• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nye tre-sifrete flightnummer

Originally posted by Farmer
Originally posted by DY
Originally posted by wf145
Korleis sender eigentleg WIAS ut melding til kundane om dobbeltbooking, schedulechange, innstillingar osv? Og sjekkar de om kundane faktisk får tak i desse meldingane?
Igår ringte dem fra SAS i Bergen for å informere meg om endringer på min booking i mai.
Vel og bra det... men tenk på alt arbeidet og ikke minst kostnadene med å sitte og gjøre alt dette arbeidet manuelt . Det var årsaken til at vi valgte på helautomatisere hele den prosessen og problematikken.
:naughty: Been there, done that :up:
Trodde ikke penger var noe problem i SAS. SASBraathens gikk jo med overskudd:)

Originally posted by Farmer
Originally posted by DY
Originally posted by wf145
Korleis sender eigentleg WIAS ut melding til kundane om dobbeltbooking, schedulechange, innstillingar osv? Og sjekkar de om kundane faktisk får tak i desse meldingane?
Igår ringte dem fra SAS i Bergen for å informere meg om endringer på min booking i mai.
Vel og bra det... men tenk på alt arbeidet og ikke minst kostnadene med å sitte og gjøre alt dette arbeidet manuelt . Det var årsaken til at vi valgte på helautomatisere hele den prosessen og problematikken.
:naughty: Been there, done that :up:

Og difor bør vi på stasjonane ha tilgang til det!:)

det har vært et forp*** rot med flightnumrene fra første dag. ATC har hatt problemer med at numrene blir for like, og ofte har man kuttet ut det første av de fire sifrene. Det er jo en reell fare for at man skal blande sammen fly, så det er nok dessverre nødvendig å skifte flightnumre en gang til (og det er kanskje ikke siste gang heller...). Riktignok ble de første 4000-seriene sendt ut på høring til alle berørte instanser, men det er nok ingen forundt å se hele sammenhengen når man sitter med et Excel-ark med flere tusen linjer... Selv må jeg nå lære meg min tredje nummerserie på STO og TRD (nå husker jeg jo ikke lenger hvilke flights som er mine go'fly....):( Men, det viktigste er faktisk at flyrrafikken kan avvikles sikkert.

Når man jobber med så store og komplekse materier som flightnummerseriene (husk at SAS Braathens har mer enn 440 daglige avganger), er ikke det noe som blir gjort i en håndvending - og alt skal jo skje FORT, og da blir det fort feil.

Originally posted by CK

Når man jobber med så store og komplekse materier som flightnummerseriene (husk at SAS Braathens har mer enn 440 daglige avganger), er ikke det noe som blir gjort i en håndvending - og alt skal jo skje FORT, og da blir det fort feil.
Joda, men hvor fort skal det egentlig gå... Selv om en har 440 avganger så kan det vel ikke bli så vanskelig at en hele tidne er nødt til åbytte på disse numrene. Alle endringer, mailer, telefoner, høringer etc må jo koste endel.

Og når flygeledere og piloter ikke klarer de nye tallene må det være et stort varsko om at det går for fort og at jobben ikke er gjort godt nok. Sikkerhet først - var et slagord hos SAS...håper det fortsatt er der, selv med 4-sifrede flightnr og 440 avganger.

Hva er egentlig problemet med 4 siffer? De aller fleste flyselskapene bruker jo 4 siffer....

Hvor viktig er dette? Er det ikke bare 907 og 908 som huskes av publiukum?

Originally posted by DY

Joda, men hvor fort skal det egentlig gå... Selv om en har 440 avganger så kan det vel ikke bli så vanskelig at en hele tidne er nødt til åbytte på disse numrene. Alle endringer, mailer, telefoner, høringer etc må jo koste endel.

My point, exactly - hadde man tatt seg litt bedre tid kunne det gått greit første gangen...

Originally posted by CK
ATC har hatt problemer med at numrene blir for like (...) Riktignok ble de første 4000-seriene sendt ut på høring til alle berørte instanser, men det er nok ingen forundt å se hele sammenhengen når man sitter med et Excel-ark med flere tusen linjer...
Jeg tror nok at flygere har vel så store problemer vedr. callsignproblematikk som ATC har, men det er som regel vi som merker mest til det...

Så vidt jeg vet ble ikke NFFs Faglige Utvalg tatt med på denne høringen. Innføringen av 4000-serien bar preg av hastverk, men den fungerte sikkert bra for noen. Men de fleste av oss tenkte "men det er jo akkurat sånn det IKKE bør være". :devot: Det ser ut som det nå gradvis vil bli forbedret, bra.

Originally posted by DY
Hva er egentlig problemet med 4 siffer? De aller fleste flyselskapene bruker jo 4 siffer....
Problemet er nok at det betyr enda et siffer/bokstav som kan føre til at det ligner på et annet callsgin. 4 digits betyr at man har én ekstra mulighet for å gjøre feil, vs 3 digits. I tillegg har vel ikke pilotene mer enn 3 digits i den "hva heter jeg i dag"-dingsen på yoken. :)

Originally posted by CK
Originally posted by DY

My point, exactly - hadde man tatt seg litt bedre tid kunne det gått greit første gangen...

Enig! Grundig forarbeid lønner seg som regel....

Jeg har hørt på flyradioen mange ganger at de kutter ut "4" tallet på flightnumre, Så at de går tilbake til ett 3-tallsystem er jo ikke noe stor bombe.. Det som er **** er at da kommer ALLE bestillingene opp på schedual change igjen..

Jeg har hørt på flyradioen mange ganger at de kutter ut "4" tallet på flightnumre, Så at de går tilbake til ett 3-tallsystem er jo ikke noe stor bombe.. Det som er **** er at da kommer ALLE bestillingene opp på schedual change igjen..

Originally posted by EB
Hva med de gangene man ikke har tiden på sin side?
Da må man sette flere folk på saken! Men i denne saken har det jo gått fort, ingen tvilom det, litt for fort ser det ut til. Men hvorfor hastet det så...kunne man ikke ventet 1 mnd ekstra? Hva hadde en å tape på det...flyene fløy jo fint med gamle flightnummer?

Originally posted by Scanor
Jeg har hørt på flyradioen mange ganger at de kutter ut "4" tallet på flightnumre
Man besluttet vel etter samtaler med bl.a. avinor å droppe 4 på alle flyvninger som ble fløyet med Scanor callsign når man forholdt seg til ATC.
Hva passasjerer angikk så var alle rutenummer SK4xxx.

Originally posted by DY
Men hvorfor hastet det så...kunne man ikke ventet 1 mnd ekstra? Hva hadde en å tape på det...flyene fløy jo fint med gamle flightnummer?

En eller annen gang måtte jo det gjennomføres, prosessen startet vel i juni i fjor og de som begynte med dette regnet nok med at 6 mnd burde være nok. Jeg tror nok man har trodd saken skulle være enklere enn den faktisk ble.

Originally posted by Superhai
Originally posted by DY
Men hvorfor hastet det så...kunne man ikke ventet 1 mnd ekstra? Hva hadde en å tape på det...flyene fløy jo fint med gamle flightnummer?

En eller annen gang måtte jo det gjennomføres, prosessen startet vel i juni i fjor og de som begynte med dette regnet nok med at 6 mnd burde være nok. Jeg tror nok man har trodd saken skulle være enklere enn den faktisk ble.
Da er det vel naturlig å tenke at en denne gangen vil bruke MER enn 6 mnd...og at nye nummer ikke vil komme før en har tatt seg tiden en trenger. Men ser ikke ut til at en brukt mer enn 6 mnd denne gangen heller så.....endringer kommer nok igjen...

...men forstår fortsatt ikke hvorfor SAS hadde det så utrolig travelt...

Originally posted by DY

Vel nå må man fordi nummerseriene i bruk nå anses som mindre sikrere... da er det klart man må reagerer raskt...

Originally posted by Superhai
Originally posted by DY

Vel nå må man fordi nummerseriene i bruk nå anses som mindre sikrere... da er det klart man må reagerer raskt...
ja det har du rett i....så en kan kanskje forvente nok en runde med nummerutskiftninger.

Ser man det ja, kun et SK4xxx pair på Schedulen for April.
Endelig flight numbers som ser "normale" ut...

/Geir

Originally posted by P.A. VIKING

/Geir
Gjelder det for ansatte og/eller passasjerer også?
Man velger enkleste løsningen å kjører med doble nummer på alle avganger...en for ansatte og en for passasjer og tidtabeller.....

Originally posted by DY
Originally posted by P.A. VIKING

/Geir
Gjelder det for ansatte og/eller passasjerer også?
Man velger enkleste løsningen å kjører med doble nummer på alle avganger...en for ansatte og en for passasjer og tidtabeller.....

Ser ut som at det er for både ansatte, pax og tidtabeller

Back