GF1
ScanFlyer Gold
Er f.eks Ryanair medlem av en arbeidsgiverforening som har inngått ovenskomst med en arbeidstagerforening?
Vidar
Ryanair har vel aldri vært medlem av en arbeidsgiverforening?
Er f.eks Ryanair medlem av en arbeidsgiverforening som har inngått ovenskomst med en arbeidstagerforening?
Vidar
Ryanair har vel aldri vært medlem av en arbeidsgiverforening?
Ikke desto mindre mener danske fagforeninger dette er fair praksis. Det har vi masser af eksempler på. Et er fra restauranter, der får deres indgang blokeret af fagforeningsmafiaen, fordi restaurantejerne ikke ønsker at tegne overenskomst med netop deres fagforening. Ofte på trods af, at restauranterne betaler højere løn end overenskomstkravet. Det er rød LO-logik!Antar ikke det, og det var det som skulle være poenget mitt. En blokade må vel foregå mellom to parter som har overenskomster. Dersom den ene part ikke har det vil vel en blokade være ulovlig?
Antar ikke det, og det var det som skulle være poenget mitt. En blokade må vel foregå mellom to parter som har overenskomster. Dersom den ene part ikke har det vil vel en blokade være ulovlig?
Just nu skulle et Ryanairfly være på vej mod CPH... Bliver spændende at se hvorfor og hvor længe de kommer til at stå og glo der!? Der er vel ingen, der vil røre dem med en ildtang!?!
Enhver virksomhed kan lovligt i udgangspunktet nægte at servicerer en anden virksomhed (visse undtagelser omkring monopoler, men ved hvordan det ser ud i forhold til blokader).
Som en del af overenskomsten mellem de ansatte og virksomheden kan man aftale, at hvis en anden virksomhed ikke er omfattet af en passende overenskomst, så kan der ikke handles med denne virksomhed.
Derudover: Blokade mellem to parter der har overenskomst? Blokader, strejker og lock-out er noget der kommer ind i billedet når der ikke er overenskomst eller denne ikke overholdes. Alle andre strejker er overenskomststridige og bliver pålagt en bod.
Overenskomst er jo en aftale mellem en virksomhed og dens ansatte, ofte tegnet for en branche, og de må aftale alle de underlige ting der som de vil, bare det ikke strider med loven.
Den Ryanair maskine på CPH
letter igen efter 2 timmer med company staff onboard
http://www.flightradar24.com/2012-05-16/13:42/RYR85P
Ulf
Siden konflikten rundt Ryanair i hovedsakdreier seg om fravær av overrenskomst (slik jeg har lest det i alle fall) ville nok SAS, med alle sine overrenskomster, blitt tatt imot med åpne armer på BLL...Hvad hvis det var SAS?
Jep - og det ved jeg godt.
Men hvis man ser i det perspektiv der hedder: Alle har fordomme om Ryanair - derved bliver LO, BLL og andre påvirket til at være ekstra hårde.
Vel, nå starter vel ikke noe flyselskap å fly på en flyplass uten å ha skaffet seg "handling" før flyvningen starter. I og med at man tegner avtale om handling er handlingselskapet og flyselskapet rettslig forpliktet ovenfor hverandre. I og med at Ryanair starter flyvning til BLL så regner jeg med at det er tegnet en slik avtale.
Når Ryanair ikke er medlem av noen arbeidsgiverforening omfattes de heller ikke av noen hovedoverenskomster mellom arbeidsgiverforeninger og arbeidstakerforeninger. Det vil derfor ikke være noen lovlig streik/blokade om noen forsøker på dette ift handling av Ryanair.
Ansatte i handlingselskapet kan ikke streike/blokkere handling av Ryanair siden Ryanair ikke er motpart til de ansatte, men kunde av deres selskap. Og har de overenskomst med sin arbeidsgiver må det jo bli et paradoks å streike for å ramme Ryanair.
Nu skal det siges først og fremmest: Det er ikke de lønnede medarbejder der ønsker strejke eller anden form for konflikt - det er fagforeningerne, som lige skal drille lidt - som altid jo.
Noget andet er: Hvis Ryanair og dets politik foregår fint på 40-50 andre baser Europa rundt, så burde vi i Danmark også kunne klare os. Vi er det land i Europa med højst løn. Problemet ligger i at vi er alt for forvendte her lille DK.