjøre jobben...og er ikke tilhenger av at det MÅ (et norsk "må";) ) men en fordeling som kanskje gjenspeiler litt de ulike størrelsene på selskapene bør en kanskje se om ikke er mulig. Men er dte små selskaper med få i ledelsen er det selvsagt vanskeligere.

Forøvrig en svært het parallell debatt om dette i Norge ang kvinnelig representasjon i norske styrer dette året.....
 
Alle holder til på Skøyen... Og det er ikke så mye snakk om rett mann på rett plass - vi har også 50/50 menn/kvinner i vår norske ledelse...:up:
 
Originally posted by HMWK
Skulle ikke NB slippe mere info i September?

Den off. overtagelses dato er først 12 september. Derudover er i dag vel også 23 dage tilbage af september, så der er tid endnu.
 
Originally posted by jens
Hvorfor er det et mål at det skal være 50/50? Det må vel være bedste mand til jobbet.

Og hva hvis beste mann er en kvinne?
 
Originally posted by EB
- vi har også 50/50 menn/kvinner i vår norske ledelse...:up:
det er forhåbentlig et tilfælde og ikke et resulat af bevidst kønskvotering! Er det en bevidst handling er det i den grad betænkeligt
 
Neppe tilfeldig...den bygger på suksessrik erfaring fra tidligere år! Men det holder at bedriften har øynene åpne for begge kjønn - da trenger man ikke kvotering!!!
 
Originally posted by EB
Neppe tilfeldig...den bygger på suksessrik erfaring fra tidligere år! Men det holder at bedriften har øynene åpne for begge kjønn - da trenger man ikke kvotering!!!
Veldig bra poeng, EB! Hvis bedriftene hadde sett at de både har nytte av kjønnsbalanse, og at det er rettferdig, hadde man ikke trengt kvotering.
 
Pluss! Valget blir så mye større når du kan se både på kvinner og menn... like enkelt som det er genialt!
 
Back
Top