Nyheter fra Manchester

LN-KGL

ScanFlyer Mile High Club
Da var MAN i gang med å sette sammen Zulu Kilo (Trident 3B G-AWZK). De første løftene ble foretatt i går.

G-AWZK_DN_150107.jpg


10. januar i år inngikk Manchester Airport PLC en avtale med Simulation - TERS Ltd om i samarbeid med Trident Preservation Society om å sette sammen igjen G-AWZK og gjøre den klar til å kunne stilles ut i Aviation Viewing Park. Zulu Kilo vil da bli det femte flyet som er helt eller delvis bevart på dette området - fra tidligere finnes G-BOAC (BA Concorde-n), G-IRJX (Avro RJX-100 prototyp), XD624 (RAF Vampire T.11) og G-DMCA (Monarch Douglas DC-10-30 - fremre del av flykroppen og innredet som konferanserom).

Det gikk ikke mange dager fra kontrakten var inngått til arbeidet startet, så på vårparten vil Zulu Kilo forhåpentlig bli åpnet for publikum - og ende en grunn for en ny MANtour.

Hvis dere vil følge med i utviklingen på arbeidet, kan følgende websider anbefales:
http://www.zulukilo.org.uk/
Discussion Area for G-AWZK
http://www.ringwayreports.co.uk/G-AWZK.htm

zkcmini.jpg
 
Det er godt å se at i alle fall noen av flyene fra BAs nedlagte samling blir tatt vare på.

I siste FlyPast er det forresten en fin artikkel som KGL gjorde meg oppmerksom på om restaureringen og hjemflyvningen av Qantas første 707. I artikkelen finnes også noe som kan oppfattes som et bittelite spark til BA for å la være å ta vare på historien sin.

Så når skal vi hente SAS DC-9-21 i USA? :-D
 
Travelodge ligger i gangavstand fra Aviation Viewing Park. Hvis du bestiller på nettet får du billig overnatting. Mat kan du ordne på The Romper :D
 
Jeg henger meg på denne, eller det vil si det er for sent nå. Men hotell i Manchester sentrum. Ble til slutt Thistle Manchester. Men har sett litt i ettertid på en del kommentarer fra gjester på tripadvisor.com o.l. og er blitt noe skrekkslagen :( over det de sier. Lurer jo nærmest på om jeg kommer levende ut igjen. :angry:

Men det gjelder en del andre hoteller i sentrum der også ser jeg. Marriott Albert and Victoria får skryt og virker kjempefint (og hadde godt tilbud), men: Det lå for langt utenfor bykjernen.

Noen som kjenner til Thistle Manchester? Har jo erfaring fra Thistle i London og det var i hvert fall ikke noe å si på romstørrelsen. Det ser derimot ut å være et problem i f t Manchester- hotellet.
 
Originally posted by litt-amatør

Jeg henger meg på denne, eller det vil si det er for sent nå. Men hotell i Manchester sentrum. Ble til slutt Thistle Manchester. Men har sett litt i ettertid på en del kommentarer fra gjester på tripadvisor.com o.l. og er blitt noe skrekkslagen :( over det de sier. Lurer jo nærmest på om jeg kommer levende ut igjen. :angry:

Men det gjelder en del andre hoteller i sentrum der også ser jeg. Marriott Albert and Victoria får skryt og virker kjempefint (og hadde godt tilbud), men: Det lå for langt utenfor bykjernen.

Noen som kjenner til Thistle Manchester? Har jo erfaring fra Thistle i London og det var i hvert fall ikke noe å si på romstørrelsen. Det ser derimot ut å være et problem i f t Manchester- hotellet.

Jeg har dessverre ikke noen erfaring med Thistle Manchester, men du overlever nok...:wink Hotellet ligger veldig sentralt til. Personlig så ville jeg kanskje heller anbefalt Malmaison som ligger rett rundt hjørnet fra Thistle. Alternativt, så kan jeg anbefale Palace Hotel som ligger på Oxford Road. Også dette relativt sentralt, men litt mindre sentralt enn Malmaison og Thistle. Albert & Victoria ligger relativt langt unna sentrum, men ikke noe særlig mer enn 3-4 km fra Piccadilly (hvor Thistle & Malmaison ligger).
 
Originally posted by Falcon

Så når skal vi hente SAS DC-9-21 i USA? :-D

Det kunne jo bli noe for Fornebuhistorisk forening !

Vi har jo til og med egen pilot til å ferje den hjem!

Plassering utenfor det gamle tårnet på FBU :clap
 
Og om ikke lenge står Zulu Kilo på egne "bein" - her er et bilde fra 18. januar

PICT0020.jpg


Er det noen som tilfeldigvis sitter på bilder av G-AWZK?
Ser Magnar Martinsen har et bilde av G-AWZL fra FBU (publisert på A.net) og RolfL har et bilde av G-AWZO også fra FBU (publisert som ukens bilde for uke 44 i 2003 på Scanair.no).
 
fwfw.jpg


Nå er de nesten ferdig med monteringen av både vinger og understell og førstkommende tirsdag vil den bli senket ned på egne "ben" igjen. I slutten av neste uke vil man starte med å montere de fire motorene og hale.

Ja, jeg vet at TRIdent er vanligvis sett på som et tre-motors-fly. -3B-utgaven som er siste utgave ble forlenget med rundt 5 meter og 5 tonn lagt til MTOW. For å få dette opp i luften måtte man finne en løsning siden man ikke kunne få ut mer kraft av de tre RR Spey som var i Mk512 (11960lbs/53,2 kN). Løsningen ble å installere en liten jetmotor i halen til bruk bare ved take-offs, og da falt man ned på RR RB162-86 (5250lbs - 23,4 kN). Totalt gav dette 41130lbs/183kN skyvekraft for 70730 kg MTOW inkludert 180 passasjerer. Til sammenligning 737-400 HGW har totalt 209kN for å få 68 tonn av bakken, men dette flyet er av en annen generasjon (siste Trident var ute av BA's tjeneste i 1986, forøvrig samme å som den første 737-400 fløy).
 
Mmmmm en lekker dame dette....

I går var jeg faktisk innom en spill-butikk på Liertopppen, og de hadde en add-on til Flight Simulator 2004 som jeg kjøpte som er nettopp Trident'en i mange ulike versjoner, deriblant denne maskinen de setter sammen her...

:clap

Selv på Flightsim er flyet lekkert, herlig lyd fra RR Spey'ene, og den soter som bare det :)

:colgate:
 
På siste dag av januar så begynner zulu-kilo-damen å se riktig bra ut

PICT0022.jpg


Og i den skarpe enden ser det riktig koselig ut

zk_16.jpg


Kabinen ser også bare ut

zk_9.jpg


Utstillingsdelen i kabinen ser også ut til fylles opp

zk_11.jpg
 
Og da skal den være ferdig:
http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/3348565/
 
Originally posted by LCH78

Appropo MAN.. Tips til hotell man kan bo på? utover SAS hotellet altså :)
Det finnes en rekke Bed and Breakfast i området som er å anbefale. Skal du til Manchester vil jeg anbefale å bruke leiebil. Det blir lettere å komme seg rundt flyplassen. Før kl13.00 er det å anbefale området på motsatt side av Viewing parken. Her trenger du enten å bruke leiebil eller taxi for å komme seg over der.
Har du leiebil er det lett å ta seg fram til både Birmingham og Coventry om du ønsker å besøke disse plassene og.
Vi i Sola gjengen bruker å bo i Warwick når vi er der over på spottertur eller flystevner. Fin by med godt øl og greie spiseplasser. Anbefaler denne byen fremfor Manchester.
 
Det er også en mengde andre kjente kjedehoteller rundt MAN, men de fleste ligger i det samme prisleiet som Radisson SAS unntatt et - det nye Travelodge hotellet. Dette hotellet er i gangavstand til Aviation Viewing Park (ca 1 km å gå), og hotellet blir testet av fire forumister i slutten av denne måneden. Du skal få vite hvordan hotellet var LCH78 etter vi har kommet tilbake.

En liten korreksjon til OJBs bidrag - den sydlige rullebanen er stengt mellom kl. 12 og 15, og i dette tidsrommet blir det relativt stor avstand til flyene som bruker den nordlige rullebanen. Et godt alternativ rundt midt på dagen er Moss Lane, der har man sola i ryggen til man kan flytte seg ned til AVP igjen.

Den ultimate beskrivelse av MAN finnes her: http://www.plane-spotter.com/Airports/index_Manchester.htm

Et godt alternativt sted for en base under et opphold i Nordvest-England er Chester, bare spør Håkon Søreide - spesielt tapasen er god i byen, men pass dere for noen av de eldre damene på enkelte puber ;)
 
Originally posted by LN-KGL
Et godt alternativt sted for en base under et opphold i Nordvest-England er Chester, bare spør Håkon Søreide - spesielt tapasen er god i byen, men pass dere for noen av de eldre damene på enkelte puber ;)

Du mener sånne på din alder? :colgate: Man skal kanskje passe seg for argentiske serveringsdamer også...;)
 
Originally posted by LCH78

Appropo MAN.. Tips til hotell man kan bo på? utover SAS hotellet altså :)

Er det noe annet sted å bo enn på SAS-hotellet?? Hvor kan man ellers spotte fly uten å reise seg opp av senga
 
Foruten Radisson SAS så er Crowne Plaza og Hilton representert med hoteller rundt terminalene, men jeg tror bare er Crowne Plaza for kan skilte med meget begrenset innsyn fra rommene til rullebanen av de to sistnevnte. Mellom hotellet og rullebanen ligger av hav av parkeringsplasser, høye gjerder, cateringsområdet og en jordvoll. Når det gjelder Robinsons Airport Hotel, så er det bare en pub med noe få lugubre rom som vender vekk fra rullebanen. På Sørsiden av søre rullebane ligger det en Holiday Inn sak, men siden den ligger nede på nivå med River Bollin så er hotellet ikke noe for sengspottere.

Her er en oversikt fra Google over hoteller ved MAN:
http://maps.google.co.uk/maps?hl=no...=1I7IBMA&q=airport+hotels&near=Manchester,+UK

Eneste sengspotterlokasjon ved MAN er og blir i øverste etasje her:
 

Attachments

  • MAN-rad.jpg
    MAN-rad.jpg
    83.7 KB · Views: 39
Back
Top