"Nyheter" fra Stord + litt mer

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
I dag skriver Haugesunds Avis:

Skal fly frå Stord igjen

Planen er at det igjen skal vera mogleg å reisa med rutefly frå Stord frå 1. april. Flyplassjef Jan Morten Myklebust fortel villig om ruteplanen, men vil enno ikkje avsløra kven det nye selskapet er.

Videre nedover i artikkelen finner vi:
Også Haugesund Lufthavn Karmøy leiker med tanken om ei direkterute til Gdansk. I går hadde Lufthavnutbygging AS (LUB) eit møte med Widerøe.

– Gdansk-rute var eitt av fleire tema, men me vil vurdera verknaden på København-ruta før vi gjer noko meir, fortel Martin Laurhammer, som er styremedlem i det privateigde LUB.

Hvilket flyselskap er det herr Myklebust vil holde hemmelig?

Hele artikkelen i Haugseunds Avis: http://www.h-avis.no/article/20080219/NYHET/977623640/1010/AKTUELT
 
Tviler på at flyplassjef Jan Morten Myklebust på stord vil være fornøyd med noe mindre enn Widerøe eller DAT.

Det var synd ikke City Star klarte å holde seg i live, tror Stord - Oslo hadde passet bra for de.
 
Ja, måtte dette ordne seg for heimplassen min. Det er ei flott øy! :) -Sommarøya! hehe
 
Jeg tipper det blir DAT eller Helitrans som dukker opp på Stord. DAT skal ha kjøpt et par av Coast sine ATR-maskiner og ansatt noen av pilotene (kapteiner), mens Helitrans har kjøpt et par av Coast sine Jetstreamer og har ansatt 5-6 stk fra Coast.

Widerøe er også et alternativ, men tviler på det er kapasitet med oppstart fra 1.april dessverre.
 
De har 1 stk J31 og 1 stk J41 i dag ja. Begge disse er vel kjøpt fra Eastern og flyr i Eastern livery.
Og så har de en Citation.
 
De har 1 stk J31 og 1 stk J41 i dag ja. Begge disse er vel kjøpt fra Eastern og flyr i Eastern livery.
Og så har de en Citation.

ok, trodde denne JS41-maskinen bare var midlertidig jeg. Spurte en av pilotene (som jeg hørte ikke var norsk) om han vanligvis fløy for Eastern, kanskje crewet var midlertidig da :)

Ellers tror jeg mest på DAT også på Sørstokken.
 
Last edited:
Air Stord og Coast Air gikk konkurs og Golden Air trakk seg fra SRP etter flere års flyvning p.g.a. for lite pax. Jeg tror heller ikke en ny operatør vil kunne tjene penger på SRP. Synd å si det men jeg mener at flyplassen på SRP ikke har livets rett. Fra Stord til HAU er det en times kjøring og jeg vil tro at SRP merker konkurransen fra HAU. Flyplassen på HAU er dessuten bedre utstyrt så det er lettere å holde bedre regularitet på flytrafikken. Coast Air hadde mye divertions fra SRP til HAU når det var dårlig vær.
 
Air Stord og Coast Air gikk konkurs og Golden Air trakk seg fra SRP etter flere års flyvning p.g.a. for lite pax. Jeg tror heller ikke en ny operatør vil kunne tjene penger på SRP. Synd å si det men jeg mener at flyplassen på SRP ikke har livets rett. Fra Stord til HAU er det en times kjøring og jeg vil tro at SRP merker konkurransen fra HAU. Flyplassen på HAU er dessuten bedre utstyrt så det er lettere å holde bedre regularitet på flytrafikken. Coast Air hadde mye divertions fra SRP til HAU når det var dårlig vær.

Nemlig !!!! En konkuranse mellom SRP og HAU vil kunne bli ødeleggende for begge.
 
Air Stord og Coast Air gikk konkurs og Golden Air trakk seg fra SRP etter flere års flyvning p.g.a. for lite pax. Jeg tror heller ikke en ny operatør vil kunne tjene penger på SRP. Synd å si det men jeg mener at flyplassen på SRP ikke har livets rett. Fra Stord til HAU er det en times kjøring og jeg vil tro at SRP merker konkurransen fra HAU. Flyplassen på HAU er dessuten bedre utstyrt så det er lettere å holde bedre regularitet på flytrafikken. Coast Air hadde mye divertions fra SRP til HAU når det var dårlig vær.

Dette er jo bare tullprat, Air Stord gjekk konkurs p.g.a stor administrasjon, ruteflyvning på Lista uten pax og altfor dyre fly, Golden Air trakk seg ut fra SRP på grunn av at Coast Air overtok ruta etter en avtale melllom de 2 selskapa.
Coast Air gjekk konkurs p.g.a for liten inntjening på en del ting som de holdt på med, ruta SRP -OSL har for alle selskap som har traffikert gått med overskudd.
Om konkuransen mellom SRP- HAU er ødeleggende for noen er endå ikkje bevist fra noen, for det er ingen konkuranse i det hele tatt men heller 2 flyplasser som utfyller hverandre,
SRP har igrunnen vist flere ganger at de kan drive meget effektivt og med overskudd i forhold til Avinors plasser på samme størrelse

Dessuten er SRP en meget trivelig flyplass som har livets rett, og næringslivet er avhengige av en nærflyplass:cool:
 
Air Stord og Coast Air gikk konkurs og Golden Air trakk seg fra SRP etter flere års flyvning p.g.a. for lite pax. Jeg tror heller ikke en ny operatør vil kunne tjene penger på SRP. Synd å si det men jeg mener at flyplassen på SRP ikke har livets rett. Fra Stord til HAU er det en times kjøring og jeg vil tro at SRP merker konkurransen fra HAU. Flyplassen på HAU er dessuten bedre utstyrt så det er lettere å holde bedre regularitet på flytrafikken. Coast Air hadde mye divertions fra SRP til HAU når det var dårlig vær.

Må nok si meg enig med gorilla her.
Det er vel først og fremst min tidligere arbeidsgiver Air Stord jeg vet noe om her, og det er vel at Oslo - Stord var den eneste ruten de tjente godt med penger på. Det var alle andre prosjektene (bla. Lista og konkuranse på Skien fra Teddy Air) som ble tapsprosjekter. Når Air Stord gikk konkurs hadde de konsentrert seg mer om denne ruten og tjente faktisk penger på driften, men da hadde de problemer med å betjene gammel gjeld. Oslo - Stord var med andre ord lønnsom med Do-328...
 
Rutene ut fra SRP har så lenge jeg kan minnes vært en tur/retur avgang SRP-OSL-SRP om morgenen og en om kvelden. Dette gir en total flytid om dagen på ca 4t. Resten av dagen har flyet stått på SRP. Andre regionale flyselskaper i Europa vil jeg anta bruker sine fly ihvertfall ca 8 timer i snitt hver dag. Når flyet på SRP i tillegg ikke brukes på lørdag og kun en tur/retur SRP-OSL på søndagen,viljeg påstå at å plassere ett fly på SRP ikke akkurat gir god utnyttelse av flyet.
Fly er et produksjonsmiddel, og produksjonsmidler tjener ikke penger hvis de ikke blir brukt. Ut ifra dette konkluderer jeg med at det ikke er mulig å tjene penger ut ifra SRP p.g.a for lite volum. Dette tror jeg at både Air Stord,Golden Air og Coast Air erfarte.

Jeg tror heller ikke Golden Air hadde gitt fra seg SRP-ruta hvis den var en gullgruve.
 
Hva med en rundtur GM-SO-BR-FL-GM på en måte? Ikke så langt fra SO til BR, så det kan ikke koste all verden selv om det er lite folk ombord.
 
Rutene ut fra SRP har så lenge jeg kan minnes vært en tur/retur avgang SRP-OSL-SRP om morgenen og en om kvelden. Dette gir en total flytid om dagen på ca 4t. Resten av dagen har flyet stått på SRP. Andre regionale flyselskaper i Europa vil jeg anta bruker sine fly ihvertfall ca 8 timer i snitt hver dag. Når flyet på SRP i tillegg ikke brukes på lørdag og kun en tur/retur SRP-OSL på søndagen,viljeg påstå at å plassere ett fly på SRP ikke akkurat gir god utnyttelse av flyet.
Fly er et produksjonsmiddel, og produksjonsmidler tjener ikke penger hvis de ikke blir brukt. Ut ifra dette konkluderer jeg med at det ikke er mulig å tjene penger ut ifra SRP p.g.a for lite volum. Dette tror jeg at både Air Stord,Golden Air og Coast Air erfarte.

Jeg tror heller ikke Golden Air hadde gitt fra seg SRP-ruta hvis den var en gullgruve.

God oppsummering her.
Ingen ønsker å kaste gode penger etter dårlige penger.
 
Rutene ut fra SRP har så lenge jeg kan minnes vært en tur/retur avgang SRP-OSL-SRP om morgenen og en om kvelden. Dette gir en total flytid om dagen på ca 4t. Resten av dagen har flyet stått på SRP. Andre regionale flyselskaper i Europa vil jeg anta bruker sine fly ihvertfall ca 8 timer i snitt hver dag. Når flyet på SRP i tillegg ikke brukes på lørdag og kun en tur/retur SRP-OSL på søndagen,viljeg påstå at å plassere ett fly på SRP ikke akkurat gir god utnyttelse av flyet.
Fly er et produksjonsmiddel, og produksjonsmidler tjener ikke penger hvis de ikke blir brukt. Ut ifra dette konkluderer jeg med at det ikke er mulig å tjene penger ut ifra SRP p.g.a for lite volum. Dette tror jeg at både Air Stord,Golden Air og Coast Air erfarte.

Jeg tror heller ikke Golden Air hadde gitt fra seg SRP-ruta hvis den var en gullgruve.

Det er klart at det ikke er lønnsomt å ha et fly stående på bakken. Men hvordan flyselskapene velger å disponere flåten sin er jo irrelevant i forhold til om denne ruten kan drives med lønnsomhet og om flyplassen på Stord har livets rett. Er overbevist om at en rundtur om morningen og en om kvelden OSL - SRP - OSL eller at et fly har nightstop på Stord vil gi gode resultater.

Denne ruten har vært traffikert sammenhengene i 15 år nå (kanskje lengre, litt usikker på det) uten offentlig støtte. Tviler på en rute som går med tap blir holdt liv i så lenge. En ny aktør kommer helt sikkert på banen, det tviler jeg ikke ett sekund på.

Husk nå også på at, til tross for at Air Stord gjorde mye rart og tapte mye penger, så var det altså overskuddet fra Oslo - Stord ruten som finansierte morroa...
 
Det er klart at det ikke er lønnsomt å ha et fly stående på bakken. Men hvordan flyselskapene velger å disponere flåten sin er jo irrelevant i forhold til om denne ruten kan drives med lønnsomhet og om flyplassen på Stord har livets rett. Er overbevist om at en rundtur om morningen og en om kvelden OSL - SRP - OSL eller at et fly har nightstop på Stord vil gi gode resultater.

Denne ruten har vært traffikert sammenhengene i 15 år nå (kanskje lengre, litt usikker på det) uten offentlig støtte. Tviler på en rute som går med tap blir holdt liv i så lenge. En ny aktør kommer helt sikkert på banen, det tviler jeg ikke ett sekund på.

Husk nå også på at, til tross for at Air Stord gjorde mye rart og tapte mye penger, så var det altså overskuddet fra Oslo - Stord ruten som finansierte morroa...

Noen som vet hvor mange selskap som har trafikert stord, og hvor mange som har overlevd ??
 
Back
Top